BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SOS208.1Eğitim SosyolojisiSeçmeli245
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve kuramları ile araştırma konularını, incelemek; bu kavram, kuram ve konular ışığında eğitimin güncel sorunlarını tartışmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Süleyman YURTTAŞ
Öğrenme Çıktıları
1Sosyolojinin temel alt dallarından biri olan eğitim sosyolojisinin konularına hakim olur, bu konular üzerinde analitik düşünme yetisi kazanır.
2Bir toplumsal kurum olarak okulu ve okulun temel sosyal işlevlerini sosyolojik bakış açısıyla inceler ve eğitime ilişkin sorunları toplumsal tabakalaşma bağlamında analiz eder.
3
4
5
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Eğitim ve toplum ilişkisine yönelik kuramsal bakış açıları; bir toplumsal kurum olarak okul; eğitim sistemi ve okulun toplumsal-yapısal özellikleri; okulun toplumsal örgütlenmesi, işlevleri ve temel aktörleri; eğitimde otorite örüntüleri; eğitimde fırsat eşitlik/eşitsizlikleri; yaşanılan mekan ve ait olunan toplumsal kategoriler (sınıf, ırk, din, dil, etnisite, toplumsal cinsiyet, vs.) doğrultusunda kimin neyi, nerede, ne kadar öğrendiğine yönelik eşitsizlikler ve bu eşitsizliklerin bireysel ve tolumsal sonuçları; mevcut toplumsal, siyasi ve ekonomik ilişkilerin ve eşitsizliklerin beslenerek yeniden üretilmesinde eğitim sistemi ve okulların rolü.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Ders Programı ve Derse Giriş
2Eğitim ve Toplum İlişkisine Kuramsal Bakış
3Bir Toplumsal Kurum Olarak Okul
4Eğitim Sistemi ve Okulun Toplumsal-Yapısal Özellikleri
5Eğitimin Toplumsal İşlevleri
6Okulun Sosyalleşme İşlevi: Toplumsal Rol, Norm ve Değerlerin Aktarımı
7Okullarda Otorite Örüntüleri
8Eğitimde Fırsat Eşitliği/Eşitsizliği
9ARA SINAV
10Okulların Toplumsal Eşitsizliklerin Yeniden Üretimindeki Rolü
11Aile Yaşantısı ve Okul
12Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği
13Belgesel Gösterimi ve Tartışma: “Girl Rising”
14Eğitime Yönelik Toplumsal Hareket ve Reformlar
15Eğitime Yönelik Toplumsal Hareket ve Reformlar
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Akyüz, H.1992. Eğitim Sosyolojisinin Temel Kavram ve Alanları Üzerine Bir Araştırma, MEB Yayınları, İstanbul, Akçabol, R.2009. Türkiye Eğitim Sistemi, Ütopya Yayınevi, Ankara. McLaren, P.2011. Okullarda Yaşam. Eleştirel Pedagojiye Giriş, Anı Yayıncılık, Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav17575
Final Sınavı17575
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ11               
ÖÇ2                
ÖÇ3                
ÖÇ4                
ÖÇ5                
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek