BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FS1001.5Çağdaş Sanat AkımlarSeçmeli243
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında, 19. - 20. yüzyıl ve günümüz sanatını, modern ve sonrası dönem süreçleri içindeki farklılıklar ve değişimler içerisinde değerlendirmek amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Mahir BAYRAMOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Çağdaş sanat akımlarını tarihsel gelişim/ilgi ve karşıtlıkları içerisinde öğrenebilmesi
2Sanat akımlarının dönemin önemli oluşumlarıyla ilgilerini kurabilmesi.
3Farklı yorumlama teknikleri ile yapıtın analizini yapabilmesi
4Sanatı toplumsal,kültürel bir perspektif kapsamında algılayabilmesi
5Çağdaş sanat eserlerine ilişkin analiz yöntemlerine hakim olabilmesi
6Eser yorumlama yöntemleri sayesinde ifade ve eleştiri pratiklerini kazanabilmesi
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Empresyonizm (İzlenimcilik), 1860'ların sonu ile 1880'lerin ortalarına kadar devam eden etkileriyle resim yüzeyinde izlenimin leke haline gelmesini, adeta fırça ile not edilmesini öngören bu akım Fransa'da ortaya çıkmış ve sadece görsel sanatlarda değil, edebiyat ve müzik alanlarındada etkisini göstermiştir.
2Ekspresyonizm (Dışavurumculuk), 1905 den itibaren 1939'lara kadar uzanan etkileriyle empresyonizme tepki olarak doğan akımlardan biridir. Nesneler görüldüğü gibi değil, sanatçıda bıraktığı ifade ve duyusal/duygusal etki ile resmedilir.
3Fovizm, 1900'lerin başlarından 1909'a kadar uzanan bu süreçte etkileri görülür.
4Die Brücke, 1905-1913 arası eksperyonizme paralel bir gelenekte işler üretmişlerdir. Art Nouveau, 1880-1910'lar -19. yüzyılın Yeni sanat ya da kısaca Stil 1900 olarak da bilinir.19.yüzyılın ekletisizimine ve endüstrinin sanatı öldüren monotonluğuna karşı bir tepki olarak doğmuştur.
5Kübizm, 1908-1939 yılları arasında Braque ve Picasso tarafından geliştirilmiştir Fütürizm 1909-1939, 20. yy başında ortaya çıkan bu akım her şeyin sürekli değiştiğini ve bunun sonucunda hareketin, yaşamın en önemli gerçeği olduğunu savunur. Bir hareket algılanıncaya kadar yeni bir harekete geçilir. Hareket, yaşamın kaynağıdır. Resim sanatına yeni, dinamik bir ruh kazandırmak istemişlerdir.
6Süprematizm ,1915-1920ler/Dada 1916- 1923 arası etkileri gözlemlenen akımlar, sanatçılar, eser örnekleri ve toplumsal durumuyla beraber ele alınır.
7Metafizik Resim, 1917-1921 arası etkin olan bu akımda De Chirico, Morandi, Carra ve Filippo de Pisis gibi sanatçılar resimlerinde; derinlik, uzun gölgeler ve geometrik düzenlenmelerle gerçek dünya ile ilişkisi olmayan, metafiziksel çağrışımlarla dolu yeni/alternatif bir dünyayı imgelerler.
8Vize sınavı
9Bauhaus, 1919-1933 arası topluma, sanata ve tasarıma mal olan ilkeleri, dönemsel özellikleri, kuramcıları ve eğitim veren sanatçılarla ele alınır.
10Neoplastisizm 1921-1924 ve Konsrüktivizm 1920'ler ve sonrası dönem içi etkileri ve görselleriyle beraber ele alınır.
11Art Deco 1920-1930'lar/De Stijl 1920-1932 arası dönemsel özellikleri, eser veren sanatçılarla ele alınırlar ve farklı çözümleme yöntemleri ile çalışmalar incelenir.
12De Stijl 1920-1932, dönemsel özellikleri, eser veren sanatçılarıyla ele alınır ve çözümleme yöntemleri ile çalışmalar incelenir.
13Sürrealizm 1922- 1950'ler, özellikle II. Dünya Savaşı sonrasında biçimlenen tüm soyut sanat akımlarını bir yönüyle mutlaka etkilemiştir. Dönem içi etkileri ve görselleriyle beraber ele alınır. Sosyalist Realizmin 1930-1950'ler arası etkileri gündemdedir. Akım, dönem içi etkileri ve görselleriyle beraber ele alınır.
14Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. BOZKURT, Nejat, Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınları, İstanbul, 1995, 2. BOZKURT, Nejat, 20. Yüzyıl Düşünce Akımları, Yorumlar ve Eleştiriler, SarmalYayınevi, İstanbul, 1998 3. CHRİS,Muray, 20.Yüzyılda Sanatı Okuyanlar, Sel Yayıncılık,İstanbul,2009 4. ANTMEN,Ahu,20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık,İstanbul ,2008 5. GOMBRICH, E. H.,Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1992 6. LYNTON,Norbert,Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1991 7. ALTAR, Cevat Memduh, Sanat Felsefesi Üzerine, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul,1996 8. BATUR, Enis; Modernizmin Serüveni,Hermann Bahr, Dışavurumculuk, YKY,İstanbul, 2000 9. CEVİZCİ, Ahmet; Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 1999 10. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.1,C.2, C.3, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997 11. ERGÜVEN, Mehmet, Yoruma Doğru, YKY, İstanbul, 1992 12. ERGÜVEN, Mehmet, Görmece, Metis Yayınları, İstanbul, 1998 13. İPŞİROĞLU, Nazan; Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yay., İstanbul, 1988
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav3100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Gözlem144
Gösterme144
Bireysel Çalışma14456
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)95
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
ÖÇ5      
ÖÇ6      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek