BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
HM405.5BSağlık OkuryazarlığıSeçmeli473
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Sağlık okuryazarlığının tanımını, amaçlarını ve önemini, sağlık profesyonelleri ve sağlık hizmeti kullanıcıları açısından sağlık okuryazarlığını, sağlık hizmeti sunumunda iletişim becerilerini, sağlık hizmeti sunumunda bilinmesi gerekenleri, sağlık hukuku ve sağlık ekonomisinin temel kavramlarını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
İlgili öğretim elemanı
Öğrenme Çıktıları
1Sağlık okuryazarlığını tanımlayabilme
2Sağlık okuryazarlığı hakkında elde edilmiş bilgileri günlük hayatta ve hemşirelik bakımında kullanabilme
3Çağdaş sağlık anlayışı, sağlığın teşviki ve geliştirilmesi kavramlarını özümseme
4Sağlık alanında doğru bilgi kaynaklarına erişebilme becerisini kazanma
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
1- Çağdaş sağlık anlayışı ve tarihsel gelişimi 2- Sağlığın teşviki, geliştirilmesi ve tarihsel gelişimi 3- Sağlık okuryazarlığına genel bakış 4- Sağlık profesyonelleri açısından sağlık okuryazarlığı 5- Sağlık hizmeti kullanıcıları açısından sağlık okuryazarlığı 6- Topluma yönelik sağlık eğitimi 7- Sağlık hizmeti sunumunda iletişim becerileri 8- Sağlık okuryazarlığı için ölçüm teknikleri 9- Ara Sınav HaftasıSağlık bilgisine erişim kaynakları 10- Kişisel Sağlık Bilgisine erişim kaynakları 11- Sağlık Hukukunda temel kavramlar 12- Hasta hakları 13- Hasta memnuniyeti 14- Sağlık ekonomisi temel kavramlar
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Çağdaş sağlık anlayışı ve tarihsel gelişimi
2Sağlığın teşviki, geliştirilmesi ve tarihsel gelişimi
3Sağlık okuryazarlığına genel bakış
4Sağlık okuryazarlığının boyutları ve Türkiye'de sağlık okuryazarlığının gelişimi
5Sağlık profesyonelleri açısından sağlık okuryazarlığı
6Sağlık hizmeti kullanıcıları açısından sağlık okuryazarlığı
7Topluma yönelik sağlık eğitimi
8Ara Sınav
9Sağlık hizmeti sunumunda iletişim becerileri
10Sağlık okuryazarlığı için ölçüm teknikleri
11Kişisel sağlık bilgisine erişim kaynakları
12Sağlık hukukunda temel kavramlar
13Hasta hakları
14Hasta memnuniyeti
15Sağlık ekonomisi temel kavramlar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1) Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning 2) Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi 3) Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3. 4) Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset. 5) Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık. 6) Balçık, P.Y.,Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(4) 7) Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi,Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016 8) Sağlık okuryazarlığı: Sağlam kanıtlar. Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015 9) Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı Ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(3),105-125. 10) Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006).Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3). 11) Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014).Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48 12) Okyay P, Abacığil F. (2016). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçekleri Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması T.C. Sağlık Bakanlığı, 1025, Ankara. 13) Filiz E. (2015). Sağlık Okuryazarlığının Gebelik ve Sağlık Algısı İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. 14) Sarıyar S, Fırat Kılıç H. (2019). Sağlık Okuryazarlığının Değerlendirilmesinde Kullanılan Araçlar HUHEMFAD-JOHUFON 6(2), 126-131.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14228
Tartışma111
Soru-Yanıt111
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Okuma14114
Ev Ödevi111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)76
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1333233223313333
ÖÇ2333233223313333
ÖÇ3333333223313333
ÖÇ4333233223313333
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek