Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA410.11B2 | Türkiyede Dini Akımlar | Seçmeli | 4 | 8 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Türkiye’de dinî akımları ve din anlayışlarındaki farklılıkları tarihsel, siyasi, dini, sosyo-psikolojik açıdan tahlil etmek ve müslüman toplumlardaki olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koymak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. ABDUL AZİZ ARTIŞ, Yrd. Doç. Dr. MEHMET SEVER |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Din-Mezhep-akım ilişkisini bilir ve değerlendirebilir. | 2 | Dini konularda müslümanlar arası düşünce ayrılıklarının sebeplerini bilir. | 3 | Türkiye’deki dini akımların teolojik ve kuramsal yapılarıyla tarihsel gelişimlerini bilir. | 4 | Son yüzyıllarda Türkiye’de ortaya çıkan dini akımları çıkış sebep-ortam ve temel görüşleriyle bilir. | 5 | Birbirini doğru kabul etmese de farklı akımların var olmasının tabii olduğunu ve hoşgörüyle karşılanması gerektiğini bilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Türkiye’de dini Akımlar dersinin amacı, konusu, kaynakları; dini akım kavramı, din-siyaset ilişkisi; dini akımların ortaya çıkmasında etkili olan sebepler; mevcut dini akımlar; dini akımların yapısal ve dini-fikri analizi; faaliyet alanları; geleneksel ve yenilikçi dini akımlar; bu akımların lider ve taraftar profilleri; dine akımlar üstü yaklaşım. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Giriş; Dersin tanımı, amacı, konusu, kaynakları, ilgili bilimler | | | 2 | Dini akım kavramı, din-siyaset ilişkisi; dini akımların ortaya çıkmasında etkili olan sebepler. | | | 3 | Osmanlı Dönemi din-devlet ilişkileri | | | 4 | Cumhuriyet dönemi din-devlet ilişkileri | | | 5 | Modern dünyada alternatif bir İslam medeniyeti mümkün mü? | | | 6 | Değişim sürecinde müslümanları bekleyen muhtemel sorunlar | | | 7 | Türkiye’de dinî yapı ve cemaatler | | | 8 | Dinî akimlarin İslam’i tebliğ yöntemlerine eleştirel bir yaklaşım | | | 9 | Türkiye’de İslamcılığın dini ve siyasi görüntüsü | | | 10 | Tasavvufi akımlar ve ortak özellikleri | | | 11 | İskender Evrenesoğlu ve Mihr Vakfı | | | 12 | Nur Cemaati, kaynakları ve temel yaklaşımları ve faaliyet alanları | | | 13 | Kur’ancı-Mealci grupların temel öğretileri | | | 14 | Dinde akımlar üstü yaklaşım | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Hasan Onat, Din Anlayışında Değişim Süreci, Ank. 20032 Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ank. 20033 Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma, İstanbul-ts4 Mümtazer Türköne, İslamcılığın Doğuşu, Ank. 20035 Nilüfer Göle, İslam ve Modernlik Üzerine Melez Desenler, İstanbul 20006 Sönmez Kutlu, “İslam Düşüncesinde Tarihsel Din Söylemleri”, İslâmiyât Dergisi, Cilt:IV, Sayı: 4 (2001)7 Sönmez Kutlu: Çağdaş İslam Akımları ve Sorunları, Ankara 2008.8 Şerif Mardin, Bediüzzaman Said Nursi Olayı, İstanbul 19959 Şerif Mardin, Türkiyede Din ve Siyaset, İstanbul 199110 Şaban Sitembölükbaşı, Türkiyede İslamın Yeniden İnkişafı (1950-1960), İstanbul 1995.11 Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|