BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-SIS15Yaratıcı Yazma ve AnlatımSeçmeli354
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı yazma ve anlatım becerilerini geliştirmek adına yardımcı olacak bilgileri sunmak ve bu bilgileri kavrayıp uygulamalarına yardımcı olmaktır. Ayrıca bu ders kapsamında aşağıda yer alan hususlar da amaçlanmaktadır: • Düşüncelerin ve bilgilerin doğru bir şekilde kâğıda aktarılma sürecini anlama, dilin gücünü ve yazım türlerinin karakteristik özelliklerinin farkında olma. • Kurmaca metnin unsurlarını (olay, zaman, mekân, kişiler, çatışma) kavrama ve yapılandırma. • Dil öğretimin amacını ve yaşanan sorunları tartışma. • Yazma tekniklerini etkinliklerle zenginleştirme. • Yaratıcı yazma stratejilerini uygulama. • Metin türlerine uygun anlatım tekniklerini kullanma. • Anlatım öğelerini bilme. • Etkili anlatımlar, sunumlar yapabilme.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. İsmail SARİKAYA
Öğrenme Çıktıları
1Farklı yazma teknikleri aracılığıyla metin oluşturur.
2Hayal gücü ve düşüncelerini rahat bir biçimde ifade eder.
3Yazılı anlatım becerisini geliştirir.
4Yazma kaygısı, korkusu ve tutukluğu yaşamadan yazmaya başlar.
5Yazının değerini, gücünü ve işlevini fark eder.
6Kurmaca bir metin oluşturur ve metni çözümler.
7Yazma sürecine yönelik farkındalık kazanır.
8Temel yazı kurallarını bilir, uygular.
9Yaratıcı yazma deneyimi gerçekleştirir.
10Anlatım öğelerini bilir.
11Etkili anlatımlar yapar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Yaratıcı yazma ve anlatım dersi kapsamında; çeşitli yöntem ve teknikler aracılığıyla, hayal gücünü kullanarak metinler oluşturmayı içeren; hedef kitlenin yazma kaygısı, korkusu ve tutukluğu hususundaki ön yargılarını gidererek duygu ve düşünceleri farklı türler aracılığıyla ifade etme biçimlerini geliştirme etkinliklerine yer verilecektir. Öğrenciler yazma öncesi, süreci ve sonrasında çeşitli yazılı anlatım değerlendirme ölçütleri ile yaratıcı yazmaya ilişkin bilgi sahibi olacaklardır. Öğrencilere yazma, özellikle de yaratıcı yazma, sürecinde planlama, öğretim ve değerlendirme ölçütleri açıklanacaktır. Yazı eğitiminin gerekliliği ve öğretiminde yaşanan sorunlar ve eleştiriler öğrencilerle birlikte tartışılacaktır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin amacı, içeriği ve işlenişinin tanıtımı
2Temel yazı kuralları
3Dil öğretiminin amaçları ve dil öğretiminde yaşanan sorunlar
4Çocuk edebiyatında öykü örnekleri inceleme
5Yaratıcı yazmanın önemi ve gerekliliği, yazma konusu belirleme, serbest yazma etkinliği
6Süreç temelli yazma yaklaşımı, yazma konusu belirleme, serbest yazma etkinliği
7Anlatım biçimleri ve kullanım örnekleri (Açıklama, tartışma, betimleme ve öyküleme)
8Ara Sınav
9Kurmaca metnin unsurları (Olay örgüsü), serbest yazma etkinliği
10Kurmaca metnin unsurları (Kişiler ve mekan), serbest yazma etkinliği
11Yazılı değerlendirme ve dikkat edilecek hususlar
12Öykü haritası oluşturma, serbest yazma etkinliği
13Şiir yazma, öykü tamamlama
14Anlatım teknikleri, anlatım örnekleri, performans
15Etkili anlatımın sırları ve canlandırma, anlatım gerçekleştirme
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
• Akyol, H., & Şahin, A. (2019). Türkçe öğretimi. Öğretmen adayları ve öğretmenler için. Ankara: Pegem. • Arıcı, A. F., & Ungan, S. (2012). Yazılı anlatım el kitabı. Ankara: Pegem. • Göçer, A. (2017). Öğrenci merkezli-etkileşimli-metin işleme ve çözümleme süreçli Türkçe özel öğretim yöntemleri (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi. doi: 10.14527/9786053188162 • Göçer, A. (2018). Süreç ve sonuç değerlendirme yöntem ve araçlarıyla Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirme (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi. doi: 10.14527/9786053648079 • Johnson, A. P. (2017). Okuma ve yazma öğretimi (Çev. A. Benzer). Ankara: Pegem. • Kılınç, A., & Şahin, A. (2013). Konuşma eğitimi (2. baskı). Ankara: Pegem. • Oral, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz: Okulda, işyerinde, evde kullanılabilecek yaratıcı yazı uygulamaları (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi. • Özbay, M. (2015). Yazma eğitimi (2. baskı). Ankara: Pegem. • Tabak, G., & Göçer, A. (2013). 6-8. sınıflar Türkçe dersi öğretim programının ürün ve süreç odaklı yazma çalışmaları çerçevesinde değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 147-169. • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı yazma süreci (Hikâye yazma). Ankara: Pegem.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav313
Final Sınavı248
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma10220
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma3412
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma3515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma21020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ1  5111        
ÖÇ2  5111        
ÖÇ3  5211        
ÖÇ4  5111        
ÖÇ5  5211        
ÖÇ6  5111        
ÖÇ7  5131        
ÖÇ8  5114        
ÖÇ9  5111        
ÖÇ10  5111        
ÖÇ11  5111        
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek