Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-SÖ2B.02 | Çocuk Edebiyatı | Seçmeli | 2 | 4 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencinin Çocuk Edebiyatı dersinin özelliğini, amacını ve içeriğini bilmesini ve bu derste öğrendiklerini İlköğretimdeki öğrencilerine uygun hale getirip çocuklar için hazırlanmış çocuk kitaplarıyla onların tanışmasını sağlamaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Hülya KODAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İlköğretim birinci kademedeki öğrencilerin gelişim ve öğrenme psikolojilerine göre kitaplara duyabilecekleri ilgi düzeylerini bilir. | 2 | Okuma alışkanlıklarını geliştirmede başvurabilecekleri yöntemleri kavrar. | 3 | Çocuk kitaplarının ilköğretim birinci kademe sınıflarında kullanımı ile ilgili yöntem teknikleri inceler. | 4 | Çocuk edebiyatının tarihsel sürecini kavrar. | 5 | Çocuk edebiyatı çerçevesinde yayımlanmış çocuk kitapları ve bu kitaplarda olması gereken nitelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 6 | Yayımlanmış çocuk kitaplarını inceler. | 7 | Çocuk kitabı yazarlarını, resimleyicilerini, yayın evlerini tanır. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi; çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi; çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi; niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması; öğretmen aday- larının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların ço- cukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar; çocuklara ses- lenen çeşitli yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Çocuk edebiyatının tanımı, çocuğun gelişimi ve psikolojisi | | | 2 | Çocuk kitaplarını okuma alışkanlığı oluşturma | | | 3 | Çocukluğun ve çocuk edebiyatının tarihsel değişimi ve gelişimi, çocuk edebiyatının türleri | | | 4 | Çocuk yayınlarında aranılan nitelikler ve tanınmış çocuk kitapları yazar ve resimleyicileri | | | 5 | Çocuk yayınlarında aranılan nitelikler ve tanınmış çocuk kitapları yazar ve resimleyicileri | | | 6 | Çocuklara kitap okuma, çocuk kitaplarının sınıf içi kullanımı ve kaynaklar | | | 7 | Çocuklar için halk edebiyatı ürünleri ve masalların eğitimdeki yeri | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Tarihî, gerçekçi ve kurgusal eserler üzerinde inceleme | | | 10 | Tarihî, gerçekçi ve kurgusal eserler üzerinde inceleme | | | 11 | Çocuklar için bilgilendirici eserler | | | 12 | Çocuk tiyatroları, şiirleri ve oyunları | | | 13 | Sınıf gazeteleri ve çocuk dergileri ve diğer kaynaklar | | | 14 | Değişik kültürlerden çeviri çocuk kitapları | | | 15 | Genel Sınava Hazırlık | | | 16 | Genel Sınav | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Nas, Recep (2002). Örneklerle Çocuk Edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi
Çılgın, Alev Sınar (2007). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Morpa
Sever S. (2003). Çocuk ve Edebiyat. Kök Yayıncılık, Ankara.
Kıbrıs İ. (2000). Çocuk Edebiyatı. Eylül Yayıncılık, Ankara. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 60 | Proje Sunma | 1 | 40 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 2 | 16 | 32 |
Proje Sunma | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 11 | 11 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | 1 | 2 | 2 | 5 | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | 1 | 1 | 4 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | 3 | 2 | 5 | 5 | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | 1 | 5 | 5 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | 1 | 1 | 5 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | 5 | 2 | 1 | 2 | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | 4 | 1 | 1 | 5 | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|