Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-SÖ4B.01 | İlkokulda Alternatif Eğitim Uygulamaları | Seçmeli | 3 | 6 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin temel amacı alternatif eğitimin Türkiye'deki ve diğer ülkelerdeki tarihini, felsefesini ve uygulamalarını açıklamaktır. İlkokullardaki farklı alternatif eğitim uygulamaları kapsamında öğrenme-öğretme süreçlerini, eğitim programlarını incelemek dersin bir diğer önemli amacıdır. Alternatif eğitim kapsamında Türkiye'de ağırlıklı olarak birleştirilmiş sınıflar incelenecektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. İsmail SARİKAYA |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Alternatif eğitimi ve okul yapılarının değişimini ve gelişimini açıklayabilme | 2 | Farklı ülkelerdeki alternatif eğitim uygulamalarını analiz edebilme | 3 | Türkiye'de alternatif ilkokul uygulamaları kapsamında taşımalı eğitim, yatılı ilköğretim bölge okullarında eğitim, birleştirilmiş sınıflarda eğitim uygulamalarının genel yapısını kavrayabilme | 4 | Birleştirilmiş sınıf uygulamasına yönelik olumlu tutuma sahip olma, | 5 | Öğrenme öğretme süreçlerini alternatif eğitim uygulamalarının özelliklerine uygun olarak planlama, uygulama ve yönetebilme | 6 | Alternatif eğitim uygulamalarının gerektirdiği sınıf yönetimi uygulamalarını ve okul yönetim işlerini gerçekleştirebilme | 7 | Çevre analizi yapma ve toplumsal sorumluk projeleri geliştirme özellik ve becerilerine sahip olma |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Türkiye'de eğitime etki eden coğrafi, sosyal ve ekonomik faktörler, kırsal ve dağınık yerleşim birimlerinde çocukların eğitim gereksinimlerini karşılama yolları; taşımalı eğitim, taşımalı eğitimin avantajları ve dezavantajları; yatılı ilköğretim bölge okulları, yatılı ilköğretim okullarının avantajları ve dezavantajları; birleştirilmiş sınıflarda öğretim, birleştirilmiş sınıfları ortaya çıkaran nedenler, birleştirilmiş sınıflarda öğretimin temel dayanakları ve öğretim biçimi, birleştirilmiş sınıflarda öğretimin planlanması, sınıf yönetimi ve değerlendirme etkinlikleri ve birleştirilmiş sınıflarda öğretmenin görev ve sorumlulukları, dünyada birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamaları. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Eğitime etki eden çevresel, sosyal ve ekonomik etmenler | | | 2 | Farklı ülkelerde alternatif eğitim uygulamalarına genel bir bakış | | | 3 | Taşımalı eğitim, avantajlar ve dezavantajlar | | | 4 | Yatılı okul uygulamaları, avantajlar ve dezavantajlar | | | 5 | Reggio Emilia Okulları, Montessori Okulları | | | 6 | Özgür Okullar, Ev Okulları ve diğer alternatif okul modelleri | | | 7 | Birleştirilmiş sınıflar, anavtajlar ve dezavantajlar | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılan bir okulun ve okulun bulunduğu çevrenin yerinde incelenmesi ve analizi | | | 10 | Birleştirilmiş sınıflar uygulamasının alternatif okul uygulamalarıyla (karma yaş, sınıf uygulamasız okul) karşılaştırılması. Bu uygulamaların güçlü yönlerinin birleştirilmiş sınıflara yansıtılması | | | 11 | Milli Eğitim Bakanlığının birleştirilmiş sınıfların işleyişine ilişkin düzenlemesi, gruplama yöntemleri, haftalık zaman çizelgeleri, genel işleyiş özellikleri. | | | 12 | Birleştirilmiş sınıflarda öğretimin planlanması, etkili öğrenme-öğretme ve değerlendirme yöntemleri, öğretimin bireyselleştirilmesi ve farklılaştırılması, kendi kendine çalışma uygulamaları | | | 13 | Birleştirilmiş sınıfların yönetimi: Düzeni oluşturma, koruma ve sürdürme | | | 14 | Birleştirilmiş sınıfların yönetimi: Düzeni yeniden sağlama | | | 15 | Birleştirilmiş sınıflı okullarda müdür yetkili öğretmenlik | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
İlkokulda alternatif eğitim uygulamaları. Murat Kurt (Ed.). Pegem.
İlkokulda alternatif eğitim uygulamaları. Ayfer Şahin (Ed.). Eğiten Kitap.
İlkokulda alternatif eğitim uygulamaları. Nihal Yıldız Yılmaz (Ed.). Eğiten Kitap.
Ayrıca okunması istenen kaynaklar:
Aksoy, N. (2008). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim-öğretim: Genç ve deneyimsiz öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(21), 83-108.
Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Okuma | 5 | 6 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | 4 | 1 | 3 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | 1 | 3 | 1 | 2 | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|