|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | RSM308B.2 | Mimaride Sanatsal Estetik | Seçmeli | 3 | 6 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Dersin Amacı
Estetik ve mimarlık arasındaki ilişkinin tartışılması; sosyal, kültürel ve gündelik yaşamda, mimarlıkta, tasarımın her adımında, estetiğin varlığının, öneminin ve yerinin vurgulanması. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Ümit Ayata | Öğrenme Çıktıları | 1 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 2 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 3 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 4 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 5 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 6 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 7 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 8 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 9 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 10 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 11 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 12 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 13 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 14 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 15 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. | 16 | Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler
Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler
Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Roberto Masiero,2006, Mimaride Estetik, Dost Kitabevi, İstanbul Semra Aydınlı,1992, Mimarlıkta Görsel Analiz, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, İstanbul. Gençosmanoğlu Beşgen, A. , 2001, Estetik ve Mimarlıkta Kavram, Kavramsal Analiz, Kavramlaştırma / 1980 Sonrası Mimarlık Ürünleri Üzerine Örneklemeler, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. | Dersin İçeriği | Dersin İçeriği
Temel kavramlar: Estetik, güzellik, sanat ve mimarlık. Estetik bilimi ve problem alanları, estetik doktrinler, çevresel estetik, algılamada Gestalt teorisi, mimarlıkta bir değerlendirme ölçütü olarak estetik, mimarlıkta hacimsel estetik, görsel denge. Biçim özellikleri ile ilgili kavramlar: Birim boyut, birlik ölçü, oran, ritim, simetri. Biçimlendirme yaklaşımları: Biçimin düşünülmesi, görselleştirme ve soyut/somut biçim, soyutlama/somutlaştırma, biçimin oluşturulması, düşünce ve kavram geliştirme, ürün özelliklerinden hareket etme. Algısal estetik, simgesel estetik, biçimsel estetik. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması ve üretilmesi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin tanımı ve kapsamı. Bilim olarak estetik | Dersin tanımı ve kapsamı. Bilim olarak estetik | Dersin tanımı ve kapsamı. Bilim olarak estetik | 2 | Subjektivist- psikolojik estetik, estetik tavırlar. | Subjektivist- psikolojik estetik, estetik tavırlar. | Subjektivist- psikolojik estetik, estetik tavırlar. | 3 | Estetik obje çözümlemesi- Sanat ve sanatsal yaratım | Estetik obje çözümlemesi- Sanat ve sanatsal yaratım | Estetik obje çözümlemesi- Sanat ve sanatsal yaratım | 4 | Sanatsal içerik. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | Sanatsal içerik. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | Sanatsal içerik. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | 5 | Sanatsal Biçim. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması | Sanatsal Biçim. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması | Sanatsal Biçim. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması | 6 | Güzellik Kavramı, doğada güzellik, sanatta güzellik. | Güzellik Kavramı, doğada güzellik, sanatta güzellik. | Güzellik Kavramı, doğada güzellik, sanatta güzellik. | 7 | Güzel, estetik kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişim ve değişimi; 20. yy. estetik kuramlarına giriş. | Güzel, estetik kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişim ve değişimi; 20. yy. estetik kuramlarına giriş. | Güzel, estetik kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişim ve değişimi; 20. yy. estetik kuramlarına giriş. | 8 | ARA SINAV | ARA SINAV | ARA SINAV | 9 | Estetik açıdan sanat, mekansal çözümlemeler. Örneklerle | Estetik açıdan sanat, mekansal çözümlemeler. Örneklerle | Estetik açıdan sanat, mekansal çözümlemeler. Örneklerle | 10 | Algı, algılama kavramlarına giriş; insan-algı-algılama kurgusunda güzel ve estetiğin yeri; algı türleri işitsel, dokunsal, kokusal ve görsel algı; algılama koşulları; algı ve estetikte sezgi, duygu, hissetmek, düşünmek kavramları. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | Algı, algılama kavramlarına giriş; insan-algı-algılama kurgusunda güzel ve estetiğin yeri; algı türleri işitsel, dokunsal, kokusal ve görsel algı; algılama koşulları; algı ve estetikte sezgi, duygu, hissetmek, düşünmek kavramları. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | Algı, algılama kavramlarına giriş; insan-algı-algılama kurgusunda güzel ve estetiğin yeri; algı türleri işitsel, dokunsal, kokusal ve görsel algı; algılama koşulları; algı ve estetikte sezgi, duygu, hissetmek, düşünmek kavramları. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | 11 | Algı, estetik ve mimarlık ilişkisi; mimarlığın tarihsel süreci içinde estetiğin algı bağlamında değişen tanımları; güzel ve estetik kavramlarının mimarlık içindeki yeri, önemi. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | Algı, estetik ve mimarlık ilişkisi; mimarlığın tarihsel süreci içinde estetiğin algı bağlamında değişen tanımları; güzel ve estetik kavramlarının mimarlık içindeki yeri, önemi. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | Algı, estetik ve mimarlık ilişkisi; mimarlığın tarihsel süreci içinde estetiğin algı bağlamında değişen tanımları; güzel ve estetik kavramlarının mimarlık içindeki yeri, önemi. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | 12 | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Duyusal estetik; duyum, haz kavramları; mimarlıkta duyusal estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Duyusal estetik; duyum, haz kavramları; mimarlıkta duyusal estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Duyusal estetik; duyum, haz kavramları; mimarlıkta duyusal estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması. | 13 | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Simgesel estetiğe giriş; simge, imaj, anlam, simgesel anlam kavramlarına giriş; bina biçimi, mekansal biçimlenmeler, malzemeler, aydınlanmanın öz yapısı, bünyesel renk kavramı; mimarlıkta simgesel estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması ve üretilmesi. | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Simgesel estetiğe giriş; simge, imaj, anlam, simgesel anlam kavramlarına giriş; bina biçimi, mekansal biçimlenmeler, malzemeler, aydınlanmanın öz yapısı, bünyesel renk kavramı; mimarlıkta simgesel estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması ve üretilmesi. | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Simgesel estetiğe giriş; simge, imaj, anlam, simgesel anlam kavramlarına giriş; bina biçimi, mekansal biçimlenmeler, malzemeler, aydınlanmanın öz yapısı, bünyesel renk kavramı; mimarlıkta simgesel estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması ve üretilmesi. | 14 | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Biçimsel estetiğe giriş; kompozisyon, gestalt, düzen, oran, devinim, ritim, egemenlik, denge, birlik kavramları; mimarlıkta biçimsel estetik üzerine tartışma. | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Biçimsel estetiğe giriş; kompozisyon, gestalt, düzen, oran, devinim, ritim, egemenlik, denge, birlik kavramları; mimarlıkta biçimsel estetik üzerine tartışma. | Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Biçimsel estetiğe giriş; kompozisyon, gestalt, düzen, oran, devinim, ritim, egemenlik, denge, birlik kavramları; mimarlıkta biçimsel estetik üzerine tartışma. | 15 | Ödev teslimi, dersin değerlendirilmesi ve tartışma. | Ödev teslimi, dersin değerlendirilmesi ve tartışma. | Ödev teslimi, dersin değerlendirilmesi ve tartışma. | 16 | DÖNEM SONU SINAVI | DÖNEM SONU SINAVI | DÖNEM SONU SINAVI |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Dersin Kitabi / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Lucas, G., 1978,1981,Estetik I-II, (Çev: Ahmet Cemal) , Payel Yayınevi, İstanbul. Tunalı, İ., 1979, Estetik, Bahar Matbaası, İstanbul | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bireysel Çalışma | 10 | 6 | 60 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 6 | 24 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 6 | 24 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | ÖÇ10 | | | | | | | ÖÇ11 | | | | | | | ÖÇ12 | | | | | | | ÖÇ13 | | | | | | | ÖÇ14 | | | | | | | ÖÇ15 | | | | | | | ÖÇ16 | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|