BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
D316.3Bİslam'da Helal ve HaramlarSeçmeli363
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Kur’an’da yer alan helaller ve haramlar konusunda yeterli düzeyde bilgi vermektir
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Suat ERDEM
Öğrenme Çıktıları
1Helal ve haram kavramları hakkında yeterli düzeyde bilgi elde eder.
2Kur’an’daki haramların yasaklanma gerekçeleri hakkında nitelikli birikime sahip olur.
3Kur’an’daki haramların insan sağlığına olumsuz etkileri hakkında bilimsel verilerle ilişki kurar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kur’an-ı Kerim’deki helal ve haram kapsamına giren hükümlerin neler olduğunun detaylı bir biçimde ele alınacağı bu ders, insan yaşantısı açısından haram olan davranışların hangi sebeplerle yasaklandığının dini ve ilmi gerekçelerini ortaya koymasının yanı sıra söz konusu bu hükümlerin neden değiştirilemeyeceğini de konu edinir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin tanımı, önemi, amacı yöntemi ve kaynakları.
2Helal ve haram kavramlarının tanımı .
3Helal ve haram hükümlerini ortaya koyma yetkisinin kime ait olduğu.
4Hz. Peygamber’in şâri’ (hüküm koyma) yetkisinin olup olmadığı.
5Hz. Peygamberin ortaya koyduğu hükümlere ait örnekler.
6Yeme ve içme açısından haram olanlar.
7Kur’an’da yenilmesi yasaklanan şeyler.
8Ara sınavı
9Domuz etinin haram kılınışının dini ve ilmi gerekçeleri.
10Şarap ve alkollü maddelere yönelik Kur’an’daki yasaklar.
11Alkollü madde kapsamına giren katı ve sıvı uyuşturucular.
12Kumar kapsamına giren haramlar.
13Riba (faiz), içki ve kumarın toplumsal zararları.
14Genel değerlendirme.
15Genel değerlendirme.
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kardâvî, Yusuf, el-Halal ve’l-Harâm fi’l-İslam, Kahire, 1412/1993. Derveze, İzzet, ed-Düstûru’l-Kur’ânî ve’s-Sünnetü’n-Nebeviyye fî Şuûni’l-Hayât,Beyrut, 1401/1981. Diğer Kaynaklar : * Zuhayli, Vehbe, İslam Fıkıh Ansiklopedisi, İstanbul, 1994.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım11414
Soru-Yanıt21428
Bireysel Çalışma21428
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11414
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11414
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)101
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ1          5 1   
ÖÇ2           53   
ÖÇ3         55 4   
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek