Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA410.12 | Günümüz Tasavvuf Hareketleri | Seçmeli | 4 | 8 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışının yerini ve etkisini tanıtabilmektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. AHMET ÖZKAN, Prof. Dr. HALİL İBRAHİM ŞİMŞEK |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Cumhuriyet öncesi siyasi hayatta tasavvufun rolünü değerlendirebilme.; | 2 | Tasavvufi cemiyet ve yayınların kültürel hayata katkısını tahlil edebilme.; | 3 | Cumhuriyetle ilanıyla birlikte tekke ve tarikatların toplumsal ve idari hayattaki etkilerini inceleyebilme. | 4 | Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanma sürecini tahlil edip gerekçelerini değerlendirebilme. | 5 | İlk demokrasi ile birlikte tasavvufi hayatın dini hayattaki rolünü analiz edebilme.; | 6 | Çok partili dönemde tasavvuf kültürüne bakışı inceleyebilme.; | 7 | Siyasi alanda tekkelerin açılmasıyla ilgili girişimleri tahlil edebilme.; | 8 | İslam dünyasında ve Batı’da tasavvuf kültürünün yerini tanıyabilme | 9 | Tasavvufi hayat ve düşünceye yönelik eleştirilerle ve bunlarla ilgili çözüm yollarını değerlendirebilme | 10 | Tasavvufi hayatın günümüze yansımalarını tahlil edebilme |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışı. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Günümüzde tasavvufi hayat ve tarikatlar | | | 2 | I. ve II. Meşrutiyette dervişlerin rolü | | | 3 | Tasavvufi cemiyet ve yayınlar | | | 4 | İlk mecliste şeyhlerin konumu | | | 5 | Cumhuriyetle birlikte tekke ve tarikatların tartışılan işlevi | | | 6 | Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanma süreci | | | 7 | Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanmasının gerekçelerinin değerlendirilmesi | | | 8 | İlk demokrasi ve tasavvufi hayata karşı alınan tavırlar | | | 9 | 1950-1980 yılları arasında tasavvufi hayattaki değişimler | | | 10 | Siyasi çevrelerde tekkelerin açılmasıyla ilgili teklifler | | | 11 | İslam dünyasında tarikatlar ve tekkeler | | | 12 | Batı’da tarikatların etkileri | | | 13 | Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi | | | 14 | Tasavvuf ve tarikatlarla ilgili sorunlar ve çözüm yollar | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Mustafa Kara, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, İstanbul 2002. 2. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990. 3. Erol Güngör, İslam Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul 1982. 4. İsmail Kara, İslamcıların Siyasi Görüşleri, İstanbul 2001. 5. Amiran Kurtkan, Sosyolojik Açıdan Tasavvuf ve Laiklik, İstanbul 1977. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|