Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D313.6B | Alevilik ve Bektaşilik | Seçmeli | 3 | 5 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
İslam mezhepleri umumiyetle Zahiri ve Batıni şeklinde iki temel kategoriye ayrılırlar. Alevilik/Bektaşilik geleneği Batıni gelenek içerisinde şekillenen ve büyük oranda sözlü gelenek yoluyla günümüze kadar gelen bir mezhebi yapılanmadır. Bu mezhebin tarihi, teşekkülü, doktriner yapısı, oluşturduğu dini/kültürel kimlik, temel kaynakları, kurumları, modern dönemdeki talepleri bu ders çerçevesinde ele alınır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. M. Kenan ŞAHİN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İslam geleneğindeki mezhep olgusu ve bunun İslam kültürünün şekillenmesindeki etkisini anlama. | 2 | İslam mezhep kültürünün zahiri ve Batıni veçhelerini kavrama | 3 | Batıni mezheplerin İslam kültürü içinde şekillenme sürecini kavrama. | 4 | Anadolu Aleviliğinin Batıni mezhep geleneği içindeki yerini anlama. | 5 | Aleviliğin bir mezhep formuna gelişinden önce sahip olduğu pro-Alevi form, dönemin siyasi olaylarının dini kültürü şekillendirmedeki etkisini anlama. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
İslam mezhepleri umumiyetle Zahiri ve Batıni şeklinde iki temel kategoriye ayrılırlar. Alevilik/Bektaşilik geleneği Batıni gelenek içerisinde şekillenen ve büyük oranda sözlü gelenek yoluyla günümüze kadar gelen bir mezhebi yapılanmadır. Bu mezhebin tarihi, teşekkülü, doktriner yapısı, oluşturduğu dini/kültürel kimlik, temel kaynakları, kurumları, modern dönemdeki talepleri bu ders çerçevesinde ele alınır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | İslam Mezhep mirası, temel kaynaklar, kavramlar, problemler.
| | | 2 | Zahiri ve Batıni İslam mezhepleri
| | | 3 | Alevilik/Bektaşiliğin tarihi.
| | | 4 | Anadolu Aleviliğinin Batıni mezhep geleneği içindeki yerini anlama.
| | | 5 | Aleviliğin bir mezhep formuna gelişinden önce sahip olduğu pro-Alevi form, dönemin siyasi olaylarının dini kültürü şekillendirmedeki etkisini anlama.
| | | 6 | Aleviliğin müstakil bir mezhep olarak tarih sahnesine çıkışı ve gelişmesi.
| | | 7 | 7 Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili.
| | | 8 | Arasınav | | | 9 | Alevi din anlayışının temel müesseseleri, cem, semah, dede, hayvan kültü vs. unsurların öğrenimi. | | | 10 | Alevi cemaatinin modern bilinir ve tanınır hale gelmesi, kamusal alana açılmak süreci kavranır.
| | | 11 | Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır.
| | | 12 | Cumhuriyet döneminde Alevilik, Aleviliğin kamusal alana açılması
| | | 13 | Modern dönemlerde Alevi kimliğini tanımlama çabaları
| | | 14 | Kamuoyunda Alevi açılımı olarak bilinen süreç ve Alevi cemaatin cumhuriyet tarihi boyunca ilk defa resmen muhatap alınması.
| | | 15 | Günümüzde Alevi cemaati, beklentiler, umutlar, hayal kırıklıkları, yeni yol haritaları. | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 1 | 14 | 14 |
Tartışma | 1 | 14 | 14 |
Bireysel Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | 2 | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | 4 | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | 3 | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | 2 | 5 | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|