BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
HM207.1BHemşirelik Tarihi ve DeontolojiSeçmeli233
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrenciye bir meslek olarak hemşirelik felsefesini ve amaçlarını kavramasını sağlamak, hemşireliğin günümüze kadar olan, hemşirelikte temel ve deontolojik ilkeleri ve mesleki ahlak kurallarını öğretmek, hemşirelik eğitimini, uygulamasını ve karşılaşılan sorunları tartışabilmesini sağlamak, profesyonel hemşirenin sağlık ekibi içinde rolünü kavratmak, hemşirenin yasal sorumluluklarını öğretmek, ulusal ve uluslararası hemşirelik örgütleri konusunda bilgilendirmek, eğitimde edinilen bilgileri, karşılaşılan sorunların çözümünde kullanabilme yeteneği kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Zahide Akeren
Öğrenme Çıktıları
1Deontoloji, ahlak, değer ve etik kavramlarını kavrar.
2Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilir.
3İnsan hakları ve hasta haklarını kavrar ve savunur.
4Pre-historik dönemden günümüze kadar olan süreçte hasta bakımı ve hemşireliğin tarihsel gelişimini açıklar.
5Hemşirelik mesleğinin etik ilkelerini anlar, benimser ve bu temel ilkeleri uygulamaya koyabilir.
6Sağlık bakım sistemi içinde disiplinler arası ekip yaklaşımını benimser.
7Grup çalışmalarında konusuyla ilgili Türkçe/yabancı literatür tarar ve sınıf içinde bilişim teknolojilerini kullanır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Deontolojiye Giriş: Deontoloji Kavramı, Ahlak Kavramı, Değer Kavramı, Etik Kavramı, Etik Standartlar Geliştirme ve Nedenleri, İlkçağda ve Ortaçağda Sağlık Bakım Uygulamaları, Yeniçağ ve Yakınçağda Sağlık Bakım Uygulamaları, Türkiye’de Hemşirelik Tarihi, Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi, Mesleğin Gelişimini Etkileyen Faktörler, Profesyonelliğin Temel İlkeleri, Meslek kavramı, Bir Meslek Olarak Hemşirelik Felsefesi, Hemşireliğin Bilim ve Sanat Yönü, Hemşirenin Görev-Yetki ve Sorumlulukları, Türkiye’ de ve Dünyada Hemşire Liderler, Etik ve Değerler, Etik Kodlar, Türkiye’de Hemşirelikle ilgili Yasa, Yönetmelik ve Düzenlemeler, İnsan Hakları, Hasta Hakları, Mesleki Örgütler ve Birlikler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Ders Programının Tanıtılması, TanışmaYokYok
2Deontolojiye giriş: Deontoloji Kavramı, Ahlak Kavramı, Değer Kavramı, Etik kavramı, Etik Standartlar Geliştirme ve NedenleriYokYok
3İlkçağda ve Ortaçağda Sağlık Bakım UygulamalarıYokYok
4Yeniçağ ve Yakınçağda Sağlık Bakım UygulamalarıYokYok
5Türkiye’de Hemşirelik TarihiYokYok
6Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin GelişimiYokYok
7Meslek kavramı, Bir Meslek Olarak Hemşirelik Felsefesi, Mesleğin Gelişimini Etkileyen Faktörler, Profesyonelliğin Temel İlkeleriYokYok
8Ara SınavYokYok
9Hemşireliğin Bilim ve Sanat Yönü Etik Değerler ve Etik Kodlar-1YokYok
10Hemşireliğin Bilim ve Sanat Yönü Etik Değerler ve Etik Kodlar-2YokYok
11Grup Çalışması: - Türkiye’ de ve Dünyada Hemşire Liderler - Sağlık Bakım Ekibi İçerisinde hemşirenin rolü: (Sağlık Bakım Çalışanları ile ropörtajlar)YokYok
12Grup Çalışması: - Türkiye’de Hemşirelikle ilgili Yasa Yönetmelik ve Düzenlemeler - Mesleki Örgütler ve BirliklerYokYok
13Grup Çalışması: - Savaşlar ve Hemşirelik - Destanlar: Sağlık Bakım Uygulamalarına İlişkinYokYok
14Grup Çalışması: - İnsan Hakları, Hasta Hakları - Hemşirenin Görev-Yetki ve Sorumlulukları (Meslektaşları ile ropörtajlar)YokYok
15Grup Çalışması: Film Analizi: - Hemşirenin görev, yetki ve sorumlulukları açısından değerlendirme - Etik değerler açısından analiz etmeYokYok
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Bayraktar N (1999) 2000’li Yıllara Doğru Hemşirelik: Sağlık ve Toplum, 9(4):46-47. Demirhan A, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. (2001) Klinik Etik, İstanbul. Tıbbi Deontoloji ve Biyomedikal Etik’in Ana Hatları, Yay.: A.Terzioğlu, İstanbul, 1998 Burkhardt MA, Nathaniel AK. (2013) Çağdaş Hemşirelikte Etik. Alpar ŞE, Bahçecik N, Karabacak Ü ( Çev Ed). İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. Karagözoğlu Ş. (2008) Hemşirelikte Bireysel ve Profesyonel Özerklik, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 3: 41-50. Köşgeroğlu, N. (2018). Hemşirelik ve Estetik. Hemşire Olmak Hayata. Vize Yayıncılık, İstanbul. Nyatanga L. (2005) Nursing and the philosophy of science. Nurse Education Today 25, 670–674. Sellman, D. (2016). İyi Bir Hemşire Olmak. Konan, N; Anğ, Ö. (Çev Ed). Nobel Yayıncılık, İstanbul. Ann E, Barrett M. (2002). What is Nursing Science?. Nurs Sci Q 15:51-60. Akın, H. (2015). Ortaçağ Avrupa’sında Cadılar ve Cadı Avı. Phoenix, 3. Baskı. Woodham-Smith, C. (2006). Florence Nightingale Türkiye’de ve Dünyada Hemşireliğin Kuruluşu. İlhan, H. (Çev Ed). alter Yayıncılık, Ankara. Türk Hemşireler Derneği web sitesi. http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/ Leddy S, Pepper JM (2005). Conceptual Basis of Professional Nursing, Sixth ed. J B Lippincott Company, Philadelphia. Şentürk S.E. (2013) Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel tıp Kitabevleri, İstanbul. Akdur, R.; Aydın, E. ( ). Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi. 2. Baskı, Songür Yayıncılık, İstanbul. Şentürk S.E. (1990) Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, 5.Baskı, Can Kitapçılık-Pazarlama Yayınları, İstanbul
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım28128
Soru-Yanıt515
Takım/Grup Çalışması717
Beyin Fırtınası515
Bireysel Çalışma10110
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma717
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14114
Okuma515
Ev Ödevi515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)88
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1433443335313533
ÖÇ2533343455313533
ÖÇ3433443345313533
ÖÇ4433343335314533
ÖÇ5533453555415533
ÖÇ6333343355515534
ÖÇ7433345335334453
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek