BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
D216.1BFıkıh MezhepleriSeçmeli243
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Fıkıh mezheplerinin oluşumunu nedenleri ve sonuçları ile anlama yeteneği kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yard. Doç. Dr. Yakup MAHMUTOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Fıkıh, fakih, mezhep ve bunlarla ilgili temel kavramları açıklayabilme
2Fıkıh mezheplerinin oluşumuna tesir eden dini, kültürel, coğrafi ve siyasi nedenleri kavrayabilme
3Oluşum döneminde fıkıh mezheplerine ilişkin başlıca eserleri tanıyabilme
4Fıkıh mezheplerinin oluşumunda etkili olan şahısları tanıyabilme
5Fıkıh mezhepleri arasındaki yöntem farklılıklarını açıklayabilme
6Oluşum döneminde fıkıh mezhepleri arasındaki füru-ı fıkıh alanına ilişkin temel farklılıkları açıklayabilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Fıkıh mezheplerinin ortaya çıkışı, kurumsallaşması, yayılması ve bunlara etki eden nedenler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Fıkıh, fakih, tefakkuh ve fıkıh mezhebi kavramları
2Fıkıh mezheplerinin oluşum sürecinin ana merhaleler
3Fıkıh mezheplerinin oluşumuna tesir eden başlıca siyasi olaylar
4Fıkıh mezheplerinin oluşumuna tesir eden sosyal ve kültürel gelişmeler
5Yoruma açık nasslar ve ortaya çıkan yöntemler: Hadis Medresesi, Rey Medresesi
6Fıkıh mezheplerinin oluşum dönemindeki önemli fakihler
7Fıkıh mezheplerinin oluşum dönemindeki başlıca eserler
8Ara Sınav
9Mezheplerin temel özellikleri
10Fıkıh usulü alanındaki başlıca farklılıklar
11Furu-ı fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: İbadet alanı
12Furu-ı fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: İbadet alanı
13Furu-ı Fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: hukuk alanı
14Furu-ı Fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: hukuk alanı
15Genel tekrar ve değerlendirme
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Dihlevî (ö. 1176/1762), Şâh Veliyyullah ed-Dihlevî, İslâm Düşünce Rehberi (Hüccetüllâhi’l-Bâliğa, çev. Mehmet Erdoğan), Yeni Şafak Gazetesi Kültür Armağanı, İstanbul 2003. •Serahsî (ö. 490/1097), Muhammed b. Ebî Sehl, el-Mebsût, I-XXX, Dâru’l-Marife, Beyrut 1406/1985. •İbn Rüşd (ö. 595/1198), Muhammed b. Ahmed, Bidâyetü’l-Müctehid, Kahraman Yay., İstanbul 1985. •İbnu’l-Kayyım (ö. 751/1350), Muhammed b. Ebî Bekr, İ'lâmü'l-Müvakkıîn, I-IV, Dâru’l-Cîl, Beyrut 1973. •Şekerci, Osman, Fıkıh Mezheplerine Giriş, Rağbet Yayınları, İstanbul 1999. •Bakkal, Ali, İslam Fıkıh Mezhepleri, Rağbet Yayınları, İstanbul 2007. •Gündüz, Eren, Zeyd bin Ali: hayatı, Eserleri ve İslam Hukukundaki Yeri, Düşünce Yayınları, İstanbul 2008.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Soru-Yanıt10220
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ1         2  3   
ÖÇ2            2   
ÖÇ3          2     
ÖÇ4          11    
ÖÇ5            5   
ÖÇ6                
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek