Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-OÖS3 | Çocukta Davranış Yönetimi | Seçmeli | 2 | 3 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Dersin temel amacı; okul öncesi öğretmen adaylarına a. Davranışlar ve davranışları açıklayan kuramlar b. Hedef davranışın belirlenmesi ve tanımlanması c. Hedef davranışların değerlendirilmesi (davranış gözlem kayıt teknikleri) d. Olumlu davranışların desteklenmesi (ortam düzenleme, ipuçları ve pekiştireçler) e. Olumsuz davranışlarla baş etme (olumsuz davranışların nedenleri ve işlevleri, önleyici yöntemler davranışları ortadan kaldırma yöntemleri) konularında bilgilendirmektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Davranışları açıklayan kuramları bilir. | 2 | Erken çocuklukta davranış yönetimi kavramlarını tanımlar. | 3 | Davranışları gözlenebilir ve ölçülebilir şekilde tanımlar ve davranışsal hedef yazar | 4 | Hedef davranışları belirlemeyi (gözlem kayıt tekniklerini) bilir. Davranışları değerlendirme-gözlem kayıt tekniklerini bilir ve kullanır. | 5 | Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme yöntemlerini (ipuçları, pekiştireçler, ortam düzenleme, vb.) bilir. | 6 | Olumsuz davranışların nedenlerini ve işlevlerini belirler Olumsuz davranış azaltma yöntemlerini bilir ve tanımlar. | 7 | Erken çocuklukta davranış yönetimine ilişkin becerilerini geliştirir. | 8 | Erken çocuklukta davranış yönetim yöntemlerini öğretmen ve ebeveynlere açıklar ve davranış yönetiminde ebeveyn-öğretmen etkileşiminin önemini bilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
1. Davranışları açıklayan kuramlar (gelişim kuramları, biyolojik kuramlar, davranışçı kuram ve bilişsel kuramlar).
2. Erken çocuklukta davranış yönetimi kavramları
3. Davranışların tanımlanması ve davranışsal amaç yazma
4. Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri)
5. Olumlu davranış öğretme ve bu davranışları destekleme yöntemleri (ortam düzenleme, ipuçları, pekiştireçler, biçimlendirme ve zincirleme)
6. Olumsuz davranışların nedenlerini ve çocuk için işlevlerini belirleme
7. Olumsuz davranış azaltma yöntemleri (ayrımlı pekiştirme, söndürme, tepkinin bedeli, mola, aşırı düzeltme)
8. Ebeveynlere davranış yönetimi için işbirliği yapma |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Davranışları açıklayan kuramlar (gelişim kuramları, biyolojik kuramlar, davranışçı kuram ve bilişsel kuramlar). | | | 2 | Erken çocuklukta başarılı davranış yönetiminin temel elemanları | | | 3 | Davranışların tanımlanması ve davranışsal amaç yazma | | | 4 | Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri) | | | 5 | Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri) | | | 6 | Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (ortam düzenleme, ipuçları) | | | 7 | Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (pekiştireçler) | | | 8 | Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (Biçimlendirme ve zincirleme) | | | 9 | Ara Sınav | | | 10 | Olumsuz davranışların nedenlerini ve çocuk için işlevlerini belirleme (ortam davranış sonuç analizi ve işlevsel değerlendirme) | | | 11 | Olumsuz davranış azaltma (ayrımlı pekiştirme yöntemleri) | | | 12 | Olumsuz davranış azaltma (yeniden yönlendirme, söndürme, tepkinin bedeli) | | | 13 | Olumsuz davranış azaltma (mola, aşırı düzeltme, ön düzeltme) | | | 14 | Ebeveynlere davranış yönetimi için işbirliği yapma | | | 15 | Vaka ve uygulama örnekleri | | | 16 | Genel sınav | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Vuran, S. (2017) (Ed.) Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap
2. Odluyurt, S. (2015) (Ed.) Kaynaştırma Eğitiminde Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Eğiten Kitap
3. Erbaş, D.&Yücesoy-Özkan,Ş. (2017) (Eds). Uygulamalı Davranış Analiz. Ankara: Pegem Akademi |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 2 | 5 | 10 |
Performans | 14 | 3 | 42 |
Ev Ödevi | 1 | 8 | 8 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 2 | 2 | 1 | 2 | | 2 | 2 | | 1 | | ÖÇ2 | 1 | 2 | 2 | 1 | | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | ÖÇ3 | 2 | 1 | 1 | 1 | | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | ÖÇ4 | 2 | 1 | 1 | 1 | | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ5 | 1 | 2 | | 1 | | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ6 | 1 | 2 | 1 | 2 | | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ7 | 2 | 1 | 2 | 1 | | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | ÖÇ8 | 2 | 1 | 1 | 1 | | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|