BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-SIS7İlkokulda Alternatif Eğitim UygulamalarıSeçmeli234
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı alternatif eğitimin Türkiye'deki ve diğer ülkelerdeki tarihini, felsefesini ve uygulamalarını açıklamaktır. İlkokullardaki farklı alternatif eğitim uygulamaları kapsamında öğrenme-öğretme süreçlerini, eğitim programlarını incelemek dersin bir diğer önemli amacıdır. Alternatif eğitim kapsamında Türkiye'de ağırlıklı olarak birleştirilmiş sınıflar incelenecek olup geleneksel okul sistemleri dışındaki alternatif okul sistemleri ele alınacaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. İsmail SARİKAYA
Öğrenme Çıktıları
1Alternatif eğitimi ve okul yapılarının değişimini ve gelişimini açıklayabilme
2Farklı ülkelerdeki alternatif eğitim uygulamalarını analiz edebilme
3Türkiye?de alternatif ilkokul uygulamaları kapsamında taşımalı eğitim, yatılı ilköğretim bölge okullarında eğitim, birleştirilmiş sınıflarda eğitim uygulamalarının genel yapısını kavrayabilme
4Birleştirilmiş sınıf uygulamasına yönelik olumlu tutuma sahip olma,
5Öğrenme öğretme süreçlerini alternatif eğitim uygulamalarının özelliklerine uygun olarak planlama, uygulama ve yönetebilme
6Alternatif eğitim uygulamalarının gerektirdiği sınıf yönetimi uygulamalarını ve okul yönetim işlerini gerçekleştirebilme
7Çevre analizi yapma ve toplumsal sorumluk projeleri geliştirme özellik ve becerilerine sahip olma
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türkiye'de eğitime etki eden coğrafi, sosyal ve ekonomik faktörler, kırsal ve dağınık yerleşim birimlerinde çocukların eğitim gereksinimlerini karşılama yolları; taşımalı eğitim, taşımalı eğitimin avantajları ve dezavantajları; yatılı ilköğretim bölge okulları, yatılı ilköğretim okullarının avantajları ve dezavantajları; birleştirilmiş sınıflarda öğretim, birleştirilmiş sınıfları ortaya çıkaran nedenler, birleştirilmiş sınıflarda öğretimin temel dayanakları ve öğretim biçimi, birleştirilmiş sınıflarda öğretimin planlanması, sınıf yönetimi ve değerlendirme etkinlikleri ve birleştirilmiş sınıflarda öğretmenin görev ve sorumlulukları, dünyada birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamaları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Eğitime etki eden çevresel, sosyal ve ekonomik etmenler
2Farklı ülkelerde alternatif eğitim uygulamalarına genel bir bakış
3Taşımalı eğitim, avantajlar ve dezavantajlar
4Yatılı okul uygulamaları, avantajlar ve dezavantajlar
5Reggio Emilia Okulları, Montessori Okulları
6Özgür Okullar, Ev Okulları ve diğer alternatif okul modelleri
7Birleştirilmiş sınıflar, anavtajlar ve dezavantajlar
8Ara sınav
9Birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılan bir okulun ve okulun bulunduğu çevrenin yerinde incelenmesi ve analizi
10Birleştirilmiş sınıflar uygulamasının alternatif okul uygulamalarıyla (karma yaş, sınıf uygulamasız okul) karşılaştırılması. Bu uygulamaların güçlü yönlerinin birleştirilmiş sınıflara yansıtılması
11Milli Eğitim Bakanlığının birleştirilmiş sınıfların işleyişine ilişkin düzenlemesi, gruplama yöntemleri, haftalık zaman çizelgeleri, genel işleyiş özellikleri.
12Birleştirilmiş sınıflarda öğretimin planlanması, etkili öğrenme-öğretme ve değerlendirme yöntemleri, öğretimin bireyselleştirilmesi ve farklılaştırılması, kendi kendine çalışma uygulamaları
13Birleştirilmiş sınıfların yönetimi: Düzeni oluşturma, koruma ve sürdürme
14Birleştirilmiş sınıfların yönetimi: Düzeni yeniden sağlama
15Birleştirilmiş sınıflı okullarda müdür yetkili öğretmenlik
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
İlkokulda alternatif eğitim uygulamaları. Murat Kurt (Ed.). Pegem. İlkokulda alternatif eğitim uygulamaları. Ayfer Şahin (Ed.). Eğiten Kitap. İlkokulda alternatif eğitim uygulamaları. Nihal Yıldız Yılmaz (Ed.). Eğiten Kitap. Ayrıca okunması istenen kaynaklar: Aksoy, N. (2008). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim-öğretim: Genç ve deneyimsiz öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(21), 83-108. Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma2816
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma248
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma4520
Okuma5630
Ev Ödevi111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ1  4131        
ÖÇ2  1111        
ÖÇ3  1111        
ÖÇ4  1111        
ÖÇ5  1312        
ÖÇ6  1111        
ÖÇ7  1111        
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek