BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA410.17B2Hadis ve Fıkıh İlişkisiSeçmeli483
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Hadis-fıkıh ilişkisi dersinin amacı hadislerin mâna ve maksadına nüfuz etmek suretiyle doğru olarak anlama faaliyeti ve onlardan sağlıklı hüküm çıkarma tekniği demektir. Bir tür hadis felsefesi demek olan bu disiplin sayesinde Hz. Peygamber’in hadis ve sünnetindeki muradı ve hedefi keşfedilir. Böylelikle hadis ve sünnet güncellenmiş, uygulama imkânı bulmuş, bireysel ve toplumsal problemlere ışık tutmuş olur.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu , Yrd. Doç. Dr. Yusuf Şen,
Öğrenme Çıktıları
1Hadis-fıkıh ilimleri ve birbirleriyle etkileşimleri hakkında bilgi sahibi olur.
2Hadislerden nasıl hüküm çıkarıldığını görür.
3Peygamberimizin tasarruflsrının nasıl taksim edildiğini öğrenir.
4.
5.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Hadis-fıkıh ilişkisi dersinin içeriği, meşhur fıkıh âlimi Şa’rânî’in şu sözünde ifadesini bulur: Delillerini bilmeden fıkıh kitapları ile yetinme!. Çünkü genelde İslâmiyât, özelde hadis araştırmalarında nakil-istidlâl, hadis-fıkıh ve rivâyet-dirâyet bütünlüğü dikkate alınmadan doğru ve sıhhatli bir sonuca ulaşılamaz. Esas olan, taklit değil tahkiktir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kavaidu't-tahdis adlı eserin "Fıkhu'l-hadis" bölümü
2Kavaidu't-tahdis adlı eserin "Fıkhu'l-hadis" bölümü
3Kavaidu't-tahdis adlı eserin "Fıkhu'l-hadis" bölümü
4Kavaidu't-tahdis adlı eserin "Fıkhu'l-hadis" bölümü
5Kavaidu't-tahdis adlı eserin "Fıkhu'l-hadis" bölümü
6Şerhu maâni'l-'âsâr adlı eserden örnek metinler
7Şerhu maâni'l-'âsâr adlı eserden örnek metinler
8Şerhu maâni'l-'âsâr adlı eserden örnek metinler
9Şerhu maâni'l-'âsâr adlı eserden örnek metinler
10Şerhu maâni'l-'âsâr adlı eserden örnek metinler
11Neylü'l-evtâr adlı eserden örnek metinler
12Neylü'l-evtâr adlı eserden örnek metinler
13Neylü'l-evtâr adlı eserden örnek metinler
14Neylü'l-evtâr adlı eserden örnek metinler
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Gazâlî, Muhammed, es-Sünnetü’n-nebeviyye beyne ehli’l-fıkh ve’l-hadîs, Kahire 1992Güler, Zekeriya, Ana Konularıyla Hadis İlmi, Konya 201
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı16060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
ÖÇ2555555
ÖÇ3555555
ÖÇ4555455
ÖÇ5455555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek