|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D313.1B | İslam Hukukuna Giriş | Seçmeli | 3 | 5 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | İslâm hukukunun ortaya çıkışını, gelişimini, temel kavram ve ilkelerini aktarmak ve öğrencinin İslam hukukunu diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilmesini sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd. Doç. Dr. Suat ERDEM | Öğrenme Çıktıları | 1 | İslam Hukukundaki temel kavram ve prensipleri kavrayabilme | 2 | İslam hukuk sistematiğini diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilme | 3 | Fıkıh ilminin ortaya çıkışını ve gelişim süreçlerini açıklayabilme | 4 | Genel anlamda fıkhi ihtilaf noktalarını bilip mezhepler arasında mukayese yapabilme. | 5 | Mezheplerin kurucu imamlarını, diğer önemli imamlarını ve temel eserlerini bilme ve onlardan istifade yollarını kavrayabilme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | İslâm hukukunun ortaya çıkışı, gelişimi, temel kavram ve ilkeleri | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İslam Hukuku, fıkıh ve şeriat kavramları, aralarındaki ilişki ve fıkhın diğer İslami ilimler arasındaki yeri
| | | 2 | Fıkhın sistematiği ve diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırılması
| | | 3 | Fıkhın özellikleri, ilahi ve beşeri yönü, gayeci özelliği, esnek oluşu, evrensel oluşu, tedriciliği, kolaylık prensibi.
| | | 4 | Fıkıh ilminin ortaya çıkışı, Hz. Peygamber devrinde fıkıh.
| | | 5 | Sahabe ve tabiin devrinde fıkıh ilminin gelişimi.
| | | 6 | Irak ekolü-Hicaz ekolü, Ehl-i re’y-Ehl-i hadis ayrımı ve fıkhi ihtilaf sebepleri.
| | | 7 | Mezheplerin ortaya çıkışı, meşhur fıkıh mezhepleri, Hanefi ve Mâliki mezheplerinin kurucuları, eserleri ve talebeleri.
| | | 8 | Arasınav | | | 9 | Şafii ve Hanbeli, Zahiri, Caferi mezhebi ve yaşamayan diğer mezhepler.
| | | 10 | Mezheplerin yayılması, fıkhın duraklama dönemi ve taklid düşüncesinin ortaya çıkması.
| | | 11 | Fıkhın yeniden uyanması (Mecelle’den sonraki dönem), ictihad ve telfik düşüncesi.
| | | 12 | Hüküm kavramı, hükmün çeşitleri, kanun koyucu, mükellef.
| | | 13 | Şer’i hükümlerin kaynakları, asli ve tali deliller.
| | | 14 | Külli kaide kavramı ve fıkıhta makasid düşüncesi.
| | | 15 | Mecelle’nin bazı önemli külli kaideleri. | | | 16 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Nasr Ferid Muhammed Vâsıl, al-Medhalu’l-Vasît, Seyyiduna’l-Hüseyn, ty.
2. Abdulkerim Zeydan, el-;Medhal li diraseti’ş-Şer’iyyeti’l-İslamiyye, Bağdat 1969.
3. Mehmet Erdoğan, Fıkıh İlmine Giriş, İstanbul 2009.
4. Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul 1989.
5. Muhammed al-Hudarî, İslam Hukuku Tarihi, İstanbul 1974.
6. Ahmet Hasan, İlk Dönem İslam Hukuk Biliminin Gelişimi, İstanbul 1999.
7. Sellam Medkur, İslam Hukuk Başlangıcı, İstanbul 1995.
8. Ali Bakkal, İslam Fıkıh Mezhepleri, İstanbul 2007.
9. Mustafa Yıldırım, Mecelle’nin Külli Kaideleri, İzmir 2009.
10. Hilmi Ergüney, Mecelle Külli Kaideleri, İstanbul 1965. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 2 | 14 | 28 | Soru-Yanıt | 1 | 14 | 14 | Bireysel Çalışma | 2 | 14 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | 1 | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | 5 | 4 | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | 3 | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | 3 | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | 4 | 2 | 2 | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|