BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SOS310.1Din SosyolojisiSeçmeli362
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Din, toplum, dinin toplumsal işlevi, din ve toplumun etkileşimi, dindarlık, dini tutum, dini davranış, dinin diğer toplumsal kurumlarla olan ilişkilerini ele alan bu ders, bu konular hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Yakup KAHRAMAN
Öğrenme Çıktıları
1Üç temel sosyolojik perspektiften (Marx, Weber, Durkheim) din olgusunu analiz edebilecektir.
2Din, bilinçdışını ve arketip kavramlarını ilişkilendirebilecektir.
3Din ve kültürü ilişkilendirebilecektir.
4Ritüel sembolizm, ritüel süreç ve sosyal yapıyı ilişkilendirebilecektir.
5Tektanrılı dinler ve toplumsal cinsiyeti ilişkilendirebilecektir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Din ve toplum, dini gruplar, sosyal tabakalaşma ve farklılaşma, din ve sosyal değişme, din ve sosyal bütünleşme konuları ele alınacaktır. Dini otorite, din devlet ilişkileri, dini kurum ve kuruluşlar, Diyanet İşleri Başkanlığı
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş: İdeoloji olarak din, Hegel, Marx, din ve sınıf yapısı, antropolojik gelenek, Durkheim'in din sosyolojisi
2Metodolojik notlar, din ve ideoloji, din sosyolojisi ve dinsel davranış
3Weber'in din sosyolojisi
4Dünya dinlerinin sosyal psikolojisi, protestan mezhepleri ve kapitalizmin ruhu, dünyayı reddeden dinler ve bunların yönelişleri
5Din ve psikoloji, din ve duygular, Freud'un biyolojik anlam teorisi, totem ve tabu, din ve kolektif bilinçdışı
6İnanmanın psikopatolojisi, Fromm: birkaç tip dinsel yaşantı biçiminin psikanalitik çözümlenmesi
7Arketip olarak din
8Din üzerine antropolojik çalışmalar: anlam ve fonksiyon, antropoloji ve tarih, sembollerin çevrimi, ritüel sembolizm ve sosyal yapı, ritüel süreç
9vize
10Dinsel düşünce: yapı ve hermenetik, Levi-Strauss ve totemizm, vahşi us, düşünce tarzları, kültür olarak din, yapısal-Marksizm
11Din sosyolojisi açısından İslam, Osmanlı İmparatorluğunda sosyal yapı ve kültür, Cumhuriyet devrinde "Volk" İslamı, örnek bir ampirik araştırma
12Toplumsal değişme ve dinsellikte artış, toplumsal değişme ve tarikat
13Tektanrılı dinler ve kadın, İslam ve kadın, Türkiye'de ve Orta Doğu'da İslamcı kadın: İdeoloji, sınıf, kimlik ve cinsel politika bileşenleri
14Dünyada yükselen dinsel hareketler: Yahudi radikalizmi, Evangelizm, dinsel hareketler ve Yeni-Sağ, new age
15Günlük yaşamda sekülerleşme ve din kurumunun sekülerleşmesi
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kurt, A, 2012; Din Sosyolojisi. Bursa: Sentez Yayınları. Clark, P. 2012; Din Sosyolojisi: Yaşadığımız Dünya. Ankara: İmge Yayınları. Sevinç, B. 2012; Diyalog ve Korku. İstanbul: İz Yayıncılık. Berger, P. L. 2011; Kutsal Şemsiye: Dinin Sosyolojik Teorisinin Ana Unsurları, (Çev. Ali Coşkun), Rağbet Yay., İstanbul. Günay, Ü. 2011; Din Sosyolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul Solmaz, B. ve Çapçıoğlu, İ.(der). 2006; Din Sosyolojisi, Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar, Çizgi Kitabevi, Konya Zuckerman, P. 2006. Din Sosyolojisine Giriş, (Çev. İhsan Çapcıoğlu- Halil Aydınalp), Birleşik Kitabevi, Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı13030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)60
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ11               
ÖÇ2                
ÖÇ3                
ÖÇ4                
ÖÇ5                
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek