Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | FS0402.04 | Karşılaştırmalı Fıkıh Metinleri | Seçmeli | 3 | 6 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Şeri hükümlere ulaşma metodlarını ve kaynaklarını ortaya koyan fıkıh usulü hususunda usul ekollerince süregelen ihtilafları ve bu ihtilafların furuya tesirinin işlenmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Fıkıh mezheplerinin oluşumuna neden olan coğrafî, kültürel ve bilimsel etkenleri açıklayabilme | 2 | Mezhep imamlarını ve geliştirdikleri fıkhî metodolojiyi kavrayabilme | 3 | Mezhep imamlarının ihtilaf etmelerinin sebeplerini açıklayabilme | 4 | Toplumun dini algılayışı ve bizzat yaşamasıyla mezhebe intisap fikri arasında bağlantı kurabilme | 5 | Mezheplerin devamlılığını sağlayan nedenleri tespit edebilme |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Fıkıh usulü ekolleri, bunların usul anlayışları, aralarındaki usuli farklılıklar ve bunların furuya yansıması.
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Fıkıh usulü gayesi ve mevzusu | | | 2 | fıkıh usulünün ortaya çıkışı ve gelişim seyri | | | 3 | Fıkıh usulünün tedvini ve ekolleşmesi | | | 4 | Fukaha ve mütekellim metodlarının usul anlayışları | | | 5 | Memzuç meslek ve usul anlayışı | | | 6 | Deliller bahsinde örnek usul tartışmaları | | | 7 | Hükümler bahsinde örnek usul tartışmaları | | | 8 | Fıkıh usulü tartışmaları | | | 9 | Farklı ekol mensupları arasındaki usulü tartışmalar ve furu’a yansıması | | | 10 | Aynı ekol mensubu usulcülerin ihtilaf sebebleri, hükme yansımaları | | | 11 | Modern usul tartışmaları | | | 12 | İçtimai usulü fıkıh düşüncesi | | | 13 | Usulu fıkıh metodolijisinin yetersizliği meselesine dair | | | 14 | İctihad ve taklid ile ilgili güncel tartışmalar | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Zeküyiddîn Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları.2. Abdülkerim Zeydân, el-Vecîz fî usûli’l-fıkh3. Ömer Nasuhi Bilmen, Istilahat-ı Fıkhiyye Kamusu, I.4. Muhammed Ebû Zehre, İslam Hukuk Metodolojisi.5. Hayrettin Karaman, Fıkıh Usulü.6. Abdullah Kahraman, Fıkıh Usulü.7. Büyük Haydar Efendi, Usul-i Fıkıh Dersleri, İstanbul 1966; 8. Muhammed Ebu Zehra, İslâm Hukuku Metodolojisi, trc. Abdülkadir Şener, Ankara 1990; 9. Abdülkerim Zeydan, Fıkıh Usûlü, trc. Ruhi Özcan, Ankara 1982;
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|