BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA410.12Günümüz Tasavvuf HareketleriSeçmeli483
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışının yerini ve etkisini tanıtabilmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. AHMET ÖZKAN, Prof. Dr. HALİL İBRAHİM ŞİMŞEK
Öğrenme Çıktıları
1Cumhuriyet öncesi siyasi hayatta tasavvufun rolünü değerlendirebilme.;
2Tasavvufi cemiyet ve yayınların kültürel hayata katkısını tahlil edebilme.;
3Cumhuriyetle ilanıyla birlikte tekke ve tarikatların toplumsal ve idari hayattaki etkilerini inceleyebilme.
4Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanma sürecini tahlil edip gerekçelerini değerlendirebilme.
5İlk demokrasi ile birlikte tasavvufi hayatın dini hayattaki rolünü analiz edebilme.;
6Çok partili dönemde tasavvuf kültürüne bakışı inceleyebilme.;
7Siyasi alanda tekkelerin açılmasıyla ilgili girişimleri tahlil edebilme.;
8İslam dünyasında ve Batı’da tasavvuf kültürünün yerini tanıyabilme
9Tasavvufi hayat ve düşünceye yönelik eleştirilerle ve bunlarla ilgili çözüm yollarını değerlendirebilme
10Tasavvufi hayatın günümüze yansımalarını tahlil edebilme
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışı.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Günümüzde tasavvufi hayat ve tarikatlar
2I. ve II. Meşrutiyette dervişlerin rolü
3Tasavvufi cemiyet ve yayınlar
4İlk mecliste şeyhlerin konumu
5Cumhuriyetle birlikte tekke ve tarikatların tartışılan işlevi
6Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanma süreci
7Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanmasının gerekçelerinin değerlendirilmesi
8İlk demokrasi ve tasavvufi hayata karşı alınan tavırlar
91950-1980 yılları arasında tasavvufi hayattaki değişimler
10Siyasi çevrelerde tekkelerin açılmasıyla ilgili teklifler
11İslam dünyasında tarikatlar ve tekkeler
12Batı’da tarikatların etkileri
13Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi
14Tasavvuf ve tarikatlarla ilgili sorunlar ve çözüm yollar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Mustafa Kara, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, İstanbul 2002. 2. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990. 3. Erol Güngör, İslam Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul 1982. 4. İsmail Kara, İslamcıların Siyasi Görüşleri, İstanbul 2001. 5. Amiran Kurtkan, Sosyolojik Açıdan Tasavvuf ve Laiklik, İstanbul 1977.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı16060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
ÖÇ2555555
ÖÇ3555555
ÖÇ4555555
ÖÇ5555555
ÖÇ6555555
ÖÇ7555555
ÖÇ8555555
ÖÇ9555555
ÖÇ10555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek