|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | HM207.4B | Sağlık Sosyolojisi | Seçmeli | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu ders öğrenciye sağlık ve sosyo-kültürel yapı arasında ilişki kurmayı ve sağlığın tıbbi boyutunun yanı sıra en az onun kadar önemli olan sosyal boyutunun olduğunu anlatmayı ve kavratmayı amaçlar. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Ebru SÖNMEZ SARI | Öğrenme Çıktıları | 1 | Sağlık-hastalık ve toplum arasında nedensellik ilişkisi kurar. | 2 | Sağlık ve hastalığın sosyo-kültürel boyutunu kavrar. | 3 | Gelir, sosyal sınıf, cinsiyet, medeni durum, din, eğitim vb. sağlık ve hastalığın etkileyen sosyal faktörleri değerlendirir. | 4 | Hasta/hastane/doktor/hemşire ilişkilerini çözümler ve sağlık personeli-hasta ilişkisinin gelişimine katkı sağlar. | 5 | Farklı ülkelerde sağlık hizmetlerinin organizasyonu ve sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin sorunlar üzerine düşünme ve verimliliği artırma becerisi kazandırır. | 6 | Sağlığın korunması ve hastalıkların tedavisinde sağlık çalışanlarının rolü ve önemini kavrar. | 7 | Avrupa Birliği ve Türkiye’nin sağlık politikalarının toplumsal sonuçlarını irdeler. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Sağlık sosyolojisinin doğuşu, gelişimi, öncüleri, doğuşunda etkili olan faktörler sağlık ve hastalık kavramları, sağlık ve hastalığı etkileyen sosyo-kültürel faktörler, doktor-hasta, hemşire-hasta etkileşimi, sağlık sistemleri, sağlık organizasyonlarının sosyal yapısı, sosyal kategoriler, sosyal süreçler ve sağlık, geleneksel modern tıbba antropolojik bakış | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin amacı ve kapsamının tanıtımı | Yok | Yok | 2 | Sosyolojinin konusu ve önemi, temel sosyolojik kavramlar, sosyolojinin alanı, sağlık sosyolojisinin doğuşu, gelişimi ve çalışma alanları | Yok | Yok | 3 | Sosyolojik perspektiften sağlık ve hastalık kavramları, hastalık ve toplumsal ilişkiler | Yok | Yok | 4 | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin organizasyonu | Yok | Yok | 5 | Sağlığı etkileyen sosyal faktörler 1 (Eğitim-Sosyal sınıf) | Yok | Yok | 6 | Sağlığı etkileyen sosyal faktörler 2 (Kültür, Din) | Yok | Yok | 7 | Sağlığı etkileyen sosyal faktörler-2 Makale sunum | Yok | Yok | 8 | Ara Sınav | Yok | Yok | 9 | Sağlığı etkileyen sosyal faktörler 3 (Yoksulluk, İşsizlik) | Yok | Yok | 10 | Sağlığı Etkileyen Faktörler 4 (Kronik hastalıkların varlığı, Sağlığa zararlı alışkanlıklar, beslenme, boş zamanları değerlendirme, fiziksel aktivite, dinlenme) | Yok | Yok | 11 | İşgücü piyasaları açısından sağlık, tıp personelinin çalışma koşulları ve çalışma ilişkileri | Yok | Yok | 12 | Sağlık, Medya - Spor, Beslenme, Estetik (bedene müdahale) Tamamlayıcı terapiler | Yok | Yok | 13 | Yoksulluk, Sağlık, Medya - Spor, Beslenme, Estetik ile ilgili makale sunumu | Yok | Yok | 14 | Sağlık eşitsizliği | Yok | Yok | 15 | Kentleşme ve Sağlık | Yok | Yok |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Hamzaoğlu O. (2010). Sağlık Nedir? Nasıl Tanımlanmalıdır? Toplum ve Hekim. Cilt 25, Sayı 6,s: 403-410.
Pescosolido BA., Martin JK, McLeod JD, Rogers A. (Eds)(2011). Handbook of the Sociology of Health, Illness, and Healing, A Blueprint for the 21st Century, Springer New York Dordrecht Heidelberg London.
Sarı Ö, Atılgan GK .(2012). Sağlık Sosyolojisi, Hastalık ve Sağlığa İlişkin Kavramsal Tartışmalar, Karatay Akademi, İstanbul.
Sezgin, D. (2011). Tıbbileştirilen Yaşam Bireyselleştirilen Sağlık. İstanbul: Ayrıntı
Cirhinlioğlu Zafer.(2010). Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
OECD ve IBRD/Dünya Bankası .(2008).OECD Sağlık Sistemi İncelemeleri TÜRKİYE. OECD Publishing.
Morral P .(2009). Sociology and Health: An Introduction 2nd Edition, Kindle Edition, Roudledge, Madison Aveneu, New York.
Nalçacı E, Özalp E, Hamzaoğlu O (Editörler).(2006). Eleştirel sağlık Sosyolojisi Sözlüğü Nazım Kitaplığı.
Bradby H .(2012). Medicine, Health and Society, Sage Publication Ltd. London.
Davidson A.(2015). Social Determinants of Health, Oxford University Press, Canada.
Gillett J, Andrews G. J, Savelli M.(2016). Health and Society Critical Perspectives, Oxford University Press, Canada.
Conrad, P. (2007). Medicalization of Society. USA: The Johns Hopkins University Press. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 28 | 1 | 28 | Soru-Yanıt | 6 | 1 | 6 | Beyin Fırtınası | 5 | 1 | 5 | Makale Kritik Etme | 4 | 1 | 4 | Bireysel Çalışma | 5 | 1 | 5 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Okuma | 5 | 1 | 5 | Ev Ödevi | 8 | 1 | 8 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 1 | 4 | 3 | 3 | 5 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ7 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 1 | 4 | 3 | 4 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|