|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D412.4B | Fıkıh Tarihi | Seçmeli | 4 | 8 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Öğrencileri fıkıh mezhepleri konusunda bilgilendirmek ve mezheplerin tefrika ve kavga vesilesi değil, dinin kolay bir şekilde yaşanabilmesi için bir genişlik-zenginlik olduğu hususunda onlara birikim kazandırmak | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Fıkıh ilminin oluşum ve gelişim süreçlerini kavrayabilme | 2 | Fıkıh mezheplerinin oluşumuna neden olan coğrafî, kültürel ve bilimsel etkenleri açıklayabilme | 3 | Mezhep imamlarını ve geliştirdikleri fıkhî metodolojiyi kavrayabilme | 4 | Mezhep imamlarının ihtilaf etmelerinin sebeplerini açıklayabilme | 5 | Mezheplerin devamlılığını sağlayan nedenleri tespit edebilme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Öğrencileri fıkıh mezhepleri konusunda bilgilendirmek ve mezheplerin tefrika ve kavga vesilesi değil, dinin kolay bir şekilde yaşanabilmesi için bir genişlik-zenginlik olduğu hususunda onlara birikim kazandırmak | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Fıkhın tanımı ve anlamı, çeşitli kavramlarla ilişkisi, özellikleri | | | 2 | Fıkıh ilminin doğuşu, gelişmesi ve diğer hukuk sistemleriyle karşılaştırılması | | | 3 | Fıkıh ilminin geçirdiği devreler | | | 4 | Taklid öncesi devreler/doğuş, gelişme ve yükseliş | | | 5 | Taklid sonrası devreler / duraklama, gerileme ve yeniden toparlanma-kanunlaştırma | | | 6 | Fıkıh mezheplerinin doğuşu ve doğuş sebepleri | | | 7 | Mezhep imamlarının yaşadıkları dönemin özellikleri | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Fıkıh mezheplerinin karakteristik özellikleri | | | 10 | Fıkıh mezheplerinin gruplandırılması fıkıh mezhepleri | | | 11 | Müçtehitlerin ihtilaf sebepleri | | | 12 | Günümüzde Yaşayan Sünni fıkıh mezhepleri | | | 13 | Günümüzde Yaşamayan Sünni olmayan fıkıh mezhepleri | | | 14 | Resmi mezhep arayışları ve muhtasar eserlerin telifi | | | 15 | Resmi mezhep anlayışı ve Osmanlı uygulaması (Mecelle) | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Hayrettin Karaman, İslâm Hukuk Tarihi, İstanbul 1989.
2. Hayrettin Karanam, İslam Hukukunda İctihad, Ankara 1975.
3. M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul 2007.
4. Coşkun Üçok-Ahmed Mumcu, Türk Hukuk Tarihi, Ankara 1987.
5. Muhammed el-Hudarî, Târihu't-Teşrî'i'l-İslâmî, Mısır 1970.
6. Muhammed Yusuf Musa, Fıkh-ı İslam Tarihi, İsanbul.1973.
7. Joseph Schact, The Origins of Muhammadan Jurisprudence, Oxford 1959.
8. Majid Khoddurî-Herbert J. Licbesay, Orijin and Development of İslâmic Law, Newyork 1984.
9. Ahmet Akgündüz-Halil Cin, Türk Hukuk Tarihi, I-II, Konya 1987.
10. Recep CİCİ, Osmanlı Dönemi İslâm Hukuku Çalışmaları, Bursa 2001.
11. Recep CİCİ, Osmanlı Hukuku Üzerine Araştırmalar, Bursa 2006.
12. Muhammed Ebu Zehra, Mezhepler Tarihi, İstanbul 1983.
13. Osman Şekerci, Fıkıh mezheplerine Giriş, İstanbul 1999 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bireysel Çalışma | 8 | 15 | 120 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|