BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TR312.2BOrta TürkçeSeçmeli364
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türk dilinin tarihî lehçelerinden olan Karahanlı Türkçesi hakkında bilgi vermek. Dönemin imla, fonetik ve morfolojik özelliklerini öğretmek. Karahanlı Türkçesi eserlerini tanıtmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1 Orta Türkçe döneminin özelliklerini belirleyebilme.
2
3
4
5
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türk dili tarihi içerisinde Karahanlı Türkçesinin yeri. Karahanlı Türkçesinin imla ve gramer özellikleri. Kutadgu Bilig üzerinde gramer incelemesi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dil ve yazı arasındaki ilişki.
2Orta Türkçe kavramı ve Orta Türkçe döneminin özellikleri.
3Türk dili için kullanılan alfabeler ve genel özellikleri.
4Arap alfabesinin özellikleri, Türk dili için kullanımı.
5Müelliflerin ağız özelliklerini metine aktarmaları ve bunlarla ilgili örnekler.
6Uzun ünlülerin Türk dilinde kullanımı ve eski metin örnekleri.
7Uzun ünlülerin Orta Türkçe metinlerde tespiti meselesi.
8Ara sınav
9Kapalı e’nin Türk dili metinlerinde kullanılması meselesi.
10Eklerin yazımı ve fonetik dayanakları.
11Ünlülerde incelik-kalınlık ayırımı.
12Ünlülerde düzlük-yuvarlaklık ayırımı.
13Metin incelemeleri.
14Metin incelemeleri.
15Metin incelemeleri.
16Dönem sonu sınavı.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Mehmet Akalın; Tarihi Türk Şiveleri, TKAE Yay., Ankara 1998. Necmettin Hacıeminoğlu; Karahanlı Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ankara1996. Reşit Rahmeti Arat; Kutadgu Bilig I Metin, TDK Yay., Ankara 2007. Reşit Rahmeti Arat; Kutadgu Bilig II Çeviri, TTK Yay., Ankara 1988. Reşit Rahmeti Arat; Kutadgu Bilig III İndeks, TKAE Yay., Ankara 1979. A. Dilâçar; Kutadgu Bilig İncelemesi, TDK Yay., Ankara 1988. Ahmet B. Ercilasun; Kutadgu Bilig Grameri -Fiil-, Gazi Üniversitesi Yay., Ankara 1984.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Tartışma14228
Soru-Yanıt14228
Rapor Hazırlama14114
Rapor Sunma8216
Makale Yazma14114
Makale Kritik Etme14114
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)117
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1            
ÖÇ2            
ÖÇ3            
ÖÇ4            
ÖÇ5            
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek