|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GM214.2B | İşletme Sanitasyonu | Seçmeli | 2 | 4 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Gıda endüstrisinde hijyen ve sanitasyonun uygulamalarının dayandığı temel ilkelerin kavratılamsı, hijyen ve sanitasyon araç gereç ve ekipmanlarının tanıtılması, çevre ve insana saygılı etkin bir temizlik ve dezenfeksiyon programının uygulanmasında dikkat edilecek hususların kavratılması, kalite güvence sistemleri ve yönetim oranizasyonunun hijyen ve sanitasyon programlarının başarısı ile olan ilişkisinin anlaşılması, edinilen teorik bilgilerin gıda işletmelerine uygulanması. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Ayla ARSLANER | Öğrenme Çıktıları | 1 | Sanitasyon ve hijyen terimlerini kavrar. | 2 | Gıda kontaminantlarını ve personel hijyenini kavrar. | 3 | Dezenfektan maddeleri tanır ve sterilizasyon yöntemlerini uygular. | 4 | Sanitasyonun önemini ve mikroorganizmalar ile arasındaki ilişkiyi kavrar. | 5 | Etkili bir sanitasyon için bir işletmenin dizayn yöntemini inceler. | 6 | HACCP konusunda temel bilgi edinir. | 7 | Sanitasyon uygulamaları hakkında bilgi edinir. | 8 | Atıklar ve bu atıkları arıtma yöntemlerini kavrar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Gıda endüstrisinde hijyen ve sanitasyonun uygulamalarının dayandığı temel ilkeler, hijyen ve sanitasyon uygulamalarında kullanılan araç gereç ve ekipmanlar, etkin temizlik ve dezenfeksiyon, kalite güvence sistemleri ve yönetim oranizasyonunun hijyen ve sanitasyon programlarının başarısı ile olan ilişkisinin, hava ve su hijyeni, atık maddelerin güvenli bir şekilde uzaklaştırılması. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Hijyen ve sanitasyonun tanımı, endüstriye yönelik hijyenik önlemler, etkili bir sanitasyon programının sağlayacağı yararlar. | Konu anlatımı | | 2 | Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar, mikroorganizmaların çoğalma aşamaları ve, gelişmesini etkileyen faktörler, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar, mikroorganizmaların inaktivasyonu, mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynakları | Konu anlatımı | | 3 | kir nedir? Temizlik faktörleri, suyun temizliğe etkisi, kirlerin yüzeylerden uzaklaştırılması, temizleme maddeleri (deterjanlar), alkali temizleme maddeleri, asit temizleme maddeleri, temizleme yardımcıları | Konu anlatımı | | 4 | Dezenfeksiyonun tanımı, etkin dezenfeksiyonun ön gereksinimleri, dezenfeksiyon yöntemleri, dezenfektanlar, temizleme ve dezenfeksiyon aşamaları, araç-gereçlerin temizlenmesi, ekipman ve iş yerlerinin temizliği, işlerin sıklığı. | Konu anlatımı | | 5 | Ekipman seçimi ve kurulumu, temizleme ekipmanları, temizleme sistemleri, elle temizleme, otomatik temizleme sistemi, yarı otomatik temizleme sistemi. | Konu anlatımı | | 6 | Temizlik alet-ekipmanının kullanımı, kimyasalların karıştırılması ve kullanımı, depolama ve taşıma, kimyasal yanıklarda ilk yardım,kimyasal temizlik maddelerini kullanırken dikkat edilecek noktalar. | Konu anlatımı | | 7 | Kişisel hijyen, hijyenik uygulamalar için zorunluluklar, gıda işletmelerinde bulunması gereken fiziki koşullar. | Konu anlatımı | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Atık suların kirlilik derecesini saptama yöntemleri, sıvı atıkların uzaklaştırılması, katı atıkların uzaklaştırılması, arıtma yöntemleri. | Konu anlatımı | | 10 | Gıda endüstrisinde bulunan haşereler, hamam böcekleri, diğer haşereler, böcek kontrolü, kemirgen istilası, kuş istilası, böcek ve haşere ilaçlarının kullanımı. | Konu anlatımı | | 11 | Suyun özellikleri, suyun kalitesini iyileştirme yollan , suyun dezenfeksiyonu, hava kaynakları, kontaminasyonun kontrol altına alınması | Konu anlatımı | | 12 | Etkin bir sanitasyon programında kalite sağlamanın işlevi, iyi hijyen uygulamaları, haccp, ISO 22000:2005. İşletmelerin vizyon ve misyonunun çevre ve insan sağlığını ön plana çıkararak oluşturulması | Konu anlatımı | | 13 | İlimizdeki gıda işletmelerinin 2-5 kişilik gruplar halinde öğrenciler tarafından ziyaret edilerek hijyen ve sanitasyon uygulamalarının yerinde izlenmesi ve bulguların sınıfta sunularak tartışılması. | Konu anlatımı | | 14 | İlimizdeki gıda işletmelerinin 2-5 kişilik gruplar halinde öğrenciler tarafından ziyaret edilerek hijyen ve sanitasyon uygulamalarının yerinde izlenmesi ve bulguların sınıfta sunularak tartışılması. | Konu anlatımı | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | GIDA HİJYENİ VE SANİTASYON, Prof. Dr. Semra KAYAARDI, SİDAS MEDYA LTD. ŞTİ. 2011.
1) ESSENTIALS OF FOOD SANITATION, NORMAN G. MARRIOTT, International Thomson Publishing, 1998. 2) Food Plant Sanitation, Michael M. Cramer, CRC Press Taylor & Francis Group, 2006. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 15 | 3 | 45 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 5 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ4 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ5 | 5 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ6 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ7 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ8 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|