|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS310.1B | Din Sosyolojisi | Seçmeli | 3 | 6 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Din, toplum, dinin toplumsal işlevi, din ve toplumun etkileşimi, dindarlık, dini tutum, dini davranış, dinin diğer toplumsal kurumlarla olan ilişkilerini ele alan bu ders, bu konular hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Yakup KAHRAMAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Üç temel sosyolojik perspektiften (Marx, Weber, Durkheim) din olgusunu analiz edebilecektir. | 2 | Din, bilinçdışını ve arketip kavramlarını ilişkilendirebilecektir. | 3 | Din ve kültürü ilişkilendirebilecektir. | 4 | Ritüel sembolizm, ritüel süreç ve sosyal yapıyı ilişkilendirebilecektir. | 5 | Tektanrılı dinler ve toplumsal cinsiyeti ilişkilendirebilecektir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Din ve toplum, dini gruplar, sosyal tabakalaşma ve farklılaşma, din ve sosyal değişme, din ve sosyal bütünleşme konuları ele alınacaktır. Dini otorite, din devlet ilişkileri, dini kurum ve kuruluşlar, Diyanet İşleri Başkanlığı | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Giriş: İdeoloji olarak din, Hegel, Marx, din ve sınıf yapısı, antropolojik gelenek, Durkheim'in din sosyolojisi
| | | 2 | Metodolojik notlar, din ve ideoloji, din sosyolojisi ve dinsel davranış
| | | 3 | Weber'in din sosyolojisi
| | | 4 | Dünya dinlerinin sosyal psikolojisi, protestan mezhepleri ve kapitalizmin ruhu, dünyayı reddeden dinler ve bunların yönelişleri
| | | 5 | Din ve psikoloji, din ve duygular, Freud'un biyolojik anlam teorisi, totem ve tabu, din ve kolektif bilinçdışı
| | | 6 | İnanmanın psikopatolojisi, Fromm: birkaç tip dinsel yaşantı biçiminin psikanalitik çözümlenmesi
| | | 7 | Arketip olarak din
| | | 8 | vize | | | 9 | Din üzerine antropolojik çalışmalar: anlam ve fonksiyon, antropoloji ve tarih, sembollerin çevrimi, ritüel sembolizm ve sosyal yapı, ritüel süreç
| | | 10 | Dinsel düşünce: yapı ve hermenetik, Levi-Strauss ve totemizm, vahşi us, düşünce tarzları, kültür olarak din, yapısal-Marksizm
| | | 11 | Din sosyolojisi açısından İslam, Osmanlı İmparatorluğunda sosyal yapı ve kültür, Cumhuriyet devrinde "Volk" İslamı, örnek bir ampirik araştırma
| | | 12 | Toplumsal değişme ve dinsellikte artış, toplumsal değişme ve tarikat
| | | 13 | Tektanrılı dinler ve kadın, İslam ve kadın, Türkiye'de ve Orta Doğu'da İslamcı kadın: İdeoloji, sınıf, kimlik ve cinsel politika bileşenleri
| | | 14 | Dünyada yükselen dinsel hareketler: Yahudi radikalizmi, Evangelizm, dinsel hareketler ve Yeni-Sağ, new age
| | | 15 | Günlük yaşamda sekülerleşme ve din kurumunun sekülerleşmesi
| | | 16 | final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Kurt, A, 2012; Din Sosyolojisi. Bursa: Sentez Yayınları.
Clark, P. 2012; Din Sosyolojisi: Yaşadığımız Dünya. Ankara: İmge Yayınları.
Sevinç, B. 2012; Diyalog ve Korku. İstanbul: İz Yayıncılık.
Berger, P. L. 2011; Kutsal Şemsiye: Dinin Sosyolojik Teorisinin Ana Unsurları, (Çev. Ali Coşkun), Rağbet Yay., İstanbul.
Günay, Ü. 2011; Din Sosyolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul
Solmaz, B. ve Çapçıoğlu, İ.(der). 2006; Din Sosyolojisi, Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar, Çizgi Kitabevi, Konya
Zuckerman, P. 2006. Din Sosyolojisine Giriş, (Çev. İhsan Çapcıoğlu- Halil Aydınalp), Birleşik Kitabevi, Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 1 | 1 | 4 | 3 | 1 | 1 | 3 | 5 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ3 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|