Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS313.2 | Gelişme Sosyolojisi | Seçmeli | 3 | 5 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Azgelişmişlik ve gelişmişlik kavramları bağlamında, gelişme kuramının eleştirel bir okumasını yapmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Süleyman YURTTAŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Gelişme kuramının çerçevesini öğrenmek.Gelişmişlik/azgelişmişlik olguları ile modernlik ve kapitalizm arasındaki ilişkiyi kavramak. | 2 | Gelişmişlik/azgelişmişlik olguları ile modernlik ve kapitalizm arasındaki ilişkiyi kavramak. | 3 | Gelişme kuramının teorisyenlerinin teorik yaklaşımları hakkında bilgi edinmek. | 4 | Gelişme kuramına dönük eleştiriler bağlamında, gelişmişlik/azgelişmişlik olguları hakim ekonomik-siyasal güçler arasındaki ilişkiyi ile kavramak. | 5 | Gelişme kuramındaki temel yaklaşımlar bağlamında, özgül toplumları, sosyolojik bir perspektifle analiz etmek. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Gelişmişlik/azgelişmişlik olguları, tarihsel gelişim, modernlik ve kapitalizm, kapitalizmin diğer toplumlarla ilişkisi, kuramlar, gelişme teorisine yöneltilen eleştiriler, özgürlükle kalkınma kavramı, farklı özgürlük tipleri ve gelişmeyle ilişkileri |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Gelişme ve kalkınma
| | | 2 | Gelişme ve azgelişmişlik
| | | 3 | Gelişme ve kalkınma kavramı
| | | 4 | Gelişme ve sürdürülebilirlik
| | | 5 | Yeni ekonomi-politik ilkeler
| | | 6 | Modernleşme süreci ve gelişme sosyolojisi
| | | 7 | Tüketim toplumu
| | | 8 | Gelişme toplum sınıflandırmaları
| | | 9 | Ara sınav
| | | 10 | Küreselleşen dünya ve eşitsizlikler
| | | 11 | Gelişmişlik ve azgelişmişlik
| | | 12 | Gelişme ve III. Dünyalılar
| | | 13 | Gelişmiş ülkelerin durumu
| | | 14 | Gelişme ve mülkiyet ilişkileri
| | | 15 | Gelişme ve mülkiyet ilişkileri
| | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği (E. Kongar, 1985);
Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik (F. Ercan2001)
Kolonyalizm, Postkolonyalizm (A, Loomba2000)
Yeni Zamanlar (S. Hall & M. Jacques,1995) |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|