BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
D412.3BHadis ve Sünnete Çağdaş YaklaşımlarSeçmeli484
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Hadise yaklaşım konusunda çağdaş dönemin ana vasıfları hakkında öğrencileri bilgilendirmek, öğrencilerin muhtelif yaklaşımlar arasında mukayese ve tercih yapabilme kabiliyetini geliştirmek, çağdaş yorumların kaynakları, tartışmaların temel konuları hakkında bilgiler vermek ve öğrencilere akademik bir gözle değerlendirme yapabilme kabiliyeti kazandırmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Hadis hakkında edindiği önceki bilgilerini sorgulayabilme ve mukayeseli olarak test edebilme kabiliyeti kazanma.
2Çağdaşlaşma döneminin temel ve ayırt edici özelliklerini tanıyıp, hadis ve sünnet ile ilgili yorumları analiz edebilme.
3Çağdaş fikir akımları ve bunların hadislere bakışı konusunda farkındalığa sahip olma.
4Çağdaş dönemde hadis konusunda yazılmış eserleri ve akademik çalışmaları, tahlil edebilme becerisini elde etme.
5Temel niteliklerini öğrendiği çağdaş yaklaşımlara dair örnek metinleri esas alarak, benzeri çalışmalar yapma konusunda özgüven sahibi olma.
6Hadis tartışmaları bağlamında öğrendiği çağdaş yaklaşımların temel özelliklerini, diğer alanlarda da kullanabilme.
7Hadisler konusunda geleneksel ve çağdaş yaklaşımların uyumlu bir şekilde yorumlanması konusunda beceri kazanabilme.
8Hadis metinlerini çağdaş dönemde de anlamlı hale getirebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Çağdaşçi hadis tenkitlerinin mahiyeti üzerine
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Çağdaş tartışmalar bağlamında hadis öğrenim-öğretim âdâbı
2Çağdaşlaşma dönemi islâm toplumunun genel durumu
3Çağdaşlaşma döneminin temel vasıfları ve hadis
4Çağdaş tartışmalar ve Batı düşüncesi ile ilişkisi
5Çağdaşçı düşüncenin tarihi arka planı
6Çağdaşlaşma dönemi hadis meselelerine farklı yaklaşimlar
7Çağdaşlaşma döneminde hadis ve sünnet terimlerine farklı yaklaşımlar
8Ara sınav
9İslâm dünyasında çağdaşçı düşünce önderleri: Fazlurrahman
10Oryantalistlerin çağdaşlaşmaya yaklaşımları
11Oryantalist yaklaşım ve çağdaşçı yaklaşımın metot açısından mukayesesi
12Çağdaşçi hadis tenkitlerinin mahiyeti üzerine
13Çağdaşlaşma dönemi metodolojileri bağlamında yeni yorumlama yöntemleri
14Hadise çağdaşçı yaklaşımın günümüz açısından değeri ve faydaları
15Çağdaşlaşma döneminin hadis ve sünnet açısından önemi
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Mazharuddîn Sıddîkî, İslâm Dünyasında Modernist Düşünce, İstanbul 1990. 2. İbrahim Hatiboğlu, İslâm’da Yenilenme Düşüncesi Açısından Modernistlerin Sünnet Anlayışı, İstanbul 1996. 3. İbrahim Hatiboğlu, “Çağdaş Hadis Tenkidi Yöntemlerinin Mahiyeti”, İslâm’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Ankara 2003. 4. Marife dergisi Oryantalizm özel sayısı. Konya 2003. 5. İbrahim Hatiboğlu, “Hadis ve Sünnet Terimlerine Farklı Bir Yaklaşım: Fazlurrahman’ın Hadis ve Sünnet Ayırım”, Marife, yıl 1, sayı 1, s. 33-47. 6. Fazlurrahman Özel Sayısı, İslâmî Araştırmalar, Ankara 1990. 7. Cağfer Karadaş (nşr.), Çağdaş İslâm Düşünürleri, Bursa 2002. 8. Salih Karacabey, Hz. Peygamber’de Nebevî ve Beşerî Bilgi, İstanbul, 2002, s. 30-45.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma10440
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)110
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ15555555555555555
ÖÇ25555555555555555
ÖÇ35555555555555555
ÖÇ45555555555555555
ÖÇ55555555555555555
ÖÇ65555555555555555
ÖÇ75555555555555555
ÖÇ85555555555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek