BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
D411.5BKlasik Kelam MetinleriSeçmeli474
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
İslâm’ın düşünce sahasındaki temel disiplinlerinden olan kelâm alanında verilen eserleri orijinal dili ile okumayı, anlamayı ve meseleleri değerlendirebilmeyi sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Kelâmın klasik metinlerine nüfuz edebilme.
2Tarihî süreç içerisinde kelâm literatüründe ortaya çıkan metot ve muhteva değişimini kavrayabilme.
3Kelâmın bilgi, varlık ve inanç esasları gibi temel meseleler üzerindeki görüşlerini açıklayabilme.
4Kelâm ilminde görülen farklı eser yazım türlerinin karakteristiklerini ayırt edebilme.
5Erken ve geç dönem kelâm metinlerini yazım üslubu ve içerik açısından karşılaştırabilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İslâm’ın düşünce sahasındaki temel disiplinlerinden olan kelâm alanında verilen eserleri orijinal dili ile okumayı, anlamayı ve meseleleri değerlendirebilmeyi sağlamaktır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kelâm alanında ilk yazılı metin örnekleri: Hasan el-Basrî’nin Risâle fi’l-kader’i.
2Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i
3İlk Mutezilî metinler: Nazzâm’ın Kitâbü’n-nakd’ı
4Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si
5Mâtürîdî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Mâtürîdî’nin Kitâbü’t-tevhîd’i
6Sünnî kelâmın oluşum döneminde Selef çizgisinde verilen eserler: Tahâvî’nin el-Akîdetü’t-Tahâviyye’si.
7Geç dönem Mutezilî metinler: Kâdî Abdülcebbâr’ın el-Muhtasar fî usûli’d-dîn’i
8Ara sınav
9Eş’arî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Bâkıllânî’nin Kitâbü’t-temhîd’i
10Mâtürîdî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Nesefî’nin Tebsıratü’l-edille’si
11Şii kelâm eserleri: Şeyh Müfid’in Evâilü’l-makâlât’ı
12Felsefîleşmiş kelâm dönemi eserleri: Fahreddîn er-Râzî’nin el-Muhassal’ı.
13Kelâmda şerh ve haşiye türü eserler: Cürcânî’nin Şerhu’l-Mevâkıf’ı.
14Belirli konular üzerine müstakil risale yazma geleneği: İsbât-ı vâcib ve elfâz-ı küfr risaleleri.
15Yeni ilm-I kelâm dönemi eserleri: İzmirli İsmail Hakkı’nın Muhassalü’l-kelâm ve’l-hikme’si.
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.U. Murat Kılavuz - A. Saim Kılavuz, Kelâma Giriş, İstanbul 2010 2.Ebu Hanife, İmam-ı Azam’ın Beş Eseri (metin ve çeviri), İstanbul 1992. 3.Ebü’l-Hasan el-Eşari, el-İbane an Usuli’d-Diyane, Kahire 1987. 4.Ebu Mansur el-Matüridi, Kitabü’t-Tevhid, İstanbul 2003. 5.Ebü’l-Muin en-Nesefi, Tebsıratü’l-Edille, Dımeşk 1993.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)112
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ1           4    
ÖÇ2          4 5   
ÖÇ3          3     
ÖÇ4                
ÖÇ5           53   
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek