Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS208.1 | Eğitim Sosyolojisi | Seçmeli | 2 | 4 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve kuramları ile araştırma konularını, incelemek; bu kavram, kuram ve konular ışığında eğitimin güncel sorunlarını tartışmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Süleyman YURTTAŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Sosyolojinin temel alt dallarından biri olan eğitim sosyolojisinin konularına hakim olur, bu konular üzerinde analitik düşünme yetisi kazanır. | 2 | Bir toplumsal kurum olarak okulu ve okulun temel sosyal işlevlerini sosyolojik bakış açısıyla inceler ve eğitime ilişkin sorunları toplumsal tabakalaşma bağlamında analiz eder. | 3 | | 4 | | 5 | |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Eğitim ve toplum ilişkisine yönelik kuramsal bakış açıları; bir toplumsal kurum olarak okul; eğitim sistemi ve okulun toplumsal-yapısal özellikleri; okulun toplumsal örgütlenmesi, işlevleri ve temel aktörleri; eğitimde otorite örüntüleri; eğitimde fırsat eşitlik/eşitsizlikleri; yaşanılan mekan ve ait olunan toplumsal kategoriler (sınıf, ırk, din, dil, etnisite, toplumsal cinsiyet, vs.) doğrultusunda kimin neyi, nerede, ne kadar öğrendiğine yönelik eşitsizlikler ve bu eşitsizliklerin bireysel ve tolumsal sonuçları; mevcut toplumsal, siyasi ve ekonomik ilişkilerin ve eşitsizliklerin beslenerek yeniden üretilmesinde eğitim sistemi ve okulların rolü. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Ders Programı ve Derse Giriş | | | 2 | Eğitim ve Toplum İlişkisine Kuramsal Bakış | | | 3 | Bir Toplumsal Kurum Olarak Okul | | | 4 | Eğitim Sistemi ve Okulun Toplumsal-Yapısal Özellikleri | | | 5 | Eğitimin Toplumsal İşlevleri | | | 6 | Okulun Sosyalleşme İşlevi:
Toplumsal Rol, Norm ve Değerlerin Aktarımı | | | 7 | Okullarda Otorite Örüntüleri | | | 8 | Eğitimde Fırsat Eşitliği/Eşitsizliği | | | 9 | ARA SINAV | | | 10 | Okulların Toplumsal Eşitsizliklerin Yeniden Üretimindeki Rolü | | | 11 | Aile Yaşantısı ve Okul | | | 12 | Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği | | | 13 | Belgesel Gösterimi ve Tartışma: “Girl Rising” | | | 14 | Eğitime Yönelik Toplumsal Hareket ve Reformlar | | | 15 | Eğitime Yönelik Toplumsal Hareket ve Reformlar | | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Akyüz, H.1992. Eğitim Sosyolojisinin Temel Kavram ve Alanları Üzerine Bir Araştırma, MEB Yayınları, İstanbul,
Akçabol, R.2009. Türkiye Eğitim Sistemi, Ütopya Yayınevi, Ankara.
McLaren, P.2011. Okullarda Yaşam. Eleştirel Pedagojiye Giriş, Anı Yayıncılık, Ankara. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 75 | 75 |
Final Sınavı | 1 | 75 | 75 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|