BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
D313.5BGünümüz Tasavvuf HareketleriSeçmeli353
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışının yerini ve etkisini tanıtabilmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Ahmet ÖZKAN
Öğrenme Çıktıları
1Cumhuriyet öncesi siyasi hayatta tasavvufun rolünü değerlendirebilme.
2Tasavvufi cemiyet ve yayınların kültürel hayata katkısını tahlil edebilme.
3Cumhuriyetle ilanıyla birlikte tekke ve tarikatların toplumsal ve idari hayattaki etkilerini inceleyebilme.
4Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanma sürecini tahlil edip gerekçelerini değerlendirebilme.
5İlk demokrasi ile birlikte tasavvufi hayatın dini hayattaki rolünü analiz edebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışının yeri ve etkisi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Günümüzde tasavvufi hayat ve tarikatlar
2I. ve II. Meşrutiyette dervişlerin rolü
3Tasavvufi cemiyet ve yayınlar
4İlk mecliste şeyhlerin konumu
5Cumhuriyetle birlikte tekke ve tarikatların tartışılan işlevi
6Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanma süreci
7Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanmasının gerekçelerinin değerlendirilmesi
8Arasınav
9İlk demokrasi ve tasavvufi hayata karşı alınan tavırlar
101950-1980 yılları arasında tasavvufi hayattaki değişimler
11Siyasi çevrelerde tekkelerin açılmasıyla ilgili teklifler
12İslam dünyasında tarikatlar ve tekkeler
13Batı’da tarikatların etkileri
14Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi
15Tasavvuf ve tarikatlarla ilgili sorunlar ve çözüm yolları
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Mustafa Kara, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, İstanbul 2002. 2. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990. 3. Erol Güngör, İslam Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul 1982. 4. İsmail Kara, İslamcıların Siyasi Görüşleri, İstanbul 2001. 5. Amiran Kurtkan, Sosyolojik Açıdan Tasavvuf ve Laiklik, İstanbul 1977.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım11414
Soru-Yanıt11414
Bireysel Çalışma21428
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11414
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11414
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)87
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ1         3  4   
ÖÇ2                
ÖÇ3                
ÖÇ4          2 1   
ÖÇ5         33 5   
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek