BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-TRS11Türkçe Öğretimi TarihiSeçmeli244
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğretmen adayının dil ailelerini ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek Türk dilinin ve öğretiminin tarihsel sürecini, geçmişten bugüne öğretimiyle ilgili yaşanan süreci anlamasını sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof.Dr.Sedat MADEN
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler, dünya dil ailelerini tanır
2Öğrenciler, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavrar
3Öğrenciler, Türk dilinin tarihî dönemlerini ve kaynaklarını kavrar
4Öğrenciler, tarihsel süreçte Türkçe öğretimini bilir
5Öğrenciler, Türkçenin tarihî kaynaklarında Türkçe öğretimine ilişkin bulguları kavrar
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dünya dil aileleri, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri ve kaynakları, Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimi, Türkçenin tarihi kaynaklarındaki Türkçe öğretimine ilişkin bulgulara ilişkin bilgiler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kaynak kitapların tanıtımı, dersin içeriği ve amaçları. Dil ve önemi, dilin özellikleri. Dil-kültür ilişkileri, dilin millet hayatındaki yeri.
2Dil aileleri, Türk dilinin yaşı ve tarihî gelişimi.
3Hun Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
4Köktürk Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
5Uygur Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
6Karahanlılar Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
7Harezm Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
8Kıpçak Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
9Selçuklu Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
10Çağatay Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
11Tanzimat Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
12Meşrutiyet Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
13Cumhuriyet Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
14Dünya dili olarak Türkçenin yayılma alanları ve Türkçe öğretimi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ahmet Caferoglu, Türk Dili Tarihi, Istanbul 1988. Ahmet B. Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçag Yayınları, Ankara 2004. Ahmet Buran, Ercan Alkaya, Çagdaş Türk Lehçeleri, Akçag Yayınları, Ankara 2009. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yayınları, Istanbul 2006. Abdurrahman Güzel (Edtör), Başlangıçtan Günümüze Türkçenin Eğitim-Öğretim Tarihi Araştırmaları. Akçağ Yayınları, Ankara. Cengiz Alyılmaz; Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Kurmay Yayınevi, Ankara, 2005. Nurşat Biçer; Türkçe Öğretimi Tarihi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2017. Mustafa Durmuş ve Alparslan Okur; Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, İstanbul, 2014. Alyılmaz, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749. Maden, S., & Kızıltaş, M. (2019). Türkçe Öğretiminin Tarihsel Gelişimiyle İlgili Bir Kaynakça Denemesi. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 5(3), 119-135.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Tartışma717
Soru-Yanıt14114
Gözlem717
Beyin Fırtınası14114
Makale Kritik Etme414
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma414
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma414
Okuma717
Rapor111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)107
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1443325423444
ÖÇ2344534452333
ÖÇ3443333333444
ÖÇ4443334443334
ÖÇ5443443343333
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek