BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TR408.4BTürkiye TürkçesiSeçmeli484
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
1. Türkçenin ses yapısı hakkında öğrenciyi bilgilendirmek. 2. Türkçe sözcüklerin söyleyiş ve yazım özelliklerini incelemek 3. Türkçe sözcüklerin vurguları konusunda bilgilenmek
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler, Bu derslerin sonunda Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini öğrenir
2Söyleyiş ve yazım kurallarını bilir
3Türkçe sözcüklerdeki vurgu konusunda bilgi sahibi olur
4Türkçedeki ses olayların öğrenir
5Türkçe dilbilgisi kitaplarını bu açıdan değerlendirebilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türkçenin ses yapısının ve Türkçedeki ses olaylarının incelenmesi; Türkçenin söyleyiş ve yazım kurallarının değerlendirilmesi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin içeriğinin ve kaynakların tanıtılması
2Dilin ve Dilbilgisinin tanımı; Ses nedir? Ses Bilimi nedir ve neyi inceler?
3Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkçedeki ünlülerin tanımı, ünlü uyumları
4Türkçedeki ünsüzlerin tanımı
5Türkçedeki ünsüzlerin tanımı, ünsüz olayları
6Türkçede vurgu, sözcük vurgusuyla ilgili uygulamalar
7Türkçedeki ses olayları
8Ara sınav
9Türkcedeki ses olayları
10Türkçedeki morfofonemik değişmeler
11Türkçe sözcüklerin yazım özellikleri ve yazım kılavuzlarının incelenmesi
12Türkçe sözcüklerin yazım özellikleri ve yazım kılavuzların incelenmesi
13Türkçe sözcüklerin yazım özellikleri ve yazım kılavuzların incelenmesi
14Türkçedeki yabancı sözcüklerin söyleyiş ve yazımıyla ilgili sorunlar
15Genel Değerşendirme
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Doğan Aksan yönetiminde Neşe Atabay, Sevgi Özel, Ayfer Çam, Neval Pirali, Türkiye Türkçesi Gelişmeli Sesbilimi, TDK yayınları, Ankara 1979. Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), I. cilt 1979, II. cilt 1980, III. cilt 1982, TDK yayınları Ankara. Muzaffer Tansu, Durgun Sesbilgisi ve Türkçe, TDK Yayını, Ankara 1963. Nevin Selen, Söyleyiş Sesbilimi Akustik Sesbilim ve Türkiye Türkçesi, Ankara 1979. Necip Üçok, Genel Fonetik, Ankara 1951. İclal Ergenç, Türkiye Türkçesinin Görevsel Sesbilimi, Ankara 1989. Ömer Demircan, Türkiye Türkçesinin Ses Düzeni Türkiye Türkçesinde Sesler, Ankara, 1979
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Tartışma14228
Soru-Yanıt14114
Bireysel Çalışma8216
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma14114
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14114
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)117
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ12           
ÖÇ23           
ÖÇ34           
ÖÇ43           
ÖÇ53           
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek