Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA410.18 | Kelam Okulları | Seçmeli | 4 | 8 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
İslâm düşüncesinin gelişiminde kelâm mezheplerinin katkılarını, tarihte işgal ettikleri yerleri ve günümüze etkilerini tanıtmaktır.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. Mehmet Sever, Yrd. Doç. Dr. Abdul Aziz Artış |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenci kelâm düşüncesinin oluştuğu ortamı, tarihî, kültürel ve sosyal yönleriyle kavrar. | 2 | Kelâm ekollerinin ortaya çıkmasına sebep olan temel dinamikler hakkında bilgi sahibi olur | 3 | Kelâm ekollerinin İslâm düşüncesi ve kelâm düşüncesi içerisinde bulundukları konumları ve bunlara getirdikleri açılımları kavrar | 4 | Klâsik dönem kelâm ekollerinin günümüzdeki izdüşümlerini tanır. | 5 | Kelâm ekollerinin tarihî süreç içerisinde geçirdikleri evreleri, değişim/dönüşümleri kavrar | 6 | Kelâm ekollerinin metot, yaklaşım ve yorum farklılıklarını, sebepleriyle açıklayabilir. | 7 | Kelâm ekollerinin kadim kültürlerle ve felsefeyle olan ilişkilerini açıklayabilir. | 8 | Kelâm ekollerinin itikâdî alanda ortaya çıkan problemlere getirdiği cevaplar hakkında bilgi sahibi olur. | 9 | Kelam okullarının karşılaştırmalı olarak ele alan projelere katkı sunabilir. | 10 | Bir kelam ekolüne ait klasik arapça bir metni genel hatlarıyla yorumlayabilir. |
|
Öğrenim Türü |
İkinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
1 İslam Toplumunun Yaşadığı İlk Krizler 2 Kelamın Başlangıcı 3 Mu’tezile’nin Birinci Devri 4 Mu’tezile’nin ikinci devri. 5 Hadisçi Anlayışın Yükselişi 6 Sünni Kelamın oluşumu 7 Eş’arî Kelamının birinci dönemi (Mutekaddimin Dönem) 8 Ara sınav 9 Eş’arî Kelamının ikinci dönemi (Muteahhirin Dönem) 10 Matüridî Kelamı 11 Türk Kelamcıları 12 Osmanlı Dönemi Kelamcıları 13 Yeni İlm- Kelam Dönemi (Kelamda Yenilik Arayışları) 14 Günümüzde Kelam İlmi 15 Günümüz kelam problemlerinin çağdaş akımlarla ilişkisi 16 Final sınavı
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | İslam Toplumunun Yaşadığı İlk Krizler | | | 2 | Kelamın Başlangıcı | | | 3 | Mu’tezile’nin Birinci Devri | | | 4 | Mu’tezile’nin ikinci devri. | | | 5 | Hadisçi Anlayışın Yükselişi | | | 6 | Sünni Kelamın oluşumu | | | 7 | Eş’arî Kelamının birinci dönemi (Mutekaddimin Dönem) | | | 8 | Eş’arî Kelamının ikinci dönemi (Muteahhirin Dönem) | | | 9 | Matüridî Kelamı | | | 10 | Türk Kelamcıları | | | 11 | Osmanlı Dönemi Kelamcıları | | | 12 | Yeni İlm- Kelam Dönemi (Kelamda Yenilik Arayışları) | | | 13 | Günümüzde Kelam İlmi | | | 14 | Günümüz kelam problemlerinin çağdaş akımlarla ilişkisi | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
İslam Kelam Ekollerinin Başlangıcı, W.MWATI. ÇEViREN: M EMiN EREN
KELAM TARİHİ Kelam Ekolleri ve Görüşleri, MUAMMER ESEN
Kelam & Tarih-Ekoller-Problemler - Prof. Dr. Şerafeddin Gölcük |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|