Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-TRS5 | İlk Okuma Yazma Öğretimi | Seçmeli | 3 | 5 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencilerin farklı yöntem ve teknikleri tanıyarak mevcut programlara uygun öğretim tasarımları hazırlaması, okuma-yazma öğretimine dair güncel konuları değerlendirmesi hedeflenmektedir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Erken çocukluk döneminde dil edinimini yorumlar.
6/7-15 yaş çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim özelliklerini bilir.
Nörolojik farklılıklar yaşayan çocukların (DEHB, Otizm, Disleksi, Disgrafiya) gelişim özelliklerini bilir. Okuma-yazmayı değerlendirme yöntemlerini uygular. | 2 | Dil ve beyin arasındaki ilişkiyi analiz eder. Türkçe'nin yeterince konuşulmadığı yörelerde okuma-yazmanın öğretimi ve MEB projeleri gibi güncel konuları değerlendirir.
Türkiye'de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişini bilir. Birleştirilmiş sınıflarda okuma-yazma öğretimine yönelik ders planı hazırlar.
Dünyada kullanılan ilk okuma-yazma öğretim yöntemlerini bütünleştirir. Ses Temelli Cümle Yöntemi ve alternatif uygulamaları analiz eder.
İlk okuma-yazma programlarını değerlendirir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi; ilk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.); Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları; alternatif uygulamalar; ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dersin tanıtılması, temel kavramlar (okuma, yazma, çocuk gelişimi vb.) | | | 2 | 6/7-15 yaş çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim özellikleri. | | | 3 | Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi.
| | | 4 | İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.).
| | | 5 | İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.).
| | | 6 | Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları.
| | | 7 | Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları.
| | | 8 | Ara sınav
| | | 9 | Alternatif uygulamalar. | | | 10 | İlk okuma yazma programlarının değerlendirmesi. | | | 11 | İlk okuma yazma programlarının değerlendirmesi.
| | | 12 | Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi. | | | 13 | Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi. | | | 14 | Ortaokulda okuma yazma sorunları olan çocukların eğitiminde kullanılacak yöntem ve teknikler. | | | 15 | Genel değerlendirme | | | 16 | Genel sınav | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Akyol, H. (2005) Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara.
Baştürk, M (2004) Dil Edinim Kuramları ve Türkçenin Anadili Olarak Edinimi. Ankara: Pegem Yay.
Charles, C.M. (1999) Öğretmenler İçin Piaget İlkeleri. Gülten Ülgen (Çeviri) Ankara: Anı Yayıncılık.
Ferah, A. (2007). Türkçe İlk Okuma Yazmayı Öğrenme, 3.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
Güneş, F. (2007b). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. 1. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 9 | 9 | 81 |
Ev Ödevi | 6 | 3 | 18 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|