Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D316.3B | İslam'da Helal ve Haramlar | Seçmeli | 3 | 6 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Kur’an’da yer alan helaller ve haramlar konusunda yeterli düzeyde bilgi vermektir |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. Suat ERDEM |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Helal ve haram kavramları hakkında yeterli düzeyde bilgi elde eder. | 2 | Kur’an’daki haramların yasaklanma gerekçeleri hakkında nitelikli birikime sahip olur. | 3 | Kur’an’daki haramların insan sağlığına olumsuz etkileri hakkında bilimsel verilerle ilişki kurar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Kur’an-ı Kerim’deki helal ve haram kapsamına giren hükümlerin neler olduğunun detaylı bir biçimde ele alınacağı bu ders, insan yaşantısı açısından haram olan davranışların hangi sebeplerle yasaklandığının dini ve ilmi gerekçelerini ortaya koymasının yanı sıra söz konusu bu hükümlerin neden değiştirilemeyeceğini de konu edinir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dersin tanımı, önemi, amacı yöntemi ve kaynakları. | | | 2 | Helal ve haram kavramlarının tanımı . | | | 3 | Helal ve haram hükümlerini ortaya koyma yetkisinin kime ait olduğu. | | | 4 | Hz. Peygamber’in şâri’ (hüküm koyma) yetkisinin olup olmadığı. | | | 5 | Hz. Peygamberin ortaya koyduğu hükümlere ait örnekler. | | | 6 | Yeme ve içme açısından haram olanlar. | | | 7 | Kur’an’da yenilmesi yasaklanan şeyler. | | | 8 | Ara sınavı | | | 9 | Domuz etinin haram kılınışının dini ve ilmi gerekçeleri. | | | 10 | Şarap ve alkollü maddelere yönelik Kur’an’daki yasaklar. | | | 11 | Alkollü madde kapsamına giren katı ve sıvı uyuşturucular. | | | 12 | Kumar kapsamına giren haramlar. | | | 13 | Riba (faiz), içki ve kumarın toplumsal zararları. | | | 14 | Genel değerlendirme. | | | 15 | Genel değerlendirme. | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Kardâvî, Yusuf, el-Halal ve’l-Harâm fi’l-İslam, Kahire, 1412/1993.
Derveze, İzzet, ed-Düstûru’l-Kur’ânî ve’s-Sünnetü’n-Nebeviyye fî Şuûni’l-Hayât,Beyrut, 1401/1981.
Diğer Kaynaklar : * Zuhayli, Vehbe, İslam Fıkıh Ansiklopedisi, İstanbul, 1994. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 1 | 14 | 14 |
Soru-Yanıt | 2 | 14 | 28 |
Bireysel Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|