BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA410.25B2Mukayeseli İslam ve Batı DüşüncesiSeçmeli483
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
İslâm’ın düşünce sahasındaki temel disiplinlerinden olan kelâmın temel karakteristikleri hakkında yeterli düzeyde bilgi edindirmek ve tarihî süreç içerisinde kelâma yöneltilen eleştirilerin doğru bir zeminde ele alınıp değerlendirilmesini sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Mehmet Sever
Öğrenme Çıktıları
1Kelâmî düşüncenin oluşumuna zemin hazırlayan temel saikler hakkında bilgi sahibi olup bunları değerlendirebilme.
2Dini anlama ve yorumlamada aklî tefekkürün sınırları ve etkinliğini kavrayabilme.
3Dinî düşüncede farklı yorum ve yaklaşım tarzlarını ayırt edebilme.
4Kelâmı, aklı önceleyen diğer İslâmî disiplinlerden ayıran özellikleri fark edebilme.
5Kelâmın varlık ve bilgi gibi temel alanlardaki düşünüş biçimini açıklayabilme.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dinin anlaşılmasında üç temel çizgi: Kelâm-Felsefe-Tasavvuf.
2slâm düşüncesinde aklî tefekküre yönelişe zemin hazırlayan etkenler
3Akideden kelâma: Kelâm düşüncesinin oluşum safhası
4Kelâmın akideleşmesi: Mezhebî yorumların itikat ilkesine dönüşümü
5Kelâmî düşüncede bilgi meselesine yaklaşımlar
6Kelâmın varlık algısı.
7Nasların akla dayalı biçimde yorumuna muhalefet: Selef ya da ehl-i hadis
8Ara Sınav
9Kelâm bünyesinde mezhebî farklılaşma ve kelâmcıların öze dönük eleştirileri
10Selef çizgisinde kelâm eleştirisinin öncü şahsiyetleri: Ahmed b. Hanbel, Herevî, İbn Teymiyye, İbn Kayyim el-Cevziyye, İbnü’l-Cevzî
11Felsefe-kelâm ayrışması, İslâm filozoflarının kelâm eleştirisinin temel dinamikleri
12Felsefî eleştirinin en önemli siması olarak İbn Rüşd ve düşüncesi.
13Selefiyye ve felsefecilerin kelâm eleştirisinin tetkiki.
14Modern dönemde kelâma yönelik eleştiriler ve bunların değerlendirilmesi.
15Kelâm tenkidi literatürü.
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. U. Murat Kılavuz - A. Saim Kılavuz, Kelâma Giriş, İstanbul 2010 2. Ahmet Erkol, İbn Rüşd’ün Kelâm Eleştirisi, Ankara 2007 3. Gürbüz Deniz,Kelâm-Felsefe Tartışmaları, Ankara 2009 4. İbn Rüşd, Felsefe-Din İlişkileri, İstanbul 2006 5. Faruk Sancar, Nübüvvet ve Velayet Merkezli Kelam - Tasavvuf Tartışmaları, Ankara 2011 6. Süleyman Uludağ, İslâm Düşüncesinin Yapısı, İstanbul ts. 7. M. Sait Özervarlı, İbn Teymiyye'nin Düşünce Metodolojisi ve Kelamcılara Eleştirisi, İstanbul 2008 8. Fatih Toktaş, İslâm Düşüncesinde Felsefe Eleştirileri, İstanbul 2004
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Tartışma14228
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11212
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma166
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)91
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
ÖÇ2555555
ÖÇ3555555
ÖÇ4555555
ÖÇ5555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek