|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D216.1B | Fıkıh Mezhepleri | Seçmeli | 2 | 4 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Fıkıh mezheplerinin oluşumunu nedenleri ve sonuçları ile anlama yeteneği kazandırmaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yard. Doç. Dr. Yakup MAHMUTOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Fıkıh, fakih, mezhep ve bunlarla ilgili temel kavramları açıklayabilme | 2 | Fıkıh mezheplerinin oluşumuna tesir eden dini, kültürel, coğrafi ve siyasi nedenleri kavrayabilme | 3 | Oluşum döneminde fıkıh mezheplerine ilişkin başlıca eserleri tanıyabilme | 4 | Fıkıh mezheplerinin oluşumunda etkili olan şahısları tanıyabilme | 5 | Fıkıh mezhepleri arasındaki yöntem farklılıklarını açıklayabilme | 6 | Oluşum döneminde fıkıh mezhepleri arasındaki füru-ı fıkıh alanına ilişkin temel farklılıkları açıklayabilme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Fıkıh mezheplerinin ortaya çıkışı, kurumsallaşması, yayılması ve bunlara etki eden nedenler | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Fıkıh, fakih, tefakkuh ve fıkıh mezhebi kavramları | | | 2 | Fıkıh mezheplerinin oluşum sürecinin ana merhaleler | | | 3 | Fıkıh mezheplerinin oluşumuna tesir eden başlıca siyasi olaylar | | | 4 | Fıkıh mezheplerinin oluşumuna tesir eden sosyal ve kültürel gelişmeler | | | 5 | Yoruma açık nasslar ve ortaya çıkan yöntemler: Hadis Medresesi, Rey Medresesi | | | 6 | Fıkıh mezheplerinin oluşum dönemindeki önemli fakihler | | | 7 | Fıkıh mezheplerinin oluşum dönemindeki başlıca eserler | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Mezheplerin temel özellikleri | | | 10 | Fıkıh usulü alanındaki başlıca farklılıklar | | | 11 | Furu-ı fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: İbadet alanı | | | 12 | Furu-ı fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: İbadet alanı | | | 13 | Furu-ı Fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: hukuk alanı | | | 14 | Furu-ı Fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: hukuk alanı | | | 15 | Genel tekrar ve değerlendirme | | | 16 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Dihlevî (ö. 1176/1762), Şâh Veliyyullah ed-Dihlevî, İslâm Düşünce Rehberi (Hüccetüllâhi’l-Bâliğa, çev. Mehmet Erdoğan), Yeni Şafak Gazetesi Kültür Armağanı, İstanbul 2003.
•Serahsî (ö. 490/1097), Muhammed b. Ebî Sehl, el-Mebsût, I-XXX, Dâru’l-Marife, Beyrut 1406/1985.
•İbn Rüşd (ö. 595/1198), Muhammed b. Ahmed, Bidâyetü’l-Müctehid, Kahraman Yay., İstanbul 1985.
•İbnu’l-Kayyım (ö. 751/1350), Muhammed b. Ebî Bekr, İ'lâmü'l-Müvakkıîn, I-IV, Dâru’l-Cîl, Beyrut 1973.
•Şekerci, Osman, Fıkıh Mezheplerine Giriş, Rağbet Yayınları, İstanbul 1999.
•Bakkal, Ali, İslam Fıkıh Mezhepleri, Rağbet Yayınları, İstanbul 2007.
•Gündüz, Eren, Zeyd bin Ali: hayatı, Eserleri ve İslam Hukukundaki Yeri, Düşünce Yayınları, İstanbul 2008. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Soru-Yanıt | 10 | 2 | 20 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | 2 | | | 3 | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | 2 | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | 2 | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | 1 | 1 | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | 5 | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|