Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA410.25 | Mukayeseli İslam ve Batı Düşüncesi | Seçmeli | 4 | 8 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
İslâm’ın düşünce sahasındaki temel disiplinlerinden olan kelâmın temel karakteristikleri hakkında yeterli düzeyde bilgi edindirmek ve tarihî süreç içerisinde kelâma yöneltilen eleştirilerin doğru bir zeminde ele alınıp değerlendirilmesini sağlamaktır.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Mehmet Sever |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Kelâmî düşüncenin oluşumuna zemin hazırlayan temel saikler hakkında bilgi sahibi olup bunları değerlendirebilme. | 2 | Dini anlama ve yorumlamada aklî tefekkürün sınırları ve etkinliğini kavrayabilme. | 3 | Dinî düşüncede farklı yorum ve yaklaşım tarzlarını ayırt edebilme. | 4 | Kelâmı, aklı önceleyen diğer İslâmî disiplinlerden ayıran özellikleri fark edebilme. | 5 | Kelâmın varlık ve bilgi gibi temel alanlardaki düşünüş biçimini açıklayabilme. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dinin anlaşılmasında üç temel çizgi: Kelâm-Felsefe-Tasavvuf. | | | 2 | slâm düşüncesinde aklî tefekküre yönelişe zemin hazırlayan etkenler | | | 3 | Akideden kelâma: Kelâm düşüncesinin oluşum safhası | | | 4 | Kelâmın akideleşmesi: Mezhebî yorumların itikat ilkesine dönüşümü | | | 5 | Kelâmî düşüncede bilgi meselesine yaklaşımlar | | | 6 | Kelâmın varlık algısı. | | | 7 | Nasların akla dayalı biçimde yorumuna muhalefet: Selef ya da ehl-i hadis | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Kelâm bünyesinde mezhebî farklılaşma ve kelâmcıların öze dönük eleştirileri | | | 10 | Selef çizgisinde kelâm eleştirisinin öncü şahsiyetleri: Ahmed b. Hanbel, Herevî, İbn Teymiyye, İbn Kayyim el-Cevziyye, İbnü’l-Cevzî | | | 11 | Felsefe-kelâm ayrışması, İslâm filozoflarının kelâm eleştirisinin temel dinamikleri | | | 12 | Felsefî eleştirinin en önemli siması olarak İbn Rüşd ve düşüncesi. | | | 13 | Selefiyye ve felsefecilerin kelâm eleştirisinin tetkiki. | | | 14 | Modern dönemde kelâma yönelik eleştiriler ve bunların değerlendirilmesi. | | | 15 | Kelâm tenkidi literatürü. | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. U. Murat Kılavuz - A. Saim Kılavuz, Kelâma Giriş, İstanbul 2010
2. Ahmet Erkol, İbn Rüşd’ün Kelâm Eleştirisi, Ankara 2007
3. Gürbüz Deniz,Kelâm-Felsefe Tartışmaları, Ankara 2009
4. İbn Rüşd, Felsefe-Din İlişkileri, İstanbul 2006
5. Faruk Sancar, Nübüvvet ve Velayet Merkezli Kelam - Tasavvuf Tartışmaları, Ankara 2011
6. Süleyman Uludağ, İslâm Düşüncesinin Yapısı, İstanbul ts.
7. M. Sait Özervarlı, İbn Teymiyye'nin Düşünce Metodolojisi ve Kelamcılara Eleştirisi, İstanbul 2008
8. Fatih Toktaş, İslâm Düşüncesinde Felsefe Eleştirileri, İstanbul 2004
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|