Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TR411.2B | Türk Destanları ve Destancılık Geleneği | Seçmeli | 4 | 7 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Destan kavramını sözlü gelenek çerçevesinde değerlendirerek, kaynak eserler ve destan metinleri üzerinde incelemeler yapmaktır.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenci, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir. | 2 | Öğrenci, Türk dilinin tarihi ve çağdaş çeşitli evrelerini ve bunların ayırt edici dil özelliklerini sıralayabilir. | 3 | Mezunlar, Türk dili ve edebiyatının ve araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler. | 4 | | 5 | |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Sözlü gelenek çerçevesinde destan kavramı, kaynak eserler ve destan metinleri
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Destan teriminin tanımı ve kapsamı. | | | 2 | Destanların tasnifi meselesi. | | | 3 | Destan -Menkıbe-hikaye, efsane terimlerinin karşılaştırılması. | | | 4 | Türk destanlarının oluşum, yayılma ve yazıya geçirilme süreçleri. | | | 5 | Yazılı kaynaklarda Türk destanları: Çin-Arap-Fars ve Batı kaynakları. | | | 6 | Yazılı kaynaklarda Türk destanları: Türkçe tarihsel destan külliyatına toplu bakış : Divanu Lugati't-Türk, Tevarih-i Ali Selçuk. | | | 7 | Çalışma Haftası | | | 8 | ara sınav | | | 9 | Yazılı kaynaklarda Türk destanları: Türkçe tarihsel destan külliyatına toplu bakış Çingiz-name, Oğuz-name vd.) | | | 10 | Yazılı kaynaklarda Türk destanları: Şecere-i Türk, Şecere-i Terakime | | | 11 | Yazılı Kaynaklarda Türk Destanları: Kitab-ı Dede Korkut. | | | 12 | Destan söyleme geleneği, destancı, akıncı, yır ve kopuz terimleri. | | | 13 | Destan metinlerinin yapısı; boy, kol, boy boylamak, soy soylamak kavramları | | | 14 | Destan metinlerinin anlambilimsel çözümlenmesi. | | | 15 | Türk destanlarının karakteristik özellikleri. | | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Arat, R. Rahmeti (1987) Oğuzname. Ankara, TKAE yay.
Ergin, M. (1989) Dede Korkut Kitabı I (Giriş, Metin, Faksimile). Ankara, TDK yay.
Esin Emel (2001) Türk Kozmolojisine Giriş. İstanbul, Kabalcı yay
İnan, A. (1991) Makaleler ve İncelemeler I-II, Ankara, TTK yay.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 1 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ev Ödevi | 14 | 1 | 14 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|