BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TR408.3BAnlam BilimiSeçmeli484
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Anlam biliminin, diğer bilim dallarıyla ilişkilerini tanıtmak. Anlam biliminin temel kavramlarını kavratmak. Durgun ve gelişmeli anlam bilimi konularını kavratmak. Türkçenin anlam bilim açısından özelliklerini öğretmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Anlambilim ile ilgili temel konuları kavrayabilme
2Anlambilim ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayabilme ve onlardan faydalanabilme
3Sözcüklerin metin içindeki anlam özelliklerini gösterebilme
4Eşzamanlı ve artzamanlı anlam değişikliklerini inceleyebilme
5Tarihsel ve Yeniçağ Türkçesi Metinleri Üzerinden Anlam Analizi Yapabilecektir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dil bilimin bir alt dalı olarak anlam bilimin felsefe, mantık ve ruh bilimle ilişkileri. Anlam bilimin alt dalları: 1) Durgun anlam bilim: kelime, kavram, anlam, kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık eş adlılık; çok anlamlılık; 2) Gelişmeli anlam bilim; anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması; deyim aktarması, ad aktarması ve benzeri söz sanatları. Konular, Türk dilinin tarihî ve çağdaş metinleri üzerinde anlam analizleri yapılarak işlenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Anlambilimin tanımı, kapsamı, tarihçesi
2Dil sistemi, durgun anlambilim, Kelime anlambilimi, kavramlaştırma
3Gösterge kavramı ve bu konudaki çalışmalar
4Kavram alanı, anlam belirleyicileri ve ayırıcıları
5 Anlambilimsel metin çözümlemesi
6Temel anlam, tasarımlar ve duygu değerleri
7 Yan anlam, aktarmalı anlam
8Ara Sınav
9Deyim aktarmaları, ad aktarmaları
10Çok anlamlılık, eş adlılık, bağlam
11Eş anlamlılık, ters anlamlılık
12Bağdaştırma, anlambilimde kılınış ve görünüş
13 Gelişmeli anlambilim, anlam genişlemesi, anlam daralması, anlam değişmesi, güzel adlandırma
14Türkçenin tümce anlambilimi
15Türkçenin tümce anlambilimi
16fİNAL SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
AKSAN D. 1999, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilim Konuları. Engin Y. Ankara. GUIRAUD P. 1999, Anlambilim (Çev. Berke Vardar). Multılıngual Y. İstanbul.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım4520
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma177
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma31030
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma4520
Okuma4520
Ev Ödevi4520
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1            
ÖÇ2            
ÖÇ3            
ÖÇ4            
ÖÇ5            
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek