|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TR408.1B | Türk Edebiyatı Tarihi | Seçmeli | 4 | 8 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türk dilinin tarihsel gelişmesi kavramak (Ural-)Altay dilleri teorisi, Türk dilinin dönemleri, tarihsel Türk dilinin yazılı (standard veya edebî) ve konuşma dil türleri ve ürünlerinden haberdar olmak | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Edebiyat tarihi disiplinin anlamaya çalışacaktır. | 2 | Türk edebiyatının tarihî gelişimini öğrenir ve ana dönüm noktalarını sebepleriyle beraber kavrayacaktır. | 3 | Günümüz Türk edebiyatını değerlendirirken geçmişi göz önünde bulunduracaktır | 4 | Edebiyattaki değişimden hareketle Türk insanındaki değişimleri anlamaya çalışacaktır. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Türk Dili tarihinin başlangıçtan günümüze gelinceye kadar bütün safhaları | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Edebiyat nedir? Edebî eser nedir? Edebiyatçı kimdir? | | | 2 | Edebiyat Tarihi nedir? Edebiyat tariihinde metot, eleştirinin yeri ve bakış açıları. | | | 3 | Edebiyat tarihinin kaynakları: Yazılı kaynaklar, sözlü kaynaklar, işitsel ve görsel kaynaklar. | | | 4 | Edebiyat tarihinin yazılı kaynakları: Kütüphane kaynakları, Arşiv kaynakları. | | | 5 | Sözlü Kaynaklar: Mülakatlar, Kaldıklar (Tarihi Eser), Müzeler, Ören İlişkisi. | | | 6 | İşitsel ve Görsel Kaynaklar: CD, Kasetler, Slaytlar, Filmler, Fotoğraflar. | | | 7 | Edebiyat tarihinin başka bilimlerle ilişkisi: Tarih, Psikoloji, Coğrafya, Ekonomi, Etnografya, Folklor, DinlerTarihi, Filoloji, Güzel Sanatlar (resim, heykel, müzik). | | | 8 | Ara Sınav. | | | 9 | Yazarı tanıma: Biyografi ve biyografi kaynakları (tezkireler, tarihler, monografiler, ansiklopediler, il ve ilçe ünlüleri, hatıralar, gazete ve dergi yazıları) | | | 10 | Yazarın toplumdaki statüsü ve geçimi. | | | 11 | Kitabı tanıma: Kataloglar ve çeşitleri (yazma eserler katalogları, basma eserler katalogları) | | | 12 | Kaynakların tespiti ve bunların fişlenmesi. | | | 13 | Eserde görülen değişiklikler, sansürle gelen değişiklikler, yayıncıdan gelen değişiklikler, yazardan gelen değişiklikler, yazma eserde müstensihten gelen değişiklikler, yazarın ölümünden sonra yapılan değişiklikler, tercümeden gelen değişiklikler. | | | 14 | Dönemin değerlendirilmesi: "Bir edebî eser"in hazırlanması, okuyucuya sunulması ve okuyucuyu etkilemesi bakımından toplu bir değerlendirilmesi. | | | 15 | Dönemin değerlendirilmesi: "Bir edebî eser"in hazırlanması, okuyucuya sunulması ve okuyucuyu etkilemesi bakımından toplu bir değerlendirilmesi. | | | 16 | final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Arat, R.R. (1991). Eski Türk Şiiri, Ankara, TTK yayınları. • Barutcu Özönder, F. Sema, “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”, Türkler, C. III, 481-501. • Barutcu Özönder, F.S.,“Türk Dilinin Tarihî Dönemleri Üzerine Birkaç Söz”, 24 Ekim 2001, Bilim, Kültür, Edebiyat Dili Olarak Türkçe Semineri, Hacettepe Üniversitesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (Türkbilig, Türkoloji Araştırmaları, 2002/3, s. 203-210). • Caferoğlu, Ahmet, (1972). Türk Dili Tarihi, İstanbul. •Johanson, Lars, Éva Ágnes Csató, The Turkic Languages, London and New York 1998. • Poppe, N., (1965). Introduction to Altaic Linguistics, Wiesbaden: Ural-Altaische Bibliothek, XIV. • Rasony, Laszlo, (1988). Tarihte Türklük, TKAE Yay. Ankara. • Róna-Tas, A., (1991). An Introduction to Turkology, Studia Uralo-Altaica 33, Szeged. • Sinor, D. (Ed.) (2000). Erken İç Asya Tarihi, İstanbul. • Tezcan, Semih, (1978). “En Eski Türk Dili ve Yazını”, Bilim, Kültür ve Öğretim Dili Olarak Türkçe, Ankara, TTK Yayınları, 271-323. • Tuna, Osman Nedim, (1987). Altay Dilleri Teorisi, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı: İstanbul. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 7 | 1 | 7 | Soru-Yanıt | 5 | 2 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 10 | 40 | Okuma | 4 | 10 | 40 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|