BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FS0401.07Günümüz İslam Dünyası ve Müslüman AzınlıklarıSeçmeli243
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türkiye’de dinî akımları ve din anlayışlarındaki farklılıkları tarihsel, siyasi, dini, sosyo-psikolojik açıdan tahlil etmek ve müslüman toplumlardaki olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koymak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. ABDUL AZİZ ARTIŞ, Yrd. Doç. Dr. MEHMET SEVER
Öğrenme Çıktıları
1Din-Mezhep-akım ilişkisini bilir ve değerlendirebilir.
2Dini konularda müslümanlar arası düşünce ayrılıklarının sebeplerini bilir.
3Türkiye’deki dini akımların teolojik ve kuramsal yapılarıyla tarihsel gelişimlerini bilir.
4Son yüzyıllarda Türkiye’de ortaya çıkan dini akımları çıkış sebep-ortam ve temel görüşleriyle bilir.
5Birbirini doğru kabul etmese de farklı akımların var olmasının tabii olduğunu ve hoşgörüyle karşılanması gerektiğini bilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türkiye’de dini Akımlar dersinin amacı, konusu, kaynakları; dini akım kavramı, din-siyaset ilişkisi; dini akımların ortaya çıkmasında etkili olan sebepler; mevcut dini akımlar; dini akımların yapısal ve dini-fikri analizi; faaliyet alanları; geleneksel ve yenilikçi dini akımlar; bu akımların lider ve taraftar profilleri; dine akımlar üstü yaklaşım.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş; Dersin tanımı, amacı, konusu, kaynakları, ilgili bilimler
2Dini akım kavramı, din-siyaset ilişkisi; dini akımların ortaya çıkmasında etkili olan sebepler.
3Osmanlı Dönemi din-devlet ilişkileri
4Cumhuriyet dönemi din-devlet ilişkileri
5Modern dünyada alternatif bir İslam medeniyeti mümkün mü?
6Değişim sürecinde müslümanları bekleyen muhtemel sorunlar
7Türkiye’de dinî yapı ve cemaatler
8Dinî akimlarin İslam’i tebliğ yöntemlerine eleştirel bir yaklaşım
9Türkiye’de İslamcılığın dini ve siyasi görüntüsü
10Tasavvufi akımlar ve ortak özellikleri
11İskender Evrenesoğlu ve Mihr Vakfı
12Nur Cemaati, kaynakları ve temel yaklaşımları ve faaliyet alanları
13Kur’ancı-Mealci grupların temel öğretileri
14Dinde akımlar üstü yaklaşım
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Hasan Onat, Din Anlayışında Değişim Süreci, Ank. 20032 Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ank. 20033 Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma, İstanbul-ts4 Mümtazer Türköne, İslamcılığın Doğuşu, Ank. 20035 Nilüfer Göle, İslam ve Modernlik Üzerine Melez Desenler, İstanbul 20006 Sönmez Kutlu, “İslam Düşüncesinde Tarihsel Din Söylemleri”, İslâmiyât Dergisi, Cilt:IV, Sayı: 4 (2001)7 Sönmez Kutlu: Çağdaş İslam Akımları ve Sorunları, Ankara 2008.8 Şerif Mardin, Bediüzzaman Said Nursi Olayı, İstanbul 19959 Şerif Mardin, Türkiyede Din ve Siyaset, İstanbul 199110 Şaban Sitembölükbaşı, Türkiyede İslamın Yeniden İnkişafı (1950-1960), İstanbul 1995.11 Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı16060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ1                
ÖÇ2                
ÖÇ3                
ÖÇ4                
ÖÇ5                
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek