Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TR408.3B | Anlam Bilimi | Seçmeli | 4 | 8 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Anlam biliminin, diğer bilim dallarıyla ilişkilerini tanıtmak. Anlam biliminin temel kavramlarını kavratmak. Durgun ve gelişmeli anlam bilimi konularını kavratmak. Türkçenin anlam bilim açısından özelliklerini öğretmek. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Anlambilim ile ilgili temel konuları kavrayabilme | 2 | Anlambilim ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayabilme ve onlardan faydalanabilme | 3 | Sözcüklerin metin içindeki anlam özelliklerini gösterebilme | 4 | Eşzamanlı ve artzamanlı anlam değişikliklerini inceleyebilme | 5 | Tarihsel ve Yeniçağ Türkçesi Metinleri Üzerinden Anlam Analizi Yapabilecektir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Dil bilimin bir alt dalı olarak anlam bilimin felsefe, mantık ve ruh bilimle ilişkileri. Anlam bilimin alt dalları: 1) Durgun anlam bilim: kelime, kavram, anlam, kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık eş adlılık; çok anlamlılık; 2) Gelişmeli anlam bilim; anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması; deyim aktarması, ad aktarması ve benzeri söz sanatları. Konular, Türk dilinin tarihî ve çağdaş metinleri üzerinde anlam analizleri yapılarak işlenir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Anlambilimin tanımı, kapsamı, tarihçesi | | | 2 | Dil sistemi, durgun anlambilim, Kelime anlambilimi, kavramlaştırma | | | 3 | Gösterge kavramı ve bu konudaki çalışmalar | | | 4 | Kavram alanı, anlam belirleyicileri ve ayırıcıları | | | 5 | Anlambilimsel metin çözümlemesi | | | 6 | Temel anlam, tasarımlar ve duygu değerleri | | | 7 | Yan anlam, aktarmalı anlam | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Deyim aktarmaları, ad aktarmaları | | | 10 | Çok anlamlılık, eş adlılık, bağlam | | | 11 | Eş anlamlılık, ters anlamlılık | | | 12 | Bağdaştırma, anlambilimde kılınış ve görünüş | | | 13 | Gelişmeli anlambilim, anlam genişlemesi, anlam daralması, anlam değişmesi, güzel adlandırma | | | 14 | Türkçenin tümce anlambilimi | | | 15 | Türkçenin tümce anlambilimi | | | 16 | fİNAL SINAVI | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
AKSAN D. 1999, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilim Konuları. Engin Y. Ankara. GUIRAUD P. 1999, Anlambilim (Çev. Berke Vardar). Multılıngual Y. İstanbul. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 4 | 5 | 20 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Okuma | 4 | 5 | 20 |
Ev Ödevi | 4 | 5 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|