BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
D412.8BMaturidi Kelamı ve Osmanlı AlimleriSeçmeli484
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Tarihî süreç içinde Türklerin İslâmî ilimlere ve özellikle kelâm ilmine katkıları değerlendirilip Mâverâünnehir bölgesinde yetişen kelâmcılar ve Osmanlı dönemi Türk kelâmcılarının tanıtım ve tahlili.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Maturdiliğin doğduğu tarihi koşulları öğrenir
2Maturidiliğin İslam düşüncesindeki yerini tanır
3Maturidiliğin Temel Esaslarını kavrar
4Maturidiliğin Diğer ekollerden ayırt edilen niteliklerini kavrar
5Maturidiliğin Çağdaş Kelam Çalışmalarındaki Yerini kavrar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok.
Dersin İçeriği
Tarihî süreç içinde Türklerin İslâmî ilimlere ve özellikle kelâm ilmine katkıları değerlendirilip Mâverâünnehir bölgesinde yetişen kelâmcılar ve Osmanlı dönemi Türk kelâmcılarının tanıtım ve tahlili.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş, Ehl-i Sünnet kavramı
2Maturidiliğin doğduğu tarihi zemin
3Maturidiliğin Doğuşu
4Maturidiliğin Bilgi Teorisi
5Maturidinin Kelam Yöntemi
6Maturidi Düşünce Sisteminde İlahi Hikmet anlayışı
7Maturidî Akılcılığı
8Ara sınav Haftası
9Maturidi ve Siyaset
10Maturidi Düşünce İman ve Küfür Kavramı
11Maturidilik ve İlgili Literatür
12Maturidiliğin Mutezile Eleştirisi
13Maturidilik ile Eşarilik Arasındaki farklar
14Maturdinin Temel İslam Bilimlerindeki Yeri
15Genel Değerlendirme
16Final Haftası
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Ömer Aydın, Türk Kelâm Bilginleri, İnsan Yayınları, İstanbul 2004. 2. M. Said Yazıcıoğlu, İslam Düşüncesinin Tarihsel Gelişimi, Ankara 2001, s. 97–202, 278–310. 3. Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Kitabiyat. 4. Kemal Edip Kürkçüoğlu, “Lâmiyye-i Kelâmiyye” AÜİFD, III/1–2(1954), s. 1–21. 5. İlyas Çelebi, “Osmanlı Medreselerinin Kuruluşu, Yükseliş ve Çöküş Nedenleri”, Osmanlı V Toplum, s. 168–175. 6. M. Said Özervarlı, “el-Emâlî”, DİA, XI, 73–75; 7. Adil Bebek, “Hayâlî”, DİA, XVII, 3–5; 8. Ş.Gölcük - M.Yurdagür, “Gelenbevî”, DİA, XIII, 552–555; 9. Ferhat Koca, “İbnü’l-Hümâm”, DİA, XXI, 87–90; 10. Saffet Köse, “Hocazâde Muslihuddin Efendi”, DİA, XVIII, 207–209; 11. Cemil Akpınar, “Dâvud Karsî”, DİA, IX, 29–32; 12. A. Zeki İzgöer-İ.Çelebi, “Beyazîzâde Ahmet Efendi” DİA, VI, 55–56; 13. “Kemalpaşazâde”, DİA, XXV, 238–247; 14. Salih Sabri Yavuz, “Kestelî”, DİA, XXV, 314; 15. Bekir Topaloğlu, Emâlî Şerhi, İstanbul 2008; 16. M. Sait Özervarlı, Kelâm’da Yenilik Arayışları, İstanbul 1998; 17. TDV İslâm Ansiklopedisi, “Bilmen, Ömer Nasûhi” VI,163; “Harpûtî, Abdüllatif”, XVI, 235-237; “İzmirli, İsmail Hakkı” XXIII, 530-535; “Arapgirli, Hüseyin Avni”, III, 329-331; 18. Hüseyin Atay, İslâm’ı Yeniden Anlama, Ankara 2001. 19. Bekir Topaloğlu, Kelâm Araştırmaları Üzerine, İstanbul 2004.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım10220
Soru-Yanıt14228
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)118
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ15555555555555555
ÖÇ25555555555555555
ÖÇ35555555555555555
ÖÇ45555555555555555
ÖÇ55555555555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek