|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | HM207.1B | Hemşirelik Tarihi ve Deontoloji | Seçmeli | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrenciye bir meslek olarak hemşirelik felsefesini ve amaçlarını kavramasını sağlamak, hemşireliğin günümüze kadar olan, hemşirelikte temel ve deontolojik ilkeleri ve mesleki ahlak kurallarını öğretmek, hemşirelik eğitimini, uygulamasını ve karşılaşılan sorunları tartışabilmesini sağlamak, profesyonel hemşirenin sağlık ekibi içinde rolünü kavratmak, hemşirenin yasal sorumluluklarını öğretmek, ulusal ve uluslararası hemşirelik örgütleri konusunda bilgilendirmek, eğitimde edinilen bilgileri, karşılaşılan sorunların çözümünde kullanabilme yeteneği kazandırmaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Zahide Akeren | Öğrenme Çıktıları | 1 | Deontoloji, ahlak, değer ve etik kavramlarını kavrar. | 2 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. | 3 | İnsan hakları ve hasta haklarını kavrar ve savunur. | 4 | Pre-historik dönemden günümüze kadar olan süreçte hasta bakımı ve hemşireliğin tarihsel gelişimini açıklar. | 5 | Hemşirelik mesleğinin etik ilkelerini anlar, benimser ve bu temel ilkeleri uygulamaya koyabilir. | 6 | Sağlık bakım sistemi içinde disiplinler arası ekip yaklaşımını benimser. | 7 | Grup çalışmalarında konusuyla ilgili Türkçe/yabancı literatür tarar ve sınıf içinde bilişim teknolojilerini kullanır. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Deontolojiye Giriş: Deontoloji Kavramı, Ahlak Kavramı, Değer Kavramı, Etik Kavramı, Etik Standartlar Geliştirme ve Nedenleri, İlkçağda ve Ortaçağda Sağlık Bakım Uygulamaları, Yeniçağ ve Yakınçağda Sağlık Bakım Uygulamaları, Türkiye’de Hemşirelik Tarihi, Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi, Mesleğin Gelişimini Etkileyen Faktörler, Profesyonelliğin Temel İlkeleri, Meslek kavramı, Bir Meslek Olarak Hemşirelik Felsefesi, Hemşireliğin Bilim ve Sanat Yönü, Hemşirenin Görev-Yetki ve Sorumlulukları, Türkiye’ de ve Dünyada Hemşire Liderler, Etik ve Değerler, Etik Kodlar, Türkiye’de Hemşirelikle ilgili Yasa, Yönetmelik ve Düzenlemeler, İnsan Hakları, Hasta Hakları, Mesleki Örgütler ve Birlikler | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Ders Programının Tanıtılması, Tanışma | Yok | Yok | 2 | Deontolojiye giriş: Deontoloji Kavramı, Ahlak Kavramı, Değer Kavramı, Etik kavramı, Etik Standartlar Geliştirme ve Nedenleri | Yok | Yok | 3 | İlkçağda ve Ortaçağda Sağlık Bakım Uygulamaları | Yok | Yok | 4 | Yeniçağ ve Yakınçağda Sağlık Bakım Uygulamaları | Yok | Yok | 5 | Türkiye’de Hemşirelik Tarihi | Yok | Yok | 6 | Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi | Yok | Yok | 7 | Meslek kavramı, Bir Meslek Olarak Hemşirelik Felsefesi, Mesleğin Gelişimini Etkileyen Faktörler, Profesyonelliğin Temel İlkeleri | Yok | Yok | 8 | Ara Sınav | Yok | Yok | 9 | Hemşireliğin Bilim ve Sanat Yönü Etik Değerler ve Etik Kodlar-1 | Yok | Yok | 10 | Hemşireliğin Bilim ve Sanat Yönü Etik Değerler ve Etik Kodlar-2 | Yok | Yok | 11 | Grup Çalışması: - Türkiye’ de ve Dünyada Hemşire Liderler - Sağlık Bakım Ekibi İçerisinde hemşirenin rolü: (Sağlık Bakım Çalışanları ile ropörtajlar) | Yok | Yok | 12 | Grup Çalışması: - Türkiye’de Hemşirelikle ilgili Yasa Yönetmelik ve Düzenlemeler - Mesleki Örgütler ve Birlikler | Yok | Yok | 13 | Grup Çalışması: - Savaşlar ve Hemşirelik - Destanlar: Sağlık Bakım Uygulamalarına İlişkin | Yok | Yok | 14 | Grup Çalışması: - İnsan Hakları, Hasta Hakları - Hemşirenin Görev-Yetki ve Sorumlulukları (Meslektaşları ile ropörtajlar) | Yok | Yok | 15 | Grup Çalışması: Film Analizi: - Hemşirenin görev, yetki ve sorumlulukları açısından değerlendirme - Etik değerler açısından analiz etme | Yok | Yok |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Bayraktar N (1999) 2000’li Yıllara Doğru Hemşirelik: Sağlık ve Toplum, 9(4):46-47.
Demirhan A, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. (2001) Klinik Etik, İstanbul.
Tıbbi Deontoloji ve Biyomedikal Etik’in Ana Hatları, Yay.: A.Terzioğlu, İstanbul, 1998
Burkhardt MA, Nathaniel AK. (2013) Çağdaş Hemşirelikte Etik. Alpar ŞE, Bahçecik N, Karabacak Ü ( Çev Ed). İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
Karagözoğlu Ş. (2008) Hemşirelikte Bireysel ve Profesyonel Özerklik, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 3: 41-50.
Köşgeroğlu, N. (2018). Hemşirelik ve Estetik. Hemşire Olmak Hayata. Vize Yayıncılık, İstanbul.
Nyatanga L. (2005) Nursing and the philosophy of science. Nurse Education Today 25, 670–674.
Sellman, D. (2016). İyi Bir Hemşire Olmak. Konan, N; Anğ, Ö. (Çev Ed). Nobel Yayıncılık, İstanbul.
Ann E, Barrett M. (2002). What is Nursing Science?. Nurs Sci Q 15:51-60.
Akın, H. (2015). Ortaçağ Avrupa’sında Cadılar ve Cadı Avı. Phoenix, 3. Baskı.
Woodham-Smith, C. (2006). Florence Nightingale Türkiye’de ve Dünyada Hemşireliğin Kuruluşu. İlhan, H. (Çev Ed). alter Yayıncılık, Ankara.
Türk Hemşireler Derneği web sitesi. http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/
Leddy S, Pepper JM (2005). Conceptual Basis of Professional Nursing, Sixth ed. J B Lippincott Company, Philadelphia.
Şentürk S.E. (2013) Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel tıp Kitabevleri, İstanbul.
Akdur, R.; Aydın, E. ( ). Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi. 2. Baskı, Songür Yayıncılık, İstanbul.
Şentürk S.E. (1990) Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, 5.Baskı, Can Kitapçılık-Pazarlama Yayınları, İstanbul | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 28 | 1 | 28 | Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 | Takım/Grup Çalışması | 7 | 1 | 7 | Beyin Fırtınası | 5 | 1 | 5 | Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Okuma | 5 | 1 | 5 | Ev Ödevi | 5 | 1 | 5 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 4 | 5 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 5 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 3 | 4 | ÖÇ7 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|