|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | UT310B.2 | Enerji ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi | Seçmeli | 3 | 6 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı enerjinin ve doğal kaynakların ekonomik açıdan önemini ve ekonomi içerisindeki yerini incelemek, doğal kaynaklar-enerji-çevre ilişkisini kurmaktır. Derste ayrıca insanlık tarihi boyunca bu konuların sosyal, ekonomik ve siyasi açıdan nasıl ele alındığını ve hangi çerçevelerde tartışıldığı incelenmektedir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | DOÇ. DR. FATİH OKUR | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenciler, enerjinin ve doğal kaynakların ekonomik, toplumsal ve politik yaşam içerisindeki yerini değerlendirebileceklerdir.
| 2 | Öğrenciler insanlığın gelişimi sürecinde enerjinin dönüşümünün ve kaynakların kullanımının hangi koşullara bağlı olarak geliştiğini, hangi biçimleri aldığını, farklı düşünce akımları ve okullar tarafından nasıl ele alındıklarını tartışabilir duruma geleceklerdir. | 3 | Öğrenciler enerji sorunlarının uluslararası boyutları üzerine tartışabileceklerdir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | İklim, tarımsal arazi varlığı, su kaynakları, mineral kaynakları, enerji üretimi, bir malın kaynak olarak sınıflandırılabilmesi için gereken koşullar, doğal kaynakların sınıflandırılması, kritik nokta ve kaynakların korunması, doğal kaynaklarla ilgili problemler, doğal kaynakların talep ve arz durumları, Türkiye’nin enerji kaynakları (geleneksel-yenilenebilir), ekolojik denge, dışsallık ve kamusal mallar, çevre problemleri ve Türkiye’deki durum, doğal kaynakları koruma ve kullanma politikaları, ekonomik kalkınma ve toplumların refahı, teknolojik gelişme. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Doğal kaynaklar: Dünya ve Türkiye verileri, iklim, arazi varlığı, su kaynakları, enerji üretimi | | | 2 | Doğal kaynakların sınıflandırılması ve özellikleri, stok kaynaklar, akım kaynaklar, kritik nokta, kaynakların korunması, doğal kaynaklarla ilgili problemler | | | 3 | Doğal kaynakların sınıflandırılması ve özellikleri, stok kaynaklar, akım kaynaklar, kritik nokta, kaynakların korunması, doğal kaynaklarla ilgili problemler | | | 4 | Doğal kaynaklar: talep ve arz durumları, nüfus, tarımsal araziler, kaynaklarla ilgili özel durumlar, fiziki tükenme ve ekonomik tükenme, doğal kaynaklara ilişkin oluşturulabilecek politikalar | | | 5 | Enerji kaynakları ve Türkiye: geleneksel enerji kaynakları, yenilenebilir enerji kaynakları, karşılaştırmalı maliyetler | | | 6 | Enerji kaynakları ve Türkiye: geleneksel enerji kaynakları, yenilenebilir enerji kaynakları, karşılaştırmalı maliyetler | | | 7 | Ekonomik denge, dışsallık ve kamusal mallar: ekolojik denge, ekosistem, dışsallık, dışsallıklara kamusal çözümler, dışsallıklara özel çözümler | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Doğal kaynakları koruma ve kullanma (tüketme) politikaları, uygulanma şekilleri | | | 10 | Teknolojik gelişme ve doğal kaynaklar: ekonomik kalkınmanın bazı tanımları, kalkınma stratejileri, ekonomik kalkınmanın engelleri ve maliyeti, seçişler | | | 11 | Çevre nedir, çevreyi belirleyen ve biçimlendiren unsurlar, vazgeçme maliyeti, iskonto oranı, risk-fayda analizi, gelişmişlik ve çevre ilişkisi | | | 12 | Çevre nedir, çevreyi belirleyen ve biçimlendiren unsurlar, vazgeçme maliyeti, iskonto oranı, risk-fayda analizi, gelişmişlik ve çevre ilişkisi | | | 13 | Bazı düşünürlerin ve okulların çevre, enerji ve doğal kaynaklara ilişkin yaklaşımları | | | 14 | Sermaye-üretim-çevre ilişkisi | | | 15 | Güncel konularda okumalar ve tartışmalar | | | 16 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | İsmail H. Özsabuncuoğlu, A. Atilla Uğur, Doğal Kaynaklar: Ekonomi, Yönetim ve Politika, İmaj Yayınevi, Ankara, 2005. İlgili makaleler ve kitap bölümleri. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|