BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA311.11BTürk Tasavvuf EdebiyatıSeçmeli354
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Divan edebiyatının temel dinamiklerinden biri olan “tasavvuf”un şiirlerde ele alınışı ve mutasavvıf şairlerin tanıtılması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr.Öğrt.Ü. Ömür ERBAY
Öğrenme Çıktıları
1İslâm medeniyetinde tasavvuf kültürünün yeri ve önemi öğretilir
2Tasavvuf edebiyatı metinlerinin yüzyıllara göre değerlendirilmesi
3Tasavvufun remizleri, sanatı, terminolojisi tanıtılır
4Şathiyye, devriyye gibi türlerin şerh edilme metotları tanıtılır
5Tasavvuf edebiyatının dili ve üslubu değerlendirilir
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türk Tasavvuf Edebiyatının devirlere göre gelişmesi, temsilcileri, örnek eserlerin incelenmesi, Tasavvuf Edebiyatı içeriğindeki türler ve amaçları (Tevhid, Münâcaat, Naat, İlâhi, Durak, Nefes vb.)
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tasavvufun genel tanımı.
2Yunus Emre’nin şiirlerinde tasavvuf.
3Edebiyatımızda görülen ortak tasavvufi kavramlar.
4Ünlü mutasavvıflar (İbrahim Edhem, Hallac-ı Mansur vs.) ve bunların Divan şairleri tarafından ele alınış biçimi.
5Süleyman Çelebi ve Mevlid.
6Klasik edebiyatımızda yanlış kullanılan bir kavram: dini - lâ-dini şiir.
7Fuzuli’nin şiirlerinin tasavvufî boyutu.
8Tasavvuf ve tarikatler.
9Hoca Ahmet Yesevi.
10Mevlana ve Tasavvuf.
11Aziz Mahmud Hüdayi.
12Nabi’de tasavvuf düşüncesi.
13Nedim’in şiirlerinde tasavvuf var mıdır?
14Şeyh Galib’te tasavvufi unsurlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kabaklı, A. 2006. Tasavvuf Tarikat Edebiyatı, ss. 264, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, İstanbul.Güzel, A. 2009. Dinî Tasavvufî Türk Edebiyatı, ss. 872, Akçağ Yayınları, Ankara.Uludağ, S. 1999. Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, ss. 607, Marifet Yayınları, İstanbul.Eraydın, Selçuk. 2008. Tasavvuf ve Tarikatler, ss.518, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay., İstanbul.Güngör, Erol 2003. İslam Tasavvufunun Meseleleri, ss.220, Ötüken Yay.,İstanbul.Kara, Mustafa. 2003. Tasavvuf ve Tarikatler Tarihi, Dergah Yay., İstanbul.Sunar, Cavit. 2003. Tasavvuf Felsefesi veya Gerçek Felsefe, ss.441, Anadolu Aydınlanma Vakfı Yay., İstanbul.Yılmaz, Kamil. 2010. Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatler, ss.367, Ensar Neşriyat, İstanbul.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav14040
Final Sınavı18080
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
ÖÇ2555555
ÖÇ3555555
ÖÇ4555555
ÖÇ5555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek