|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | HM405.5B | Sağlık Okuryazarlığı | Seçmeli | 4 | 7 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Sağlık okuryazarlığının tanımını, amaçlarını ve önemini, sağlık profesyonelleri ve sağlık hizmeti kullanıcıları açısından sağlık okuryazarlığını, sağlık hizmeti sunumunda iletişim becerilerini, sağlık hizmeti sunumunda bilinmesi gerekenleri, sağlık hukuku ve sağlık ekonomisinin temel kavramlarını öğrenmelerini sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | İlgili öğretim elemanı | Öğrenme Çıktıları | 1 | Sağlık okuryazarlığını tanımlayabilme | 2 | Sağlık okuryazarlığı hakkında elde edilmiş bilgileri günlük hayatta ve hemşirelik bakımında kullanabilme | 3 | Çağdaş sağlık anlayışı, sağlığın teşviki ve geliştirilmesi kavramlarını özümseme | 4 | Sağlık alanında doğru bilgi kaynaklarına erişebilme becerisini kazanma |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | 1- Çağdaş sağlık anlayışı ve tarihsel gelişimi 2- Sağlığın teşviki, geliştirilmesi ve tarihsel gelişimi 3- Sağlık okuryazarlığına genel bakış 4- Sağlık profesyonelleri açısından sağlık okuryazarlığı 5- Sağlık hizmeti kullanıcıları açısından sağlık okuryazarlığı 6- Topluma yönelik sağlık eğitimi 7- Sağlık hizmeti sunumunda iletişim becerileri 8- Sağlık okuryazarlığı için ölçüm teknikleri 9- Ara Sınav HaftasıSağlık bilgisine erişim kaynakları 10- Kişisel Sağlık Bilgisine erişim kaynakları 11- Sağlık Hukukunda temel kavramlar 12- Hasta hakları 13- Hasta memnuniyeti 14- Sağlık ekonomisi temel kavramlar | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Çağdaş sağlık anlayışı ve tarihsel gelişimi | | | 2 | Sağlığın teşviki, geliştirilmesi ve tarihsel gelişimi | | | 3 | Sağlık okuryazarlığına genel bakış | | | 4 | Sağlık okuryazarlığının boyutları ve Türkiye'de sağlık okuryazarlığının gelişimi | | | 5 | Sağlık profesyonelleri açısından sağlık okuryazarlığı | | | 6 | Sağlık hizmeti kullanıcıları açısından sağlık okuryazarlığı | | | 7 | Topluma yönelik sağlık eğitimi | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Sağlık hizmeti sunumunda iletişim becerileri | | | 10 | Sağlık okuryazarlığı için ölçüm teknikleri | | | 11 | Kişisel sağlık bilgisine erişim kaynakları | | | 12 | Sağlık hukukunda temel kavramlar | | | 13 | Hasta hakları | | | 14 | Hasta memnuniyeti | | | 15 | Sağlık ekonomisi temel kavramlar | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1) Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning 2) Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi 3) Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3. 4) Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset. 5) Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık. 6) Balçık, P.Y.,Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(4) 7) Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi,Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016 8) Sağlık okuryazarlığı: Sağlam kanıtlar. Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015 9) Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı Ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(3),105-125. 10) Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006).Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3). 11) Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014).Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48 12) Okyay P, Abacığil F. (2016). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçekleri Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması T.C. Sağlık Bakanlığı, 1025, Ankara. 13) Filiz E. (2015). Sağlık Okuryazarlığının Gebelik ve Sağlık Algısı İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. 14) Sarıyar S, Fırat Kılıç H. (2019). Sağlık Okuryazarlığının Değerlendirilmesinde Kullanılan Araçlar HUHEMFAD-JOHUFON 6(2), 126-131. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Tartışma | 1 | 1 | 1 | Soru-Yanıt | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 14 | 1 | 14 | Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|