BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
HM207.4BSağlık SosyolojisiSeçmeli233
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu ders öğrenciye sağlık ve sosyo-kültürel yapı arasında ilişki kurmayı ve sağlığın tıbbi boyutunun yanı sıra en az onun kadar önemli olan sosyal boyutunun olduğunu anlatmayı ve kavratmayı amaçlar.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Ebru SÖNMEZ SARI
Öğrenme Çıktıları
1Sağlık-hastalık ve toplum arasında nedensellik ilişkisi kurar.
2Sağlık ve hastalığın sosyo-kültürel boyutunu kavrar.
3Gelir, sosyal sınıf, cinsiyet, medeni durum, din, eğitim vb. sağlık ve hastalığın etkileyen sosyal faktörleri değerlendirir.
4Hasta/hastane/doktor/hemşire ilişkilerini çözümler ve sağlık personeli-hasta ilişkisinin gelişimine katkı sağlar.
5Farklı ülkelerde sağlık hizmetlerinin organizasyonu ve sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin sorunlar üzerine düşünme ve verimliliği artırma becerisi kazandırır.
6Sağlığın korunması ve hastalıkların tedavisinde sağlık çalışanlarının rolü ve önemini kavrar.
7Avrupa Birliği ve Türkiye’nin sağlık politikalarının toplumsal sonuçlarını irdeler.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Sağlık sosyolojisinin doğuşu, gelişimi, öncüleri, doğuşunda etkili olan faktörler sağlık ve hastalık kavramları, sağlık ve hastalığı etkileyen sosyo-kültürel faktörler, doktor-hasta, hemşire-hasta etkileşimi, sağlık sistemleri, sağlık organizasyonlarının sosyal yapısı, sosyal kategoriler, sosyal süreçler ve sağlık, geleneksel modern tıbba antropolojik bakış
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin amacı ve kapsamının tanıtımıYokYok
2Sosyolojinin konusu ve önemi, temel sosyolojik kavramlar, sosyolojinin alanı, sağlık sosyolojisinin doğuşu, gelişimi ve çalışma alanlarıYokYok
3Sosyolojik perspektiften sağlık ve hastalık kavramları, hastalık ve toplumsal ilişkilerYokYok
4Türkiye’de sağlık hizmetlerinin organizasyonuYokYok
5Sağlığı etkileyen sosyal faktörler 1 (Eğitim-Sosyal sınıf)YokYok
6Sağlığı etkileyen sosyal faktörler 2 (Kültür, Din)YokYok
7Sağlığı etkileyen sosyal faktörler-2 Makale sunumYokYok
8Ara SınavYokYok
9Sağlığı etkileyen sosyal faktörler 3 (Yoksulluk, İşsizlik)YokYok
10Sağlığı Etkileyen Faktörler 4 (Kronik hastalıkların varlığı, Sağlığa zararlı alışkanlıklar, beslenme, boş zamanları değerlendirme, fiziksel aktivite, dinlenme)YokYok
11İşgücü piyasaları açısından sağlık, tıp personelinin çalışma koşulları ve çalışma ilişkileriYokYok
12Sağlık, Medya - Spor, Beslenme, Estetik (bedene müdahale) Tamamlayıcı terapilerYokYok
13Yoksulluk, Sağlık, Medya - Spor, Beslenme, Estetik ile ilgili makale sunumuYokYok
14Sağlık eşitsizliğiYokYok
15Kentleşme ve SağlıkYokYok
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Hamzaoğlu O. (2010). Sağlık Nedir? Nasıl Tanımlanmalıdır? Toplum ve Hekim. Cilt 25, Sayı 6,s: 403-410. Pescosolido BA., Martin JK, McLeod JD, Rogers A. (Eds)(2011). Handbook of the Sociology of Health, Illness, and Healing, A Blueprint for the 21st Century, Springer New York Dordrecht Heidelberg London. Sarı Ö, Atılgan GK .(2012). Sağlık Sosyolojisi, Hastalık ve Sağlığa İlişkin Kavramsal Tartışmalar, Karatay Akademi, İstanbul. Sezgin, D. (2011). Tıbbileştirilen Yaşam Bireyselleştirilen Sağlık. İstanbul: Ayrıntı Cirhinlioğlu Zafer.(2010). Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. OECD ve IBRD/Dünya Bankası .(2008).OECD Sağlık Sistemi İncelemeleri TÜRKİYE. OECD Publishing. Morral P .(2009). Sociology and Health: An Introduction 2nd Edition, Kindle Edition, Roudledge, Madison Aveneu, New York. Nalçacı E, Özalp E, Hamzaoğlu O (Editörler).(2006). Eleştirel sağlık Sosyolojisi Sözlüğü Nazım Kitaplığı. Bradby H .(2012). Medicine, Health and Society, Sage Publication Ltd. London. Davidson A.(2015). Social Determinants of Health, Oxford University Press, Canada. Gillett J, Andrews G. J, Savelli M.(2016). Health and Society Critical Perspectives, Oxford University Press, Canada. Conrad, P. (2007). Medicalization of Society. USA: The Johns Hopkins University Press.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım28128
Soru-Yanıt616
Beyin Fırtınası515
Makale Kritik Etme414
Bireysel Çalışma515
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma717
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14114
Okuma515
Ev Ödevi818
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)84
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1333534444514333
ÖÇ2433553333314333
ÖÇ3433534434314333
ÖÇ4333554433514335
ÖÇ5333553333414434
ÖÇ6333533333414333
ÖÇ7333545433314343
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek