BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-TRS5İlk Okuma Yazma ÖğretimiSeçmeli354
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilerin farklı yöntem ve teknikleri tanıyarak mevcut programlara uygun öğretim tasarımları hazırlaması, okuma-yazma öğretimine dair güncel konuları değerlendirmesi hedeflenmektedir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Erken çocukluk döneminde dil edinimini yorumlar. 6/7-15 yaş çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim özelliklerini bilir. Nörolojik farklılıklar yaşayan çocukların (DEHB, Otizm, Disleksi, Disgrafiya) gelişim özelliklerini bilir. Okuma-yazmayı değerlendirme yöntemlerini uygular.
2Dil ve beyin arasındaki ilişkiyi analiz eder. Türkçe'nin yeterince konuşulmadığı yörelerde okuma-yazmanın öğretimi ve MEB projeleri gibi güncel konuları değerlendirir. Türkiye'de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişini bilir. Birleştirilmiş sınıflarda okuma-yazma öğretimine yönelik ders planı hazırlar. Dünyada kullanılan ilk okuma-yazma öğretim yöntemlerini bütünleştirir. Ses Temelli Cümle Yöntemi ve alternatif uygulamaları analiz eder. İlk okuma-yazma programlarını değerlendirir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi; ilk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.); Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları; alternatif uygulamalar; ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin tanıtılması, temel kavramlar (okuma, yazma, çocuk gelişimi vb.)
26/7-15 yaş çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim özellikleri.
3Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi.
4İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.).
5İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.).
6Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları.
7Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları.
8Ara sınav
9Alternatif uygulamalar.
10İlk okuma yazma programlarının değerlendirmesi.
11İlk okuma yazma programlarının değerlendirmesi.
12Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi.
13Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi.
14Ortaokulda okuma yazma sorunları olan çocukların eğitiminde kullanılacak yöntem ve teknikler.
15Genel değerlendirme
16Genel sınav
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Akyol, H. (2005) Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara. Baştürk, M (2004) Dil Edinim Kuramları ve Türkçenin Anadili Olarak Edinimi. Ankara: Pegem Yay. Charles, C.M. (1999) Öğretmenler İçin Piaget İlkeleri. Gülten Ülgen (Çeviri) Ankara: Anı Yayıncılık. Ferah, A. (2007). Türkçe İlk Okuma Yazmayı Öğrenme, 3.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık. Güneş, F. (2007b). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. 1. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım9218
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma9981
Ev Ödevi6318
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1            
ÖÇ2     5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek