Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D412.3B | Hadis ve Sünnete Çağdaş Yaklaşımlar | Seçmeli | 4 | 8 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Hadise yaklaşım konusunda çağdaş dönemin ana vasıfları hakkında öğrencileri bilgilendirmek, öğrencilerin muhtelif yaklaşımlar arasında mukayese ve tercih yapabilme kabiliyetini geliştirmek, çağdaş yorumların kaynakları, tartışmaların temel konuları hakkında bilgiler vermek ve öğrencilere akademik bir gözle değerlendirme yapabilme kabiliyeti kazandırmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Hadis hakkında edindiği önceki bilgilerini sorgulayabilme ve mukayeseli olarak test edebilme kabiliyeti kazanma. | 2 | Çağdaşlaşma döneminin temel ve ayırt edici özelliklerini tanıyıp, hadis ve sünnet ile ilgili yorumları analiz edebilme. | 3 | Çağdaş fikir akımları ve bunların hadislere bakışı konusunda farkındalığa sahip olma. | 4 | Çağdaş dönemde hadis konusunda yazılmış eserleri ve akademik çalışmaları, tahlil edebilme becerisini elde etme. | 5 | Temel niteliklerini öğrendiği çağdaş yaklaşımlara dair örnek metinleri esas alarak, benzeri çalışmalar yapma konusunda özgüven sahibi olma. | 6 | Hadis tartışmaları bağlamında öğrendiği çağdaş yaklaşımların temel özelliklerini, diğer alanlarda da kullanabilme. | 7 | Hadisler konusunda geleneksel ve çağdaş yaklaşımların uyumlu bir şekilde yorumlanması konusunda beceri kazanabilme. | 8 | Hadis metinlerini çağdaş dönemde de anlamlı hale getirebilme. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Çağdaşçi hadis tenkitlerinin mahiyeti üzerine |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Çağdaş tartışmalar bağlamında hadis öğrenim-öğretim âdâbı
| | | 2 | Çağdaşlaşma dönemi islâm toplumunun genel durumu | | | 3 | Çağdaşlaşma döneminin temel vasıfları ve hadis | | | 4 | Çağdaş tartışmalar ve Batı düşüncesi ile ilişkisi
| | | 5 | Çağdaşçı düşüncenin tarihi arka planı | | | 6 | Çağdaşlaşma dönemi hadis meselelerine farklı yaklaşimlar | | | 7 | Çağdaşlaşma döneminde hadis ve sünnet terimlerine farklı yaklaşımlar | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | İslâm dünyasında çağdaşçı düşünce önderleri: Fazlurrahman | | | 10 | Oryantalistlerin çağdaşlaşmaya yaklaşımları | | | 11 | Oryantalist yaklaşım ve çağdaşçı yaklaşımın metot açısından mukayesesi | | | 12 | Çağdaşçi hadis tenkitlerinin mahiyeti üzerine | | | 13 | Çağdaşlaşma dönemi metodolojileri bağlamında yeni yorumlama yöntemleri | | | 14 | Hadise çağdaşçı yaklaşımın günümüz açısından değeri ve faydaları | | | 15 | Çağdaşlaşma döneminin hadis ve sünnet açısından önemi | | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Mazharuddîn Sıddîkî, İslâm Dünyasında Modernist Düşünce, İstanbul 1990.
2. İbrahim Hatiboğlu, İslâm’da Yenilenme Düşüncesi Açısından Modernistlerin Sünnet Anlayışı, İstanbul 1996.
3. İbrahim Hatiboğlu, “Çağdaş Hadis Tenkidi Yöntemlerinin Mahiyeti”, İslâm’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Ankara 2003.
4. Marife dergisi Oryantalizm özel sayısı. Konya 2003.
5. İbrahim Hatiboğlu, “Hadis ve Sünnet Terimlerine Farklı Bir Yaklaşım: Fazlurrahman’ın Hadis ve Sünnet Ayırım”, Marife, yıl 1, sayı 1, s. 33-47.
6. Fazlurrahman Özel Sayısı, İslâmî Araştırmalar, Ankara 1990.
7. Cağfer Karadaş (nşr.), Çağdaş İslâm Düşünürleri, Bursa 2002.
8. Salih Karacabey, Hz. Peygamber’de Nebevî ve Beşerî Bilgi, İstanbul, 2002, s. 30-45. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|