Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS214.1B | Bilim Felsefesi | Seçmeli | 2 | 4 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Ontolojik ve epistemolojik kabulleri ile temel bilimsel paradigmalar ve yaklaşımlar ile bilimsel bilgiye yönelik temel eleştiriler ve araştırma yöntem ve teknikleri ile birlikte bilimsel bilgi?nin kendine has özellikleri ile incelenmesi/özetlenmesi ve öğretilmesi amaçlanmaktadır |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Yakup KAHRAMAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Bilginin tanımı, amacı, tarihi, kaynakları ve özelliklerini ifade eder. | 2 | Bilgi türleri ile birlikte bilginin doğruluk sorununu karşılıklı nedensellik ilişkisi içinde analiz eder. | 3 | Batılı bilginin gelişim tarihini bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimini sosyo-kültürel sebepleri ile birlikte değerlendirir. | 4 | Bilimsel bilginin temel özelliklerini, yöntem ve tekniklerini diğer bilgi türleri ile karşılaştırarak analiz eder. | 5 | Temel bilimsel paradigmaları ve temel yaklaşımları yöntem ve teknikleri birlikte değerlendirir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bilim Felsefenin tanımını yaparak, temel kavram ve akımlarını kavratılır. Bilim felsefesinin -özellikle mantıksalcı bilim felsefesinden tarihselci bilim felsefesine doğru yürüyüşünü ve gelişimi işlenir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Ontolojik Açıdan Bilginin Zorunluluğu, Bilginin Amacı ve Bilginin Tarihi | | | 2 | İnsani Bilginin Kaynakları | | | 3 | Bilgi Türleri | | | 4 | Bilgide Doğruluk Sorunu | | | 5 | Batılı Bilginin Ontolojik Temelleri ve Temel Bilgi Kuramları | | | 6 | Batılı Bilginin Gelişim Tarihi: Bilimsel Bilginin Doğuşu ve Gelişimi | | | 7 | Bilimsel Bilginin Kriteri, Tanımı, Konusu, Amacı ve Özellikleri | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Sosyal Bilimlerde Temel Yaklaşımlar: Pozitivist Bilim Anlayışı, Temel Kabulleri, Yöntemi ve Teknikleri | | | 10 | Pozitivist Bilim Anlayışına Bağlı Yaklaşımlar | | | 11 | Pozitivizme Yönelik Eleştiriler | | | 12 | Yorumcu Bilim Anlayışı, Temel Kabulleri, Yöntem ve Teknikleri | | | 13 | Yorumcu Bilim Anlayışına Bağlı Temel Yaklaşımlar ve Yorumcu Bilim Anlayışına Yönelik Eleştiriler | | | 14 | Bütüncü Bilim anlayışı, Temel kabuller, Yöntem ve Araştırma Teknikleri | | | 15 | Bütüncü Bilim anlayışı, Temel kabuller, Yöntem ve Araştırma Teknikleri | | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Demir, Ö.2012. Bilim Felsefesi.
Chalmers, A. 2008. Bilim Dedikleri.
Doğan Ö. 2013. Felsefe ve Doğa Bilimleri |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 1 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 4 | 2 | 1 | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|