BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA318.25B2Tarih FelsefesiSeçmeli363
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere Felsefe, İslâm Felsefesi, İslâm Düşüncesi kavramları; İslâm Felsefesinin önemli bir etki kaynağı olarak Helenistik Dönem felsefesi ve okulları; 7-8. yüzyıllarda yakın doğu, Helenistik kültürden yapılan çeviriler; İslam Düşüncesinde gelişen felsefi ekoller; Kindi, Fârâbî, İbn Sina, İhvan-ı Safa, Gazali, İbn Rüşd, İbn Bacce gibi filozoflar ve felsefeleri hakkında bilgi vermek. Ayrıca, Helenistik felsefe ve İslâm düşüncesinin kesiştiği noktalardaki birtakım problemlerin (ontoloji, bilgi, nübüvvet, iman gibi) sorgulayıcı bir yaklaşımla analizi ve değerlendirilmesi ile birlikte bu görüşlerin İslâm düşünce tarihindeki yeri ve önemini aktararak öğrenciye sorgulayıcı bir anlayış kazandırmak
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Ömer DEMİR
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenci İslam felsefesi literatürünü bilir.
2İslam felsefesiyle ilgili Arapça ve Batı dillerinde yazılmış eserlerin diline aşikâr olur.
3İslam felsefesi ve dolayısıyla genel felsefe problemleriyle diyalog kurabilmesi için gerekli olan kavramsal ve terminolojik kazanımlar elde eder.
4Sosyal bilimlere yaklaşımında yeni ufuklara sahip olur.
5Alanın inceliklerine merak duyar ve bunu daha sonraki mesleki yaşantısında geliştir.
6Diğer dini ilimlerde elde ettiği verileri İslam felsefesi ışığında yeniden yorumlar.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İslam Dünyasında Felsefenin Doğuşu İslam felsefesinin Tanımı, genel özellikleri ve Felsefenin Yeri İslam Düşüncesinin doğuşuna etki eden kaynaklar ve fikri kökler. İslam Düşüncesinde gelişen felsefi ekoller, Tabiat felsefesi Ebû Bekir Zekeriya Razi Meşâilik ve önemli temsilcileri Kindî ve Felsefesi Farabi ve Felsefesi İbn Sînâ ve Felsefesi İhvan-ı Safa ve Felsefesi İslam Felsefesinde Gazali, İşrakilik Ş. Sühreverdi ve Felsefesi Örnek Felsefi Metinler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İslam Dünyasında Felsefenin Doğuşu İslam felsefesinin Tanımı, genel özellikleri ve Felsefenin Yeri
2İslam Düşüncesinin doğuşuna etki eden kaynaklar ve fikri kökler.
3İslam Düşüncesinde gelişen felsefi ekoller
4Tabiat felsefesi
5Ebû Bekir Zekeriya Razi
6Meşâilik ve önemli temsilcileri
7Kindî ve Felsefesi
8Vize Sınavı
9Farabi ve Felsefesi
10İbn Sînâ ve Felsefesi
11İbn Rüşd ve Felsefesi
12İhvan-ı Safa ve Felsefesi
13İslam Felsefesinde Gazali
14İslam Felsefesinin Temel Problemleri
15Örnek Felsefi Metinler
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Mehmet Bayraktar, İslâm Felsefesine Giriş, Ankara 1997; Hasan Şahin, İslâm Felsefesi Tarihi Dersleri, Ankara 2000; P. Adamson, R. C. Taylor, İslam Felsefesine Giriş, İstanbul 2007. Yardımcı Kaynaklar Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri; Macit Fahri, İslâm Felsefesi Tarihi, İstanbul 1992; H. Ziya Ülken, İslam Felsefesi, İstanbul 1998; Nihat Keklik Türk İslam Düşüncesi Açısından Felsefenin İlkeleri, İstanbul 1987; Muhammed el- Behiy, İslam Düşüncesinin İlâhî Yönü, İstanbul 1992; M. M. Şerif, İslâm Düşüncesi Tarihi, (IV cilt), İstanbul 1990-1991; S. Hayri Bolay, Felsefî Doktrinler Sözlüğü, Ankara ;Mahmut Kaya, İslam Filozoflarında Felsefe Metinleri, İstanbul 2003; Bekir Karlığa İslam Düşüncesi’ni Batı Düşüncesi’ne Etkileri, İstanbul 2004; İlhan Kutluer, Akıl ve İtikat, İstanbul 1996; İbrahim Hakkı Aydın, Fârâbî’de Bilgi Teorisi, İsta 2003, İbrahim Hakkı Aydın, Fârâbî’de Metafizik Düşünce, İstanbul 2000
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı16060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
ÖÇ5      
ÖÇ6      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek