BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-OÖS3Çocukta Davranış YönetimiSeçmeli354
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Dersin temel amacı; okul öncesi öğretmen adaylarına a. Davranışlar ve davranışları açıklayan kuramlar b. Hedef davranışın belirlenmesi ve tanımlanması c. Hedef davranışların değerlendirilmesi (davranış gözlem kayıt teknikleri) d. Olumlu davranışların desteklenmesi (ortam düzenleme, ipuçları ve pekiştireçler) e. Olumsuz davranışlarla baş etme (olumsuz davranışların nedenleri ve işlevleri, önleyici yöntemler davranışları ortadan kaldırma yöntemleri) konularında bilgilendirmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Davranışları açıklayan kuramları bilir.
2Erken çocuklukta davranış yönetimi kavramlarını tanımlar.
3Davranışları gözlenebilir ve ölçülebilir şekilde tanımlar ve davranışsal hedef yazar
4Hedef davranışları belirlemeyi (gözlem kayıt tekniklerini) bilir. Davranışları değerlendirme-gözlem kayıt tekniklerini bilir ve kullanır.
5Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme yöntemlerini (ipuçları, pekiştireçler, ortam düzenleme, vb.) bilir.
6Olumsuz davranışların nedenlerini ve işlevlerini belirler Olumsuz davranış azaltma yöntemlerini bilir ve tanımlar.
7Erken çocuklukta davranış yönetimine ilişkin becerilerini geliştirir.
8Erken çocuklukta davranış yönetim yöntemlerini öğretmen ve ebeveynlere açıklar ve davranış yönetiminde ebeveyn-öğretmen etkileşiminin önemini bilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
1. Davranışları açıklayan kuramlar (gelişim kuramları, biyolojik kuramlar, davranışçı kuram ve bilişsel kuramlar). 2. Erken çocuklukta davranış yönetimi kavramları 3. Davranışların tanımlanması ve davranışsal amaç yazma 4. Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri) 5. Olumlu davranış öğretme ve bu davranışları destekleme yöntemleri (ortam düzenleme, ipuçları, pekiştireçler, biçimlendirme ve zincirleme) 6. Olumsuz davranışların nedenlerini ve çocuk için işlevlerini belirleme 7. Olumsuz davranış azaltma yöntemleri (ayrımlı pekiştirme, söndürme, tepkinin bedeli, mola, aşırı düzeltme) 8. Ebeveynlere davranış yönetimi için işbirliği yapma
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Davranışları açıklayan kuramlar (gelişim kuramları, biyolojik kuramlar, davranışçı kuram ve bilişsel kuramlar).
2Erken çocuklukta başarılı davranış yönetiminin temel elemanları
3Davranışların tanımlanması ve davranışsal amaç yazma
4Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri)
5Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri)
6Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (ortam düzenleme, ipuçları)
7Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (pekiştireçler)
8Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (Biçimlendirme ve zincirleme)
9Ara Sınav
10Olumsuz davranışların nedenlerini ve çocuk için işlevlerini belirleme (ortam davranış sonuç analizi ve işlevsel değerlendirme)
11Olumsuz davranış azaltma (ayrımlı pekiştirme yöntemleri)
12Olumsuz davranış azaltma (yeniden yönlendirme, söndürme, tepkinin bedeli)
13Olumsuz davranış azaltma (mola, aşırı düzeltme, ön düzeltme)
14 Ebeveynlere davranış yönetimi için işbirliği yapma
15Vaka ve uygulama örnekleri
16 Genel sınav
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Vuran, S. (2017) (Ed.) Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap 2. Odluyurt, S. (2015) (Ed.) Kaynaştırma Eğitiminde Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Eğiten Kitap 3. Erbaş, D.&Yücesoy-Özkan,Ş. (2017) (Eds). Uygulamalı Davranış Analiz. Ankara: Pegem Akademi
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav188
Final Sınavı11010
Derse Katılım14342
Alan Çalışması2510
Performans14342
Ev Ödevi188
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ12212 22 1 
ÖÇ21221 12221
ÖÇ32111 21211
ÖÇ42111 12121
ÖÇ512 1 12121
ÖÇ61212 12121
ÖÇ72121 21211
ÖÇ82111 21212
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek