BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İLA317B3.05Fıkıh Mezhepleri (Arapça)Seçmeli353
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Şeri hükümlere ulaşma metodlarını ve kaynaklarını ortaya koyan fıkıh usulü hususunda usul ekollerince süregelen ihtilafları ve bu ihtilafların furuya tesirinin işlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Fıkıh mezheplerinin oluşumuna neden olan coğrafî, kültürel ve bilimsel etkenleri açıklayabilme
2Mezhep imamlarını ve geliştirdikleri fıkhî metodolojiyi kavrayabilme
3Mezhep imamlarının ihtilaf etmelerinin sebeplerini açıklayabilme
4Toplumun dini algılayışı ve bizzat yaşamasıyla mezhebe intisap fikri arasında bağlantı kurabilme
5Mezheplerin devamlılığını sağlayan nedenleri tespit edebilme
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Fıkıh usulü ekolleri, bunların usul anlayışları, aralarındaki usuli farklılıklar ve bunların furuya yansıması.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Fıkıh usulü gayesi ve mevzusu
2fıkıh usulünün ortaya çıkışı ve gelişim seyri
3Fıkıh usulünün tedvini ve ekolleşmesi
4Fukaha ve mütekellim metodlarının usul anlayışları
5Memzuç meslek ve usul anlayışı
6Deliller bahsinde örnek usul tartışmaları
7Hükümler bahsinde örnek usul tartışmaları
8Fıkıh usulü tartışmaları
9Farklı ekol mensupları arasındaki usulü tartışmalar ve furu’a yansıması
10Aynı ekol mensubu usulcülerin ihtilaf sebebleri, hükme yansımaları
11Modern usul tartışmaları
12İçtimai usulü fıkıh düşüncesi
13Usulu fıkıh metodolijisinin yetersizliği meselesine dair
14İctihad ve taklid ile ilgili güncel tartışmalar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Zeküyiddîn Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları.2. Abdülkerim Zeydân, el-Vecîz fî usûli’l-fıkh3. Ömer Nasuhi Bilmen, Istilahat-ı Fıkhiyye Kamusu, I.4. Muhammed Ebû Zehre, İslam Hukuk Metodolojisi.5. Hayrettin Karaman, Fıkıh Usulü.6. Abdullah Kahraman, Fıkıh Usulü.7. Büyük Haydar Efendi, Usul-i Fıkıh Dersleri, İstanbul 1966; 8. Muhammed Ebu Zehra, İslâm Hukuku Metodolojisi, trc. Abdülkadir Şener, Ankara 1990; 9. Abdülkerim Zeydan, Fıkıh Usûlü, trc. Ruhi Özcan, Ankara 1982; 
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma122
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma122
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
ÖÇ5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek