BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FS0305.2Okuma EğitimiSeçmeli483
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Anlama becerisi olarak okumanin önemini ve okuma sürecinin asamalarini kavratmak; okuma türlerini ve özelliklerini ögretmek ve ayirt edebilmesini saglamak; okuma ögretiminde kullanilabilecek metinleri seçebilmek; seçilen metinlerden anlama ve kavrama sorulari hazirlayabilmesini saglamak; okuma becerisini gelistirme yöntem ve tekniklerini uygulayabilmek..
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler,okumanın zihinsel ve fiziksel unsurlarını bir bütün olarak kavrayabilecek ve tanımlayabileceklerdir.
2Öğrenciler,toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenleri tanımlayabilecek ve okuma becerisine yönelik tekniklerini inceleyebileceklerdir.
3Öğrenciler,Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirmenin farklı yolları üzerinde değerlendirmeler yapabilecek ve bu değerlendirmeleri tartışabileceklerdir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Okumanin öneminin ve okuma sürecinin asamalarinin kavranmasi. Okuma becerisinin kuramsal boyutlariyla açiklanmasi. Toplumda okuma aliskanliginin yayginlasmasi için yapilmasi gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çesitleri ve amaca bagli olarak okuma çesidinin seçimi. Türkçe egitiminde okuma becerisini gelistirme çalismalari. ‘Elestirel okuma’ kavramini metinlerden yola çikarak örnekleme, elestirel okuma çalismalari ve alistirmalari yapma.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kavramsal çerçevenin tanıtılması
2Okuduğunu anlama süreçleri konusundaki araştırma geçmişi ve bu çerçevede diğer bilimlerden (Psikoloji, Dilbilimi vb.) gelen katkılar
3 Psikoloji biliminden gelen katkılar
4Metin kavramanın psikolojik doğası
5Metin kavramanın psikolojik doğası
6 Metin bağlantısal sunumları için anlambilimsel ayrıştırma
7Çerçeveler: Şemalar ve Senaryolar
8Ara Sınav
9Şema Teorilerinin Tarihsel Gelişimi
10 Şema teorisi için genel kanıtlar
11 Schank ve Albelson’un Senaryo Teorisi
12 Senaryo teorisi için genel kanıtlar
13 Senaryo teorisi için genel kanıtlar
14 Senaryo teorisi için genel kanıtlar
15 Senaryo teorisi için genel kanıtlar
16 Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Aksit, Göktürk, Okuma Ugrasi, Inkilâp Kitabevi, Istanbul, 1988. * Alemdar Yalçin, Türkçe Ögretim Yöntemleri, Akçag Yay., Ankara, 2002 . * Ali Fuat Arici, Okuma Egitimi, Pegem Yayinlari, Ankara 2008. * Emin Özdemir, Elestirel Okuma, Bilgi Yay. 2000 * Emin, Özdemir, Okuma Sanati, Nasil Okumali, Neler Okumali, Inkilâp Kitabevi, Istanbul, 1983. * Murat Özbay, Okuma Egitimi, Ani Yayincilik, Ankara, 2010. * Mustafa Cemiloglu, Ilkögretim Okullarinda Türkçe Ögretimi, Aktüel 2004 * Oya, Adali, Bilgilendirici Metinlerin Okunmasi, içinde Yaratici Toplum Yolunda Çagdas Egitim, Istanbul: Ç.Y.D.D. Yayinlari 1/Cem Yayinevi. * Richard Bamberger, Okuma Aliskanligini Gelistirme, Kültür Bak.Yay. 1991. * Türkçe Ögretim Programi, MEB, Tebligler Dergisi, 2006. * Zehra, Ipsirlioglu, Okumayi Ögretme, içinde Yaratici Toplum Yolunda Çagdas Egitim, Ç.Y.D.D. Yayinlari 1, Cem Yayinevi, Istanbul, 1993.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma177
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma122
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma4520
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma31030
Okuma248
Ev Ödevi4520
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
ÖÇ1             
ÖÇ2             
ÖÇ3             
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek