|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-TRS11 | Türkçe Öğretimi Tarihi | Seçmeli | 2 | 4 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Öğretmen adayının dil ailelerini ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek Türk dilinin ve öğretiminin tarihsel sürecini, geçmişten bugüne öğretimiyle ilgili yaşanan süreci anlamasını sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof.Dr.Sedat MADEN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenciler, dünya dil ailelerini tanır | 2 | Öğrenciler, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavrar | 3 | Öğrenciler, Türk dilinin tarihî dönemlerini ve kaynaklarını kavrar | 4 | Öğrenciler, tarihsel süreçte Türkçe öğretimini bilir | 5 | Öğrenciler, Türkçenin tarihî kaynaklarında Türkçe öğretimine ilişkin bulguları kavrar |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dünya dil aileleri, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri ve kaynakları, Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimi, Türkçenin tarihi kaynaklarındaki Türkçe öğretimine ilişkin bulgulara ilişkin bilgiler | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kaynak kitapların tanıtımı, dersin içeriği ve amaçları. Dil ve önemi, dilin özellikleri. Dil-kültür ilişkileri, dilin millet hayatındaki yeri. | | | 2 | Dil aileleri, Türk dilinin yaşı ve tarihî gelişimi. | | | 3 | Hun Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi | | | 4 | Köktürk Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi | | | 5 | Uygur Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | | | 6 | Karahanlılar Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi | | | 7 | Harezm Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi | | | 8 | Kıpçak Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi | | | 9 | Selçuklu Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi | | | 10 | Çağatay Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi | | | 11 | Tanzimat Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | | | 12 | Meşrutiyet Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | | | 13 | Cumhuriyet Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | | | 14 | Dünya dili olarak Türkçenin yayılma alanları ve Türkçe öğretimi. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ahmet Caferoglu, Türk Dili Tarihi, Istanbul 1988.
Ahmet B. Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçag Yayınları, Ankara 2004.
Ahmet Buran, Ercan Alkaya, Çagdaş Türk Lehçeleri, Akçag Yayınları, Ankara 2009.
Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yayınları, Istanbul
2006.
Abdurrahman Güzel (Edtör), Başlangıçtan Günümüze Türkçenin Eğitim-Öğretim Tarihi Araştırmaları. Akçağ Yayınları, Ankara.
Cengiz Alyılmaz; Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Kurmay Yayınevi, Ankara, 2005.
Nurşat Biçer; Türkçe Öğretimi Tarihi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2017.
Mustafa Durmuş ve Alparslan Okur; Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, İstanbul, 2014.
Alyılmaz, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
Maden, S., & Kızıltaş, M. (2019). Türkçe Öğretiminin Tarihsel Gelişimiyle İlgili Bir Kaynakça Denemesi. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 5(3), 119-135. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Tartışma | 7 | 1 | 7 | Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 | Gözlem | 7 | 1 | 7 | Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 | Makale Kritik Etme | 4 | 1 | 4 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 1 | 4 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 1 | 4 | Okuma | 7 | 1 | 7 | Rapor | 1 | 1 | 1 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|