BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
D412.4BFıkıh TarihiSeçmeli484
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencileri fıkıh mezhepleri konusunda bilgilendirmek ve mezheplerin tefrika ve kavga vesilesi değil, dinin kolay bir şekilde yaşanabilmesi için bir genişlik-zenginlik olduğu hususunda onlara birikim kazandırmak
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Fıkıh ilminin oluşum ve gelişim süreçlerini kavrayabilme
2Fıkıh mezheplerinin oluşumuna neden olan coğrafî, kültürel ve bilimsel etkenleri açıklayabilme
3Mezhep imamlarını ve geliştirdikleri fıkhî metodolojiyi kavrayabilme
4Mezhep imamlarının ihtilaf etmelerinin sebeplerini açıklayabilme
5Mezheplerin devamlılığını sağlayan nedenleri tespit edebilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Öğrencileri fıkıh mezhepleri konusunda bilgilendirmek ve mezheplerin tefrika ve kavga vesilesi değil, dinin kolay bir şekilde yaşanabilmesi için bir genişlik-zenginlik olduğu hususunda onlara birikim kazandırmak
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Fıkhın tanımı ve anlamı, çeşitli kavramlarla ilişkisi, özellikleri
2Fıkıh ilminin doğuşu, gelişmesi ve diğer hukuk sistemleriyle karşılaştırılması
3Fıkıh ilminin geçirdiği devreler
4Taklid öncesi devreler/doğuş, gelişme ve yükseliş
5Taklid sonrası devreler / duraklama, gerileme ve yeniden toparlanma-kanunlaştırma
6Fıkıh mezheplerinin doğuşu ve doğuş sebepleri
7Mezhep imamlarının yaşadıkları dönemin özellikleri
8Ara Sınav
9Fıkıh mezheplerinin karakteristik özellikleri
10Fıkıh mezheplerinin gruplandırılması fıkıh mezhepleri
11Müçtehitlerin ihtilaf sebepleri
12Günümüzde Yaşayan Sünni fıkıh mezhepleri
13Günümüzde Yaşamayan Sünni olmayan fıkıh mezhepleri
14Resmi mezhep arayışları ve muhtasar eserlerin telifi
15Resmi mezhep anlayışı ve Osmanlı uygulaması (Mecelle)
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Hayrettin Karaman, İslâm Hukuk Tarihi, İstanbul 1989. 2. Hayrettin Karanam, İslam Hukukunda İctihad, Ankara 1975. 3. M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul 2007. 4. Coşkun Üçok-Ahmed Mumcu, Türk Hukuk Tarihi, Ankara 1987. 5. Muhammed el-Hudarî, Târihu't-Teşrî'i'l-İslâmî, Mısır 1970. 6. Muhammed Yusuf Musa, Fıkh-ı İslam Tarihi, İsanbul.1973. 7. Joseph Schact, The Origins of Muhammadan Jurisprudence, Oxford 1959. 8. Majid Khoddurî-Herbert J. Licbesay, Orijin and Development of İslâmic Law, Newyork 1984. 9. Ahmet Akgündüz-Halil Cin, Türk Hukuk Tarihi, I-II, Konya 1987. 10. Recep CİCİ, Osmanlı Dönemi İslâm Hukuku Çalışmaları, Bursa 2001. 11. Recep CİCİ, Osmanlı Hukuku Üzerine Araştırmalar, Bursa 2006. 12. Muhammed Ebu Zehra, Mezhepler Tarihi, İstanbul 1983. 13. Osman Şekerci, Fıkıh mezheplerine Giriş, İstanbul 1999
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma815120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)123
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ15555555555555555
ÖÇ25555555555555555
ÖÇ35555555555555555
ÖÇ45555555555555555
ÖÇ55555555555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek