BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
RSM308B.2Mimaride Sanatsal EstetikSeçmeli364
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Dersin Amacı Estetik ve mimarlık arasındaki ilişkinin tartışılması; sosyal, kültürel ve gündelik yaşamda, mimarlıkta, tasarımın her adımında, estetiğin varlığının, öneminin ve yerinin vurgulanması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Ümit Ayata
Öğrenme Çıktıları
1Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
2Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
3Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
4Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
5Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
6Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
7Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
8Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
9Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
10Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
11Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
12Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
13Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
14Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
15Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
16Tarihsel değişim-gelişim sürecinde estetik kavramını sorgulayabilecekler Süje ve obje kavramlarının estetik algılamada işlevini tanımlayabilecekler Estetik algılamada birincil duyuları, görme ve işitme duyularının haz alma olayına katılmasını test edebilecekler.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Roberto Masiero,2006, Mimaride Estetik, Dost Kitabevi, İstanbul Semra Aydınlı,1992, Mimarlıkta Görsel Analiz, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, İstanbul. Gençosmanoğlu Beşgen, A. , 2001, Estetik ve Mimarlıkta Kavram, Kavramsal Analiz, Kavramlaştırma / 1980 Sonrası Mimarlık Ürünleri Üzerine Örneklemeler, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
Dersin İçeriği
Dersin İçeriği Temel kavramlar: Estetik, güzellik, sanat ve mimarlık. Estetik bilimi ve problem alanları, estetik doktrinler, çevresel estetik, algılamada Gestalt teorisi, mimarlıkta bir değerlendirme ölçütü olarak estetik, mimarlıkta hacimsel estetik, görsel denge. Biçim özellikleri ile ilgili kavramlar: Birim boyut, birlik ölçü, oran, ritim, simetri. Biçimlendirme yaklaşımları: Biçimin düşünülmesi, görselleştirme ve soyut/somut biçim, soyutlama/somutlaştırma, biçimin oluşturulması, düşünce ve kavram geliştirme, ürün özelliklerinden hareket etme. Algısal estetik, simgesel estetik, biçimsel estetik. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması ve üretilmesi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin tanımı ve kapsamı. Bilim olarak estetikDersin tanımı ve kapsamı. Bilim olarak estetikDersin tanımı ve kapsamı. Bilim olarak estetik
2Subjektivist- psikolojik estetik, estetik tavırlar.Subjektivist- psikolojik estetik, estetik tavırlar.Subjektivist- psikolojik estetik, estetik tavırlar.
3Estetik obje çözümlemesi- Sanat ve sanatsal yaratımEstetik obje çözümlemesi- Sanat ve sanatsal yaratımEstetik obje çözümlemesi- Sanat ve sanatsal yaratım
4Sanatsal içerik. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.Sanatsal içerik. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.Sanatsal içerik. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.
5Sanatsal Biçim. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulamasıSanatsal Biçim. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulamasıSanatsal Biçim. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması
6Güzellik Kavramı, doğada güzellik, sanatta güzellik.Güzellik Kavramı, doğada güzellik, sanatta güzellik.Güzellik Kavramı, doğada güzellik, sanatta güzellik.
7Güzel, estetik kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişim ve değişimi; 20. yy. estetik kuramlarına giriş.Güzel, estetik kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişim ve değişimi; 20. yy. estetik kuramlarına giriş.Güzel, estetik kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişim ve değişimi; 20. yy. estetik kuramlarına giriş.
8ARA SINAVARA SINAVARA SINAV
9Estetik açıdan sanat, mekansal çözümlemeler. ÖrneklerleEstetik açıdan sanat, mekansal çözümlemeler. ÖrneklerleEstetik açıdan sanat, mekansal çözümlemeler. Örneklerle
10Algı, algılama kavramlarına giriş; insan-algı-algılama kurgusunda güzel ve estetiğin yeri; algı türleri işitsel, dokunsal, kokusal ve görsel algı; algılama koşulları; algı ve estetikte sezgi, duygu, hissetmek, düşünmek kavramları. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.Algı, algılama kavramlarına giriş; insan-algı-algılama kurgusunda güzel ve estetiğin yeri; algı türleri işitsel, dokunsal, kokusal ve görsel algı; algılama koşulları; algı ve estetikte sezgi, duygu, hissetmek, düşünmek kavramları. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.Algı, algılama kavramlarına giriş; insan-algı-algılama kurgusunda güzel ve estetiğin yeri; algı türleri işitsel, dokunsal, kokusal ve görsel algı; algılama koşulları; algı ve estetikte sezgi, duygu, hissetmek, düşünmek kavramları. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.
11Algı, estetik ve mimarlık ilişkisi; mimarlığın tarihsel süreci içinde estetiğin algı bağlamında değişen tanımları; güzel ve estetik kavramlarının mimarlık içindeki yeri, önemi. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.Algı, estetik ve mimarlık ilişkisi; mimarlığın tarihsel süreci içinde estetiğin algı bağlamında değişen tanımları; güzel ve estetik kavramlarının mimarlık içindeki yeri, önemi. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.Algı, estetik ve mimarlık ilişkisi; mimarlığın tarihsel süreci içinde estetiğin algı bağlamında değişen tanımları; güzel ve estetik kavramlarının mimarlık içindeki yeri, önemi. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.
12Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Duyusal estetik; duyum, haz kavramları; mimarlıkta duyusal estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Duyusal estetik; duyum, haz kavramları; mimarlıkta duyusal estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Duyusal estetik; duyum, haz kavramları; mimarlıkta duyusal estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması.
13Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Simgesel estetiğe giriş; simge, imaj, anlam, simgesel anlam kavramlarına giriş; bina biçimi, mekansal biçimlenmeler, malzemeler, aydınlanmanın öz yapısı, bünyesel renk kavramı; mimarlıkta simgesel estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması ve üretilmesi.Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Simgesel estetiğe giriş; simge, imaj, anlam, simgesel anlam kavramlarına giriş; bina biçimi, mekansal biçimlenmeler, malzemeler, aydınlanmanın öz yapısı, bünyesel renk kavramı; mimarlıkta simgesel estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması ve üretilmesi.Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Simgesel estetiğe giriş; simge, imaj, anlam, simgesel anlam kavramlarına giriş; bina biçimi, mekansal biçimlenmeler, malzemeler, aydınlanmanın öz yapısı, bünyesel renk kavramı; mimarlıkta simgesel estetik üzerine tartışma. Örneklerle gösterim, proje çalışılması, uygulaması ve üretilmesi.
14Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Biçimsel estetiğe giriş; kompozisyon, gestalt, düzen, oran, devinim, ritim, egemenlik, denge, birlik kavramları; mimarlıkta biçimsel estetik üzerine tartışma.Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Biçimsel estetiğe giriş; kompozisyon, gestalt, düzen, oran, devinim, ritim, egemenlik, denge, birlik kavramları; mimarlıkta biçimsel estetik üzerine tartışma.Mimarlıkta estetik değerlendirme yöntemleri: Biçimsel estetiğe giriş; kompozisyon, gestalt, düzen, oran, devinim, ritim, egemenlik, denge, birlik kavramları; mimarlıkta biçimsel estetik üzerine tartışma.
15Ödev teslimi, dersin değerlendirilmesi ve tartışma.Ödev teslimi, dersin değerlendirilmesi ve tartışma.Ödev teslimi, dersin değerlendirilmesi ve tartışma.
16DÖNEM SONU SINAVIDÖNEM SONU SINAVIDÖNEM SONU SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Dersin Kitabi / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar Lucas, G., 1978,1981,Estetik I-II, (Çev: Ahmet Cemal) , Payel Yayınevi, İstanbul. Tunalı, İ., 1979, Estetik, Bahar Matbaası, İstanbul
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma10660
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma4624
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma4624
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)111
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
ÖÇ5      
ÖÇ6      
ÖÇ7      
ÖÇ8      
ÖÇ9      
ÖÇ10      
ÖÇ11      
ÖÇ12      
ÖÇ13      
ÖÇ14      
ÖÇ15      
ÖÇ16      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek