Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | FS06.01.02 | Diksiyon ve Etkili Konuşma | Seçmeli | 1 | 2 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Daha güzel, doğru, etkili, güçlü, canlı konuşma becerisinin geliştirilmesi, kişinin kendini daha etkili ifade etmesinin yanı sıra Türkçe’nin konuşma melodisine uyan bir konuşma hızı ve ses tonu oluşturulmasıdır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Ahmet İlhan |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İş yaşamında sözlü olarak kendini rahat ve etkili biçimde ifade edebilir. | 2 | Sözlü anlatım ile ilgili temel kavram ve terimleri tanımlayabilir. | 3 | Çeşitli sözlü ve yazılı anlatım türlerinde düşünce sıralama ve geliştirme tekniklerini kullanarak sözlü/yazılı metin hazırlayabilir. | 4 | Türkçe dilbilgisini doğru ve etkin kullanabilir. | 5 | Doğru, güzel ve etkili konuşabilmek için diksiyon tekniklerini (nefes alma teknikleri, artükülasyon, vurgu ve tonlama) uygulayabilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Diksiyon sesin güzel çıkmasını ve sözlerin doğru seslendirilmesini amaçlayan sanatın adıdır. Güzel ve etkili konuşma diksiyon (söyleniş-telaffuz) insanların gerek gündelik gerekse iş hayatında, karşısındaki etkilemek için çok önemlidir.
Sesleri doğru kullanabilmek kişinin hem kendi güvenine, hem de karşı taraftaki etkileyiciliğine de bağlıdır şöyle ki; insanlar konuşmadan, ses tonundan, aksandan negatif yada pozitif bir bilgi fikir sahibi olurlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Konuşma Kavramı: İletişim-Dil-Düşünce ve Konuşma ilişkisi | | | 2 | İletişimde Sözlü ve Yazılı Anlatımın Yeri | | | 3 | Konuşmanın Temel Ögeleri 1: Ses, Oluşumu ve Konuşma Organları | | | 4 | Konuşmanın Temel Ögeleri 2: Ses: Sesin Niteliği | | | 5 | Konuşmanın Temel Ögeleri 3: Diksiyon | | | 6 | Konuşmanın Temel Ögeleri 4: Diksiyon: Ton ve Tonlama (Entonasyon) | | | 7 | Konuşmanın Temel Ögeleri 5: Diksiyon: Vurgulama ve Durak | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Konuşmanın Temel Ögeleri 7: Söyleyiş Kuralları ve Kusurları; Sözlü Anlatım Bozuklukları | | | 10 | Ödev Sunumları | | | 11 | Ödev Sunumları | | | 12 | Ödev Sunumları | | | 13 | Konuşma Organlarımıza Esneklik Kazandırma (Dil-Dudak-Çene Tembelliğini Giderme) | | | 14 | Telaffuz Ve Söyleyiş Hataları | | | 15 | Konuşmanın Temel Ögeleri 6: Beden Dili | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Etkili ve Güzel Konuşma Sanatı, George Kops, Richard Worth, Gün Yayıncılık
Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, Nüzhet Şenbay , MEB Yayınları, İstanbul, 1991. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 1 | 10 | 10 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|