|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GK-SDG1B.13 | Bilim ve Araştırma Etiği | Seçmeli | 3 | 5 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bilim ve bilimin doğasını, bilimsel araştırmayı, etik kavramını ve etik kuramları, araştırma ve yayın etiğini, etik ihlalleri, tespit ve önleme yollarını açıklamak ve bu bilgileri uygulama becerisi kazanmaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Hayri AKYÜZ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bilim ve bilimin doğasını açıklar.
| 2 | Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar.
| 3 | Etik kavramını tanımlar.
| 4 | Etik kuramları açıklar.
| 5 | Araştırma ve yayın etiğini açıklar.
| 6 | Bilimsel araştırmanın her bir basamağına ilişkin olarak uyulması gerekli etik ilkelere örnekler verir.
| 7 | Etik ihlalleri açıklar.
| 8 | Yasal mevzuat ve kurulları açıklar.
| 9 | Etik ihlalleri önlemeye dönük yöntemlere örnekler verir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | YOK | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | YOK | Dersin İçeriği | Bilim ve bilimin doğası, gelişimi, bilimin işlevleri, bilgi ve türleri, bilim ve felsefe ilişkisi
Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar
Etik kavramı ve etik kuramlar
Araştırma ve yayın etiği
Bilimsel araştırma basamaklarına ilişkin etik ilkeler, etik ihlaller
Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın, editörlük, hakemlik ve etik
Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat, dernekler ve diğer örgütler
Katılımcılarla ilgili etik konular ve sorunlar
Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar ve önlemeye dönük yöntemler | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Bilim ve bilimin doğası, gelişimi, bilimin işlevleri, bilgi ve türleri, bilim ve felsefe ilişkisi
| | | 2 | Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar
| | | 3 | Etik kavramı ve etik kuramlar
| | | 4 | Araştırma ve yayın etiği
| | | 5 | Bilimsel araştırma basamaklarına ilişkin etik ilkeler, etik ihlaller
| | | 6 | Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın, editörlük, hakemlik ve etik
| | | 7 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar ve önlemeye dönük yöntemler | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Katılımcılarla ilgili etik konular ve sorunlar
| | | 10 | Sosyal yapı | | | 11 | Biyolojik yapı | | | 12 | Ekonomik yapı | | | 13 | Dil yapısı | | | 14 | Kültürel yapı | | | 15 | Ahlaki yapı 1 | | | 16 | Yarı yıl sonu sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Amerikan Psikologlar Derneği (APA). Psikologlar için etik ilkeler ve kurallar.
Amerikan Psikolojik Danışmanlar Derneği (ACA). Etik kodlar.
Heppner, P. P.,Wampold, B. E., & Kivlighan, D. M. (2008). Psikolojik danışmada araştırma yöntemleri, D. M. Siyez(Çev. Ed.), Ankara: Mentis Yayıncılık.
Judd, C.M., Smith, E.R. &Kidder, L.H. (1991). Research methods in social relations. Florida: H.R.Jovanovich, Inc.
Knapp, S. J.,&Vandecreek, L. D. (2010). Psikologlar için pratik etik. M. Y., M. E. S., T. F. K. ve S. B. Ç. (Çev.), Ankara: Mentis Yayıncılık.
Taylor, S.J. &Bogdan, R. (1998). Introduction to qualitative research methods. Third Edition. New York: John WileyandSons. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | YOK |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 10 | 2 | 20 | Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | Ev Ödevi | 10 | 2 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ6 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | ÖÇ7 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ8 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ9 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|