|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D412.8B | Maturidi Kelamı ve Osmanlı Alimleri | Seçmeli | 4 | 8 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Tarihî süreç içinde Türklerin İslâmî ilimlere ve özellikle kelâm ilmine katkıları değerlendirilip Mâverâünnehir bölgesinde yetişen kelâmcılar ve Osmanlı dönemi Türk kelâmcılarının tanıtım ve tahlili.
| Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Maturdiliğin doğduğu tarihi koşulları öğrenir | 2 | Maturidiliğin İslam düşüncesindeki yerini tanır | 3 | Maturidiliğin Temel Esaslarını kavrar | 4 | Maturidiliğin Diğer ekollerden ayırt edilen niteliklerini kavrar | 5 | Maturidiliğin Çağdaş Kelam Çalışmalarındaki Yerini kavrar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok. | Dersin İçeriği | Tarihî süreç içinde Türklerin İslâmî ilimlere ve özellikle kelâm ilmine katkıları değerlendirilip Mâverâünnehir bölgesinde yetişen kelâmcılar ve Osmanlı dönemi Türk kelâmcılarının tanıtım ve tahlili.
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Giriş, Ehl-i Sünnet kavramı | | | 2 | Maturidiliğin doğduğu tarihi zemin | | | 3 | Maturidiliğin Doğuşu | | | 4 | Maturidiliğin Bilgi Teorisi | | | 5 | Maturidinin Kelam Yöntemi | | | 6 | Maturidi Düşünce Sisteminde İlahi Hikmet anlayışı | | | 7 | Maturidî Akılcılığı | | | 8 | Ara sınav Haftası | | | 9 | Maturidi ve Siyaset | | | 10 | Maturidi Düşünce İman ve Küfür Kavramı | | | 11 | Maturidilik ve İlgili Literatür | | | 12 | Maturidiliğin Mutezile Eleştirisi | | | 13 | Maturidilik ile Eşarilik Arasındaki farklar | | | 14 | Maturdinin Temel İslam Bilimlerindeki Yeri | | | 15 | Genel Değerlendirme | | | 16 | Final Haftası | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Ömer Aydın, Türk Kelâm Bilginleri, İnsan Yayınları, İstanbul 2004. 2. M. Said Yazıcıoğlu, İslam Düşüncesinin Tarihsel Gelişimi, Ankara 2001, s. 97–202, 278–310. 3. Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Kitabiyat. 4. Kemal Edip Kürkçüoğlu, “Lâmiyye-i Kelâmiyye” AÜİFD, III/1–2(1954), s. 1–21. 5. İlyas Çelebi, “Osmanlı Medreselerinin Kuruluşu, Yükseliş ve Çöküş Nedenleri”, Osmanlı V Toplum, s. 168–175. 6. M. Said Özervarlı, “el-Emâlî”, DİA, XI, 73–75; 7. Adil Bebek, “Hayâlî”, DİA, XVII, 3–5; 8. Ş.Gölcük - M.Yurdagür, “Gelenbevî”, DİA, XIII, 552–555; 9. Ferhat Koca, “İbnü’l-Hümâm”, DİA, XXI, 87–90; 10. Saffet Köse, “Hocazâde Muslihuddin Efendi”, DİA, XVIII, 207–209; 11. Cemil Akpınar, “Dâvud Karsî”, DİA, IX, 29–32; 12. A. Zeki İzgöer-İ.Çelebi, “Beyazîzâde Ahmet Efendi” DİA, VI, 55–56; 13. “Kemalpaşazâde”, DİA, XXV, 238–247; 14. Salih Sabri Yavuz, “Kestelî”, DİA, XXV, 314; 15. Bekir Topaloğlu, Emâlî Şerhi, İstanbul 2008; 16. M. Sait Özervarlı, Kelâm’da Yenilik Arayışları, İstanbul 1998; 17. TDV İslâm Ansiklopedisi, “Bilmen, Ömer Nasûhi” VI,163; “Harpûtî, Abdüllatif”, XVI, 235-237; “İzmirli, İsmail Hakkı” XXIII, 530-535; “Arapgirli, Hüseyin Avni”, III, 329-331; 18. Hüseyin Atay, İslâm’ı Yeniden Anlama, Ankara 2001. 19. Bekir Topaloğlu, Kelâm Araştırmaları Üzerine, İstanbul 2004.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 10 | 2 | 20 | Soru-Yanıt | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|