BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
D215.1Bİslam Bilim TarihiSeçmeli233
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencinin İslam Dini’nin bir medeniyet formu içerisinde bilim üretebildiğini, ürettiği bilimin inanç ve değer dinamiklerini, bilimde vardığı zirve seviyelerde bugünün bilim ve teknolojisini nasıl etkilediğini kavramasını sağlayabilmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1İslam’da bilim tarihinin dinamiklerini anlayabilme
2Bilimin bir hayat görüşü ve ideali içerisinde gelişebildiğini kavrayabilme
3İslam’da bilimin gelişmesine katkıda bulunan bilim adamlarını tanıyabilme
4İslam bilim adamlarının geliştirdikleri teoriler ve aletler hakkında bilgi edinebilme
5Bilimsel bakışın sadece sayısal değil aslında kozmolojik düzlemde ontolojik bir temel üzerinde gelişmesi gereğini kavrayabilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bilim kavramı, bilimin felsefenin konusu olması, bilim-felsefe ilişkisi, pozitif bilginin nitelikleri, kültür ve medeniyet kavramı, bilimin tarih içinde gelişimi: Sümer, Mezopotamya, Mısır, Hint, Çin, Eski Türklerde ve Antik Çağ Yunun düşüncesinde bilim; İslam dünyasında bilimin doğuşu: Kur’an ve Hadislerde Bilim, Müesseseler: Beyt’ül Hikmeler, Rasathaneler, Bimâristan; İslam Dünyasında bilim dalları ve başlıca temsilcileri, Câbir b. Hayyân, Fergâni, İbn Sinâ, Bîrûnî, Uluğ Bey vb. ünlü İslam bilim adamlarının tanıtımı, İslam Bilim ve Felsefesinin Batıya tesiri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin ve İçeriğinin Genel Tanıtımı & Beklentilerin Belirlenmesi
2İslam medeniyetinin bilim açısından temel perspektifleri
3İslam bilimini üreten eğitim sisteminin temelleri ve eğitim kurumları
4İslam biliminin evrensel şahsiyetleri (Hayyan, Ibn Kurra, el-Harezmi, er-Razi)
5İslam biliminin evrensel şahsiyetleri (el-Mesudi, İbn Sina, İbnu’l-Heysem, el-Biruni)
6İslam biliminin evrensel şahsiyetleri (el-Mecriti, Ömer Hayyam, İbn Rüşd, N. Tusi)
7İslam’da Kozmoloji, Coğrafya ve Tabiat tarihi
8Ara Sınav
9İslam’da Fizik ve tarihi
10İslam’da Matematik ve tarihi
11İslam’da Astronomi ve Tıp tarihi
12İslam’da insan bilimleri
13İslam Simyası ve Batı dünyasındaki etkisi
14Bugün Müslüman dünyasının bilim açısından durumunun analizi
15S. Hüseyin Nasr, Fuat Sezgin ve Aydın Sayılı’nın günümüzün bilim bakış açısına katkıları ve İslam biliminin geleceğinin tartışılması
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Seyyid Hüseyin Nasr, İslam’da Bilim ve Medeniyet, İstanbul 2011. Seyyid Hüseyin Nasr, İslam ve İlim, İstanbul 2011. Fuad Sezgin, İslam’da Bilim ve Teknik I-V, İstanbul 2008. Osman Bakar, Gelenek ve Bilim (İslam’da Bilim Tarihi ve Felsefesi Üzerine), İstanbul 2003. Mehmet Bayraktar, İslam’da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara 1989. Ahmet Turan Yüksel, İslam’da Bilim Tarihi, Konya 2007. Mustafa Armağan, İslam Bilimi Tartışmaları, İstanbul 1990. Dünyaya Doğan Güneş (Fuad Sezgin’in anlatım ve yeniden hazırladığı aletlerle belgesel filimler), Ankara 2008, TRT.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım10220
Soru-Yanıt14228
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ1                
ÖÇ2                
ÖÇ3         3  2   
ÖÇ4          2 3   
ÖÇ5                
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek